از این اداره به آن اداره پاسکاری می‌شویم!


از این اداره به آن اداره پاسکاری می‌شویم!

دبیر کانون انبوه‌سازان، افزایش سقف تسهیلات بافت فرسوده تا 600 میلیون تومان را بدون اصلاح قوانین و کاهش بروکراسی اداری در شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان، بی تاثیر دانست و گفت: برای یک استعلام ساده در بافتهای فرسوده بعضا یک سال از این اداره به آن اداره پاسکاری می‌شویم.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون تومانی بافت فرسوده که در روزهای اخیر به تصویب رسیده است گفت: احیا و نوسازی در بافتهای فرسوده با انواع و اقسام موانع و مشکلات مواجه است که بحث کمبود منابع مالی فقط یکی از آن موارد است. به طور مثال اخذ پروانه ساختمان در بافتهای فرسوده دو برابر ساخت و ساز در سایر بافتهای شهری زمان می برد. مجوزهای انشعابات، آب و برق و شهرداری در بافتها به قدری سخت است که عمدتا سازندگان، قید نوسازی را می‌زنند.

وی افزود: اینکه اعلام شده شهرداریها می‌خواهند روند صدور پروانه در بافتهای فرسوده را به کمتر از دو ماه برسانند با واقعیتهایی که می‌بینیم همخوانی ندارد. مسئولان باید وارد گود بافتها شوند تا ببینند اخذ انواع مجوزها چه مصیبتی برای کسی که می‌خواهد در بافت کار کند دارد. بعضا فقط یک استعلام ساده یک سال زمان می برد و سازندگان را از این اداره به آن اداره پاس می‌دهند.

مشوق‌ها بیشتر شبیه تنبیه است

پورحاجت تاکید کرد: شهرداریها تحت عنوان مشرفیت یا مرغوبیت در بافتهای شهری هزینه های سنگینی اخذ می‌کنند. وقتی انبوه سازان می خواهند گذری را در بافت باز کنند علاوه بر اینکه بخشی از ملکشان با عقب‌نشینی مواجه می‌شود باید هزینه مشرفیت را بپردارند که غالب بر جوایز تشویقی است. در واقع بیشتر شبیه سیاستهای تنبیهی است تا تشویقی.

دبیر کانون انبوه سازان درباره تسهیلات یارانه‌ای مصوب برای بافتها که بانکها موظف به پرداخت آن هستند گفت: شوربختانه با وجود آنکه باید بخشی از تسهیلات به صورت یارانه‌ای محاسبه شود بانکها می گویند که دولت، اعتبار این بخش را تخصیص نداده و این تسهیلات هیچگاه در سالهای اخیر محقق نشده است. یعنی اگر وام بافتها ۱۲ درصد است دولت در قالب یارانه باید ۶ درصد مابه‌التفاوت این عدد تا ۱۸ درصد را به بانکها بپردازد که تا الان اتفاق نیفتاده است.

تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه را نمی‌دهند

وی تخفیف ۵۰ درصدی نرخ عوارض در بافتهای فرسوده را نیز مشابه سرنوشت مابه‌التفاوت تسهیلات دانست و گفت: شهرداری‌ها در صدور پروانه باید تا ۵۰ درصد به سازندگان بافتهای ناکارآمد تخفیف بدهند که اولا در این زمینه کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کنند. دوما دولت باید مابه‌التفاوت نرخ پروانه را بپردازد که این اقدام را صورت نمی‌دهد.

به گفته پورحاجت، شهرداری‌ها با توجه به هزینه‌ها و مشکلاتی که دارند روی قسمتهای خاصی از بافت دست می‌گذارند و هزینه‌های سنگینی را برای آن تعریف می‌کنند. باز کردن معبر در بافت فرسوده کار را بسیار سخت می‌کند. مثلا می‌گویند این پلاک مشمول خدمات تجاری می‌شود ولی آنقدر هزینه سنگین می‌گیرند که نسبت به دیگر مناطق به مراتب بیشتر است و توجیه سرمایه گذاری را از بین می‌برد.

دبیر کانون انبوه‌سازان، قانون احیا و نوسازی بافتهای فرسوده را نیازمند اصلاح دانست و گفت: همانطور که قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن با آمدن طرح جهش تولید و تامین مسکن به نوعی اصلاح شد، قانون احیا و نوسازی بافتهای فرسوده هم نیاز به بازنگری دارد. قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه، تمامی بافتهای کشور احیا شود اما برنامه ششم رو به اتمام است و هنوز این اتفاق رخ نداده است. در نتیجه باید بپذیریم یا قوانین متزلزل بوده‌اند یا شرایط برای حضور توسعه گران فراهم نشده است.

بنا بر این گزارش، سقف تسهیلات نوسازی و بهسازی در بافتهای ناکارآمد تا پیش از این ۲۵۰ میلیون تومان بود که در روزهای اخیر به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. بر این اساس هم‌اکنون تسهیلات بافت فرسوده در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در باقی شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است. از سوی دیگر مبلغ نوسازی بافت فرسوده در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۵۰ میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل