بازدید 4336 نفر گردشگر از جاذبه‌های گردشگری زنجان


بازدید 4336 نفر گردشگر از جاذبه‌های گردشگری زنجان

روز گذشته (3 فروردین‌ماه) در مجموع 4336 نفر گردشگر داخلی از بناهای تاریخی، مذهبی، طبیعی، موزه‌ها و... استان زنجان بازدید داشتند.

تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای خانواده‌ها برای مسافرت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور از جمله جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و دست‌ساز است که جاذبه‌های گردشگری استان زنجان نیز به عنوان کریدور شمال‌غرب کشور از آن مستثنی نیست.

بر اساس اعلام سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری، روز گذشته (۳ فروردین‌ماه) در مجموع ۴۳۳۶ بازدیدکننده داخلی از بناهای تاریخی، مذهبی، طبیعی، موزه‌ها و ... استان بازدید داشتند که شامل ۱۶۵۶ بازدیدکننده داخلی از سه بنا در شهرستان زنجان، ۱۴۸۱ بازدیدکننده داخلی از سه بنا در شهرستان سلطانیه، ۱۱۴۹ بازدیدکننده از سه بنا در شهرستان خدابنده و ۵۰ نفر از یک بنا در ابهر است.

غارها از دیرباز نقش موثری در رقم خوردن تمدن و زندگی بشری داشته‌؛ به ‌طوری ‌که بسیاری از تمدن‌ها از دل این غارها شکل گرفته است و استان زنجان نیز از این موهبت خدادادی بی‌نصیب نمانده تا جایی که بزرگ‌ترین غار آهکی جهان را در دل خود جای داده است.

غار کتله‌خور

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری زنجان، غار کتله‌خور است که برای بازدید از آن باید راهی جاده زنجان به خدابنده شوید و به ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان بروید. جایی در نزدیکی شهر کوچک گرماب، این غار باشکوه را در زیر کوه پیدا می‌کنید.

غار کتله‌خور در هفت طبقه سی و سه میلیون ساله و در ۸۵ کیلومتری شهر قیدار و ۵ کیلومتری شهر گرماب واقع شده و با غار مشهور علیصدر ۱۰۵ کلیومتر فاصله دارد و گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال ارتباط این دو غار وجود دارد. وجود کنده‌کاری‌های حاصل دست مادر طبیعت در طول میلیون‌ها سال که به شکل‌های زیبای چکیده و چکنده در دالان‌ها و دهلیزهای این غار خودنمایی می‌کند و به زیبایی‌های آن افزوده است.

همچنین در برخی از دهلیزهای این غار اسکلت حیواناتی که شباهتی با حیوانات امروزی ندارد و احتمالاً از نسل‌های منقرض شده در اعصار گذشته بوده و کشف شده است. همچنین این غار از لحاظ وسعت،‌ دومین غار جهان و از لحاظ زیبایی اولین غار جهان شناخته شده است.

گشت و گذار و دیدن پدیده‌های داخل غار اعم از دهلیزها و گذرگاه‌ها و وجود ستون‌های عظیم استالاگتیت‌ها و استالاگمیت‌ها به رنگ‌های مختلف و تعدادی قندیل‌های توخالی که جزو کمیاب‌ترین قندیل‌ها بوده و به لحاظ منحصر به فرد بودن جلوه ویژه‌ای به غار می‌دهد. شکل قندیل‌ها در بعضی از نقاط غار به فرم‌های نادری مانند شیر خوابیده، پنجه شیر، لباس عروس، سگ شکاری، نخل سوخته، سفره عقد و ... دیده می‌شود. در حال حاضر ۲ کیلومتر از فضای این غار برای عموم قابل بازدید است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس