رشد 25 میلیون لیتری مصرف بنزین در نوروز/سوختگیری 131 میلیون لیتر در یک روز


رشد 25 میلیون لیتری مصرف بنزین در نوروز/سوختگیری 131 میلیون لیتر در یک روز

مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: تا امروز میانگین مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی 112 میلیون لیتر در روز بوده است درحالی که تولید بنزین کشور روزانه 105 میلیون لیتر است.

رشد 25 میلیون لیتری مصرف بنزین در نوروز/سوختگیری 131 میلیون لیتر در یک روز

گروه نفت و انرژی؛ «کرامت ویس‌کرمی» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به وضعیت مصرف بنزین در ایام عید نوروز سال ۱۴۰۱ بیان کرد: از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، به طور میانگین در ۷ روز گذشته میزان مصرف بنزین ۱۱۲ میلیون لیتر در روز بوده است.

رکوردشکنی مصرف ۱۳۱ میلیون لیتر بنزین در یک روز از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱

وی از رکوردشکنی مصرف بنزین در کشور گفت اظهار داشت: پیک مصرف بنزین در کشور در ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۰ رقم خورده است که ۱۳۱ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف شده است.

ویس‌کرمی گفت: در مدت مشابه سال گذشته، میزان مصرف بنزین ۹۲ میلیون لیتر در روز بوده است که امسال به ۱۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده است. یعنی تا اینجا در تعطیلات نوروزی رشد مصرف ۲۲ درصدی را شاهد بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: پیک مصرف بنزین تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۰ نیز در ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ رقم خورده بود که عدد ۱۰۴ میلیون لیتر در روز را ثبت کرده بود.

اوج گرفتن مجدد مصرف بنزین در روز‌های پایانی تعطیلات نوروزی

وی گفت: معمولا در تعطیلات نوروز، پیک مصرف بنزین در روز‌های پایانی اسفندماه رقم می‌خورد، در نتیجه امکان ثبت رکورد بیش از ۱۳۱ میلیون لیتر در روز کمی دور از ذهن است، اما احتمالا مجددا در روز‌های ۱۱ و ۱۲ فروردین ماه مصرف بنزین یک پیک نسبی را ثبت کند.

ویس کرمی گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین در طول سال ۱۴۰۰ (تا قبل از ۲۵ اسفندماه) حدود ۸۷ میلیون لیتر بوده است. در سال ۱۳۹۹ نیز میانگین مصرف روزانه بنزین ۷۵ میلیون لیتر بوده است. بدین ترتیب رشد مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ درصد بوده است که بخشی از آن مربوط به واکسیناسیون گسترده در دولت سیزدهم و کاهش محدودیت‌ها نسبت به سال ۹۹ است.

میانگین تولید و مصرف بنزین در نوروز ۱۴۰۱ سربه‌سر می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اگر میزان تولید روزانه بنزین را عددی بین ۱۰۴-۱۰۵ میلیون لیتر در نظر بگیرد، میزان مصرف بنزین در ایام نوروز در برخی موارد بیشتر از این عدد خواهد بود.

وی تاکید کرد:، اما طبق برآورد ما، میانگین مصرف بنزین در ۲۰ روز تعطیلات نوروز یعنی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ عددی حدود ۱۰۵ میلیون لیتر خواهد بود. یعنی تولید و مصرف سربه‌سر خواهد شد.

هیچ مشکلی بابت تامین بنزین موردنیاز مردم در ایام نوروز وجود ندارد

ویس‌کرمی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ذخیره مناسب و کافی در انبار‌های بنزین وجود دارد و از قبل ذخیره‌سازی بنزین برای پاسخگویی به تقاضا در ایام نوروز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در سال ۱۴۰۰ میانگین مصرف روزانه ۸۷ میلیون لیتر بوده است و تولید روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر. در نتیجه تراز بنزین کشور مثبت بوده است و بدین ترتیب توانستیم ذخیره بنزین در انبار‌های نفت را افزایش دهیم.

وی افزود: حتی اگر مصرف بنزین از این ارقام فعلی نیز بیشتر شود، ما در تامین بنزین موردنیاز مردم هیچ مشکلی نداریم. در کل ذخیره‌سازی بنزین و گازوئیل به نحو مطلوبی صورت گرفته است و با برنامه‌ریزی و مدیریتی که صورت گرفت، انشاالله هیچ مشکلی در تامین بنزین و گازوئیل و حتی CNG رخ نخواهد داد.

پیش‌بینی مصرف روزانه ۹۴ میلیون لیتر بنزین در سال جاری

ویس‌کرمی درباره پیشبینی مصرف بنزین در سال جاری عنوان کرد: در حالت عادی مصرف بنزین سالانه ۸ درصد رشد خواهد کرد. با در نظر گرفتن این فرض، میانگین مصرف بنزین در سال ۱۴۰۱ به ۹۴ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. در نتیجه در سال جاری نیز به میزان یک فاصله ۱۰ میلیون لیتر در روز، تراز بنزین کشور مثبت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حوزه CNG ظرفیت خوبی برای مردم فراهم شده است. بیش از ۲۴۰۰ جایگاه CNG در سراسر کشور وجود دارد و توصیه می‌کنم که اگر مردم خودروی CNG سوز دارند حتما از این سوخت پاک به جای بنزین استفاده کنند.

وی در پایان گفت: یک امکان دیگری نیز برای مردم فراهم شده است که شاید آن‌ها در جریان نباشند. مردم می‌توانند بعد از اتمام سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی خود، از کارت سوخت شخصی خودشان برای مصرف بنزین ۳۰۰۰ تومانی استفاده کنند و نیاز و الزامی به استفاده از کارت سوخت جایگاه‌دار نیست.

پیش از این شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گزارشی در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ رکوردشکنی مصرف بنزین را پیش‌بینی کرده و عنوان کرده بود: با ایمنی ایجاد شده در کشور ناشی از واکسیناسیون، مجدد عقربه مصرف بنزین نه تنها به زمان پیش از کرونا بازگشت، بلکه با تحقق یک پیش‌‎بینی قریب الوقوع، دامنه (و نه میانگین) سوزاندن بنزین در باک خودرو‌ها تا یک ماه دیگر (ایام نوروز ۱۴۰۱) به ۱۲۰ میلیون لیتر نیز خواهد رسید. امری که می‌تواند گمانه‌زنی برای واردات بنزین را شدیدتر کند.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا