خالق GIF بر اثر ابتلا به کووید-19 درگذشت


ویلهایت در حالی که در دهه 1980 در شرکت کامپیوسرو (CompuServe) کار می‌کرد، روی ابداع GIF کار ‌کرد که در حال حاضر برای نشان دادن واکنش‌، پیام‌ و شوخی استفاده می‌شود.

"استفن ویلهایت"، خالق "GIF" بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در ۷۴ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از ورج، "استفن ویلهایت" (Stephen Wilhite)، ابداع‌کننده اصلی قالب نمایشی "GIF" در اثر ابتلا به کووید-۱۹، در ۷۴ سالگی از دنیا رفت. به گفته "کاتلین" (Kathaleen) همسر ویلهایت، وی هنگام مرگ در کنار خانواده بود. در خبر درگذشت او خاطرنشان شده است که ویلهایت با وجود همه دستاوردهایش، مردی بسیار فروتن، مهربان و خوب باقی ماند.

ویلهایت در حالی که در دهه ۱۹۸۰ در شرکت "کامپیوسرو" (CompuServe) کار می‌کرد، روی ابداع GIF کار ‌کرد که در حال حاضر برای نشان دادن واکنش‌، پیام‌ و شوخی استفاده می‌شود. او در اوایل دهه ۲۰۰۰ بازنشسته شد و وقت خود را به مسافرت و ساخت ماکت قطار در زیرزمین خانه خود اختصاص داد.

اگرچه GIF این روزها مترادف با میم‌های متحرک اینترنتی است اما دلیل ایجاد آن برای ویلهایت این نبود. کامپیوسرو، GIF را در اواخر دهه ۱۹۸۰ به عنوان راهی برای توزیع گرافیک با کیفیت بالا و وضوح بالا و به صورت رنگی معرفی کرد. این کار در زمانی انجام شد که سرعت اینترنت در مقایسه با سرعت کنونی آن، بسیار پایین بود. کاتلین گفت: او به تنهایی GIF را اختراع کرد. در واقع، این کار را در خانه انجام داد و بعد از کامل شدن، آن را وارد کار کرد. او همه چیز را در ذهنش کشف می‌کرد و سپس با رایانه به برنامه‌نویسی آن می‌پرداخت.

اگرچه بحث‌های زیادی در مورد تلفظ صحیح این فرمت تصویری وجود داشته است اما ویلهایت در مورد نحوه بیان آن بسیار واضح سخن گفته بود. او در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد، هر دو تلفظ را می‌پذیرد اما آنها اشتباه می‌کنند. این کلمه دارای یک "G" نرم است و "جیف" (jif) تلفظ می‌شود.

او این حرف را هنگام دریافت "جایزه وبی" (Webby Awards) برای اختراع GIF که در اواخر همان ماه صورت گرفت، تکرار کرد. کاتلین گفت: پس از ۲۵ سال، آنها سرانجام به دستاوردی که او ارائه داده بود، افتخار کردند.

چندین پیام از همکاران سابقش در صفحه درگذشت او دیده می‌شود که گفته‌اند استفن طی مدتی که در کامپیوسرو کار می‌کرد، کمک‌های مهم دیگری را نیز انجام داد. آنها او را یک کارمند سخت‌کوش توصیف کرده‌اند که تأثیر زیادی در موفقیت شرکت داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی