دربند صحنه نگین انگشتری کرمانشاه


دربند صحنه نگین انگشتری کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- شهرستان صحنه با برخورداری از آثار و بناهای تاریخی، مناظر زیبا و جاذبه‌های طبیعی منحصر بفرد هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای میهمانان و گردشگران فراوانی است.

به گزارش ایرنا، شهرستان صحنه با ۷۷ هزار نفر جمعیت در ۵۵ کیلومتری شرق کرمانشاه از سطح دریا یک هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع دارد و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و ییلاقی است.

صحنه در شرق استان کرمانشاه قرار گرفته، از شمال به شهرستان سنقروکلیایی، از جنوب به شهرستان هرسین و استان لرستان، از شرق به شهرستان کنگاور و از غرب به شهرستان‌های کامیاران و کرمانشاه محدود شده است.

مردم شهرستان صحنه به زبان کُردی تکلم می کنند و لهجه های کرمانشاهی و لکی در آن رایج است، در این شهرستان حدود ۷۳ درصد جمعیت را شیعیان و ۲۷ درصد را اهل حق تشکیل می دهند.

این شهر سرسبز با درختانی تنومند و قدیمی و بلند و سراب دربندش آدمی را به بند طبیعت می‌کشد و چشمه های خروشان و آبشار آن نیز بسیار باصفا و زیبا است.

وجود درختان کهنسال گردو با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال و چنار موج های بلند قامت در کنار رودخانه پرآب که از میان ۲ دره با صدای گوش نوازی، موسیقی ملایمی را برای هر رهگذری به ارمغان می آورد.

طبیعت دربند در تاریخ باستان ایران احتمالاً زیستگاه و تفرجگاه بسیاری از شاهان دوره های مختلف بوده است، در سرچشمه های اصلی این دره در زمان‌های نه چندان دور آبشار کوچک دیگری وجود داشته است که هم اکنون به آبشار خشکه معروف است.

پایین تر از این آبشار خشک شده سرچشمه های آب دربند به نام چهارچشمه (چوار کینی) وجود دارد که قسمت شمالی دربند است و خود به تنهایی از مکان‌های زیبا و دیدنی دربند است نیمی از همین آب برای استفاده آب شرب اهالی که در قسمت شمالی شهر صحنه اسکان دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

دربند صحنه نگین انگشتری کرمانشاه

آب چهار چشمه بعد از طی ۵۰۰ متر به بلندی پشت آبشار اصلی رسیده و در آنجا آبشاری بسیار زیبا و دیدنی به ارتفاع ۱۲ متر را به وجود آورده و سپس در مسیر خود بسیاری از درختان گردو، گیلاس، انجیر، گلابی و درخت های غیرمثمر را آبیاری کرده و مناظری بسیار زیبا و دلنشین را به وجود آورده است.

امکانات مراکز اقامتی و رفاهی مناسب چون مجتمع فرهنگی تفریحی امام حسن مجتبی (ع)، آثار تاریخی شیرین و فرهاد و نیز برخورد مناسب و میهمان نوازی مردم صحنه باعث شده تا گردشگران زیادی از اقصی تقاط کشور و حتی خارج از کشور در فصول مختلف سال از مجتمع تفریحی دربند صحنه دیدن کنند.

در جلد دوم کتاب تاریخ کرمانشاهان نوشته دکتر «مسعود گلزاری» آمده است که ناصرالدین شاه قاجار در سفری که در سال ۱۲۸۷ ه. ق به عتبات عالیات داشته از صحنه که در مسیرش بوده می گوید: «قریه صحنه خالصه است و آبادی زیادی دارد جمعیت این قریه ۵۰۰ خانوار می شود باغ و اشجارش زیاد است از دره بالای ده آبی جاری است که باغات و بیوتات و زراعت این قریه را مشروب می کند اما راه این دره بسیار سخت و تنگ است. دخمه کیکاوس در همین دره بغل سنگی است که در آن عصر حجاری کرده اند و راه آمد و شد ندارد و من از دور دخمه را با دوربین ملاحظه کردم.»

همچنین می توان به آثار تاریخی و باستانی در دربند چون گوردخمه های بزرگ و کوچک اشاره کرد که در این گوردخمه های دربند در ارتفاع ۱۱ و ۵۰ متری از سطح زمین و رودخانه واقع شده و متعلق به دوره مادها است.

دربند صحنه نگین انگشتری کرمانشاه


هرچند مجتمع تفریحی دربند به زیبایی طبیعت این شهرستان افزوده و به عنوان یک قطب مهم گردشگری دارای پتانسیل های خوبی بوده اما بدلیل حجم بالای مسافر و بدنبال آن ترافیک سنگین بویژه در ایام تعطیلات و نبود پارکینگ مناسب خودروها، بسیاری از مسافران و میهمانان را مجبور به توقف و پارک خودرو در فاصله ای دورتر از این مجتمع تفریحی می کند و انتظار می رود تا مسوولین شهرستان بویژه شهرداری با تقویت زیرساخت‌های این مجموعه تفریحی و توریستی شاهد توسعه و آبادانی این بخش از طبیعت استان باشیم.

با همه این اوصاف کمتر کسی است که به استان کرمانشاه سفر کند و از مجتمع تفریحی و توریستی دربند زیبا و دلپذیر دیدن نکند چرا که دیدن این مناظر بکر و طبیعی به هر بیننده ای روح تازه، لطافت و طراوت خاصی می بخشد.

پل میانراهان، امامزاده محمود دینور، امامزاده خلیل الله، امامزاده کاظم، سراب گروس، پل میانراهان و امامزاده محمود دینور از دیگر جادبه های مذهبی و گردشگری شهرستان صحنه است.

صحنه بخصوص بخش دینور دیار علما، ادبا و شعرای نامی و بزرگی همچون «ابن قتیبه دینوری»، «ابوحنیفه دینوری» و «ملاپریشان دینوری» بوده است.

دربند صحنه نگین انگشتری کرمانشاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403