پیشروی نیروهای آمریکایی و انگلیسی به سمت بغداد


پیشروی نیروهای آمریکایی و انگلیسی به سمت بغداد

اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات5 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.

شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پیشروی نیروهای آمریکایی و انگلیسی به سمت بغداد

پایگاه اینترنتی «ایلاف» به نقل از مقام‌های بلندپایه عرب از محاصره شهر بغداد و تشکیل حکومت جدید در عراق طی روزهای آینده خبر داد.

ایلاف نوشت، نیروهای آمریکایی و بریتانیایی شهر بغداد را طی روزهای آینده محاصره و سپس از طریق رادیو و تلویزیون عراق اسامی اعضای حکومت موقت عراق را اعلام خواهند کرد.

این منبع افزود: 15 هزار سرباز که اکثر آنان بریتانیایی هستند، مسوولیت حفاظت از موسسات دولتی عراق را برعهده خواهند گرفت.

بنابر این گزارش، نیروهای آمریکایی مسوولیت انحلال گارد ریاست‌جمهوری عراق و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق و ایجاد دستگاه‌های موازی و جایگزین در عراق برای حفاظت از امنیت عراق را برعهده خواهند داشت.

خبر دیگر اینکه، محمد الدوری، سفیر و نماینده دائم عراق در سازمان ملل اعلام کرد که صدام زنده است و عراق در برابر پیشروی نیروهای انگلیسی و آمریکایی پیروز خواهد شد.

تلویزیون ماهواره‌ای عراق نیز چند ساعت پس از پخش سخنان «صدام» رئیس‌جمهوری این کشور تصاویری از دیدار وی با یک مقام حزب بعث به نمایش گذاشت. کاخ سفید اما نسبت به جدید بودن نوار تلویزیونی «صدام» ابراز تردید کرد.

صدام در یک سخنرانی تلویزیونی که روز دوشنبه پخش شد، به مردم عراق وعده داد که «پیروزی در راه است».

وی در اولین پیام خود به مردم عراق پس از آغاز جنگ اعلام کرد که ارتش‌های آمریکا و انگلیس خود را در عراق گرفتار کرده‌اند و روزهای آینده را سرنوشت‌ساز توصیف کرد.

خبر دیگر اینکه، در حالی که پیش از این پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش بهای نفت با حمله آمریکا به عراق داشت. تمهیدات انجام‌شده ازسوی دولت‌های آمریکا و انگلیس، برداشته شدن سقف تولید نفت توسط اوپک و نیز تداوم روند صادرات نفت عراق به‌رغم حمله آمریکا، موجب کاهش قیمت نفت شد.

شورای عالی امنیت ملی با حضور رهبر معظم انقلاب تشکیل جلسه داد

شورای عالی امنیت ملی عصر شنبه (دوم فروردین) در حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب تشکیل جلسه داد.

در این جلسه که آقای خاتمی، رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی و سایر اعضا حضور داشتند، بحران عراق و اوضاع منطقه بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در این جلسه، رئیس‌جمهوری با بیان سیاست‌های دولت در قبال بحران عراق، از آمادگی‌های ایجادشده گزارش داد.

آقای حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز از فعالیت‌های دبیرخانه مطالبی را ارائه کرد.

وزیر کشور در ادامه جلسه، فعالیت‌های ستاد بحران مستقر در وزارت کشور را تشریح کرد.

وزیران امور خارجه و اطلاعات هم از آخرین تحولات سیاسی، امنیتی منطقه گزارش دادند و فرماندهان عالی نظامی آخرین اطلاعات را از وضع نظامی منطقه ارائه کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این جلسه،‌ ضمن قدردانی از تلاش‌های شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های ذیربط در پیش‌بینی و اجرای اقدامات موثر در امنیت ملی، رهنمودها و تدابیر لازم را ارائه فرمودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه