آموزش روشن کردن کامپیوتر با گوشی هوشمند


آموزش روشن کردن کامپیوتر با گوشی هوشمند

خیلی از کاربران با فشردن دکمه‌ای روی کیبورد یا حرکت دادن ماوس یا استفاده از دکمه پاور سیستم خود را روشن می‌کنند. اما بهتر است بدانید که می‌توان لپ تاپ یا PC خود را با استفاده از گوشی هوشمند روشن و خاموش کرد.

خیلی از کاربران با فشردن دکمه‌ای روی کیبورد یا حرکت دادن ماوس یا استفاده از دکمه پاور سیستم خود را روشن می‌کنند. اما بهتر است بدانید که می‌توان لپ تاپ یا PC خود را با استفاده از گوشی هوشمند روشن و خاموش کرد.

خیلی از افراد عادت دارند که کامپیوتر خود را بیشتر مواقع روشن نگه دارند و اکثر اوقات بدون این که سیستم را خاموش کنند، به کارهای دیگر می رسند و آن را به حال خود رها می کنند. این دسته از کاربران از طریق ترفندی که در ادامه آموزش خواهیم داد، می‌توانند گوشی هوشمند خود را طوری تنظیم کنند که به عنوان ریموت کنترل (remote control) برای PC باشد. به عبارت ساده تر می‌توانند با استفاده از موبایل، کامپیوتر یا لپ تاپ خود را کنترل کنند. بنابراین هر زمانی که سیستم را در حالت روشن رها کردید، می‌توانید با گوشی هوشمند خود، لپ تاپ یا کامپیوتر را خاموش کرده یا بر روی Sleep قرار دهید.

البته با استفاده از این ترفند، نه تنها می‌توان سیستم را خاموش کرد، بلکه کاربران قادر به روشن کردن کامپیوتر یا لپ تاپ نیز خواهند بود. در ادامه چگونگی روشن یا خاموش کردن دستگاه خود از طریق شبکه یا با استفاده از اینترنت را شرح خواهیم داد.

نحوه روشن کردن رایانه با استفاده از گوشی اندرویدی
همان‌طور که گفته شد برای روشن کردن دستگاه نیازمند اتصال آن به شبکه هستیم. البته نرم‌افزارهایی برای روشن کردن کامپیوتر از طریق اینترنت وجود دارند اما بسته به اینکه از چه نوع اینترنتی استفاده می‌کنید و شرکت خدمات دهنده، چه تنظیماتی روی آن اعمال کرده باشد، ممکن است پاسخگوی نیاز شما نباشند.

اتصال شبکه می‌تواند شامل وسایل متصل به مودم یا روتر از طریق وای فای باشند؛ حالت دیگر کابل شبکه یا LAN است. البته در هر دو روش می‌توان از نرم‌افزارهای اندرویدی برای روشن کردن کامپیوتر استفاده کرد. برای iOS هم اپلیکیشن‌های مشابهی وجود دارد.

لازمه استفاده از این روش اتصال بی‌سیم گوشی یا تبلت به مودم یا روتر است. امروزه تقریباً تمام گوشی‌های معمولی و حتی گوشی‌های رده‌پایین چنین امکانی را دارند. در مورد محصولات اپل یعنی آیپد و آیفون هم مشکل خاصی وجود ندارد.

بنابراین اگر گوشی یا تبلت شما به WiFi متصل است، می‌توان به مرحله بعدی رفت. اول از همه باید بررسی کنید که کامپیوتر شما از قابلیت Wake-on-LAN (WOL) پشتیبانی می‌کند یا خیر. WOL یکی از ویژگی‌های مادربرد سیستم است و برای اینکه متوجه شوید دستگاه شما از آن پشتیبانی می‌کند باید وارد تنظیمات BIOS شده و مانند تصویر ذیل بخش مدیریت پاور را بررسی کنید.

آموزش روشن کردن کامپیوتر با گوشی هوشمند

برای این کار سیستم خود را روشن کرده و یکی از دکمه‌های ESC، DEL، F2 یا F8 را فشار دهید تا کامپیوتر وارد محیط BIOS شود. تنظیمات BIOS در هر دستگاهی نسبت به دستگاه دیگر متفاوت است، اما به طور کلی گزینه Wake On LAN را باید در قسمت تنظیمات مربوط به شبکه یا پاور پیدا کرده و آن را فعال کنید.

اگر هم چنین گزینه‌ای پیدا نشد، یعنی دستگاه شما از آن پشتیبانی نکرده و امکان روشن کردن از راه دور سیستم را با استفاده از گوشی ندارید.

در ادامه برنامه اندرویدی Wake On LAN را جستجو کرده و بر روی گوشی خود نصب کنید. سپس دستگاه اندرویدی خود را با استفاده از این برنامه به ویندوز متصل کنید. برای این کار مطابق تصویر زیر روی گزینه + در گوشه سمت راست پایین نمایشگر ضربه بزنید تا بتوان سیستم خود را به آن اضافه کرد.

آموزش روشن کردن کامپیوتر با گوشی هوشمند

در ادامه اپلیکیشن Wake On LAN به دنبال دستگاه‌های متصل به شبکه خواهد گشت. اگر کامپیوترها، گوشی‌ها و تبلت‌های زیادی به شبکه متصل باشند، لیست بلند و بالایی برای شما به نمایش در می‌آید که ممکن است کمی گیج کننده باشد. به همین خاطر بهتر است برای پیدا کردن کامپیوتر هدف از آدرس MAC استفاده کنید.

برای یافتن آدرس مک کامپیوتر خود، پس از فشار دادن کلید Windows +R عبارت CMD را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید. سپس مطابق شکل زیر در پنجره باز شده عبارت ipconfig/all را تایپ کنید و اینتر را بزنید. در این مرحله آدرس مک کامپیوتر شما که نشان داده می‌شود. آدرس مک ترکیبی از ۱۲ حرف و عدد است که به صورت دو به دو کنار هم قرار گرفته‌اند.

آموزش روشن کردن کامپیوتر با گوشی هوشمند

حالا به برنامه اندرویدی برگردید و آدرس مک مربوطه را از لیست نمایش داده شده انتخاب کنید. در مرحله بعدی یک نام برای دستگاه خود انتخاب کرده و شبکه وای‌فای مورد نظر خود را هم مشخص کنید. حالا که کامپیوتر خود را به برنامه اضافه کرده‌اید،‌ زمان چک کردن این قابلیت فرا رسیده است. کامپیوتر خود را روی حالت Sleep یا Hibernate (از طریق منوی استارت،‌ گزینه پاور، Sleep / Hibernate) قرار دهید و در برنامه اندرویدی روی دکمه Wake ضربه بزنید.

آموزش روشن کردن کامپیوتر با گوشی هوشمند

با این کار باید لپ تاپ شما از راه دور روشن شود. اما اگر لپ تاپ روشن نشد دلیل آن می‌تواند به تنظیمات آداپتور شبکه مربوط باشد. زیرا احتمالا آداپتور شبکه برای قبول کردن پیام Wake-On-LAN تنظیم نشده است. برای این کار در ویندوز ۱۰، روی دکمه استارت کلیک کرده و Device Manager را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید از بخش جستجو ویندوز به این قسمت بروید.

در بخش Device Manager، به قسمت Network Adapters رفته و روی کارت شبکه‌ای که از آن برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید، راست کلیک کنید. در ادامه گزینه Properties را انتخاب کرده و به تب Power Management بروید. در این بخش سه گزینه وجود دارد که باید تیک هر سه گزینه را بزنید تا مشکل احتمالی برنامه اندرویدی در روشن کردن لپ تاپ شما رفع شود.

آموزش روشن کردن کامپیوتر با گوشی هوشمند

البته توجه داشته باشید که تنها در صورتی می‌توان لپ تاپ را از راه دور به واسطه گوشی روشن کرد که در حالت Sleep یا Hibernate باشد و این روش در حالت Shutdown ویندوز عمل نخواهد کرد.

در ادامه وارد کنترل پنل ویندوز شده و گزینه Power Options را جستجو کنید. در این قسمت روی گزینه Change what the power buttons do کلیک کنید و در بخش بالایی گزینه Change settings that are currently unavailable را انتخاب کنید. سپس به قسمت پایین صفحه بروید و تیک کنار گزینه Turn on fast startup (recommended) را بردارید. در نهایت روی گزینه Save changes کلیک کنید.

آموزش روشن کردن کامپیوتر با گوشی هوشمند

حالا کامپیوتر خود را روی حالت Sleep گذاشته و مجدداً از طریق برنامه اندرویدی اقدام کنید. از این پس می‌توانید لپ تاپ خود را با استفاده از تنها یک دکمه در گوشی هوشمند خود روشن کنید. در انتها باید گفت که روشن کردن لپ تاپ با استفاده از گوشی یکی از راه‌های تعامل بین ویندوز و اندروید است که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کاربران باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟