پیشرانه V6 استلانتیس با قدرت 400 تا 500 اسب بخار؛ جایگزین موتورهای همی


پیشرانه V6 استلانتیس با قدرت 400 تا 500 اسب بخار؛ جایگزین موتورهای همی

پس از انتشار شایعات مختلف، استلانتیس سرانجام از خانواده جدید پیشرانه‌های 6 سیلندر خود رونمایی کرد. این پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو با نام “هوریکین” شناخته می‌شود و قدرت پیشرانه‌های 8 سیلندر، گشتاور نیروگاه‌های توربو و راندمان پیشرانه‌های 6 سیلندر را در یک پکیج عرضه خواهد کرد. قرار است از این نیروگاه آهنین … The post پیشرانه V6 استلانتیس...

پس از انتشار شایعات مختلف، استلانتیس سرانجام از خانواده جدید پیشرانه‌های ۶ سیلندر خود رونمایی کرد. این پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو با نام “هوریکین” شناخته می‌شود و قدرت پیشرانه‌های ۸ سیلندر، گشتاور نیروگاه‌های توربو و راندمان پیشرانه‌های ۶ سیلندر را در یک پکیج عرضه خواهد کرد. قرار است از این نیروگاه آهنین در پلتفرم‌های دیفرانسیل عقب استلانتیس در آمریکای شمالی استفاده شود.

اما منظور از قدرت پیشرانه‌های ۸ سیلندر چیست؟ پیشرانه هوریکین در حالت استاندارد قدرت بیش از ۴۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۶۱۰ نیوتون متری تولید می‌کند درحالی‌که نسخه قوی‌تر این پیشرانه خروجی ۵۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۶۴۴ نیوتون متری دارد. خروجی نهایی این پیشرانه‌ها بسته به نوع کاربرد آن‌ها خواهد داشت. برای مقایسه بد نیست بدانید پیشرانه ۵.۷ لیتری همی کنونی در محصولات جیپ و دوج قدرت حدود ۳۹۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۵۶ نیوتون متری تولید می‌کند و البته قدرت و گشتاور پیشرانه ۶.۴ لیتری نیز به حدود ۴۸۵ اسب بخار و ۶۴۴ نیوتون متر می‌رسد.

این یک طراحی جدید است که تنها از برخی جهات به پیشرانه ۴ سیلندر توربوی استلانتیس شباهت دارد. پیشرانه ۶ سیلندر جدید فقط به‌صورت تزریق مستقیم تولید می‌شود و خبری از تزریق ترکیبی یا پورت نیست. همچنین دو نسخه این پیشرانه دارای ۹۶ درصد قطعات مشترک هستند که شامل بلوک و طراحی گردش روغن می‌شود. تفاوت‌هایی نیز در بخش‌های داخلی، سوپاپ، ورودی هوا و خود توربوها وجود دارد. استلانتیس هنوز مشخصات یا اطلاعات تأمین‌کننده توربوها را منتشر نکرده است اما می‌گوید در آینده نزدیک مشخصات شرکای خود در تولید هوریکین را منتشر خواهد کرد.

پیشرانه V6 استلانتیس با قدرت 400 تا 500 اسب بخار؛ جایگزین موتورهای همی

نسخه استاندارد این پیشرانه نسبت تراکم ۱۰.۴ به ۱ دارد و ردلاین آن از ۵۸۰۰ شروع می‌شود. این پیشرانه با سوخت عادی کار می‌کند هرچند برای ارائه حداکثر پرفورمنس بهتر است از سوخت با اکتان ۹۱ استفاده شود. نسخه قوی‌تر این پیشرانه نسبت تراکم ۹.۴ به ۱ دارد و ردلاین آن از ۶۱۰۰ شروع می‌شود. برای این پیشرانه باید از سوخت سوپر استفاده کرد.

اما مزیت‌های پیشرانه جدید استلانتیس به قدرت آن محدود نمی‌شود. پیشرانه‌های خانواده همی در حال حاضر با طراحی بلوک آهنی تولید می‌شوند و وزن بالایی دارند. بلوک آلومینیومی هوریکین وزن کلی پیشرانه را کاهش داده است اما خب به لطف استفاده از توربوها و قطعات همراه، بخشی از کمبود وزن خنثی شده است. نسخه استاندارد این پیشرانه ۱۹۵ کیلوگرم وزن دارد. یکی از مهندسان استلانتیس می‌گوید نسخه قوی‌تر تنها ۵ کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه استاندارد است. بد نیست بدانید وزن پیشرانه‌های ۸ سیلندر ۵.۷ لیتری این خودروساز بین ۲۴۹ تا ۲۵۴ کیلوگرم است درحالی‌که وزن پیشرانه‌های ۶.۴ لیتری به ۲۷۲ کیلوگرم می‌رسد.

شاید با تعجب بگویید استلانتیس چرا در عصری که همه به سمت پیشرانه‌های الکتریکی حرکت می‌کنند یک پیشرانه بنزینی را از صفر طراحی کرده است. باید گفت اگرچه استلانتیس آماده آینده‌ای الکتریکی می‌شود اما این امر فوری رخ نمی‌دهد. این خانواده جدید از پیشرانه‌های درون‌سوز با در نظر گرفتن دستیار هیبریدی طراحی شده است هرچند این برند اشاره‌ای به تولید نمونه‌های هیبریدی نکرده است.

پیشرانه V6 استلانتیس با قدرت 400 تا 500 اسب بخار؛ جایگزین موتورهای همی

استلانتیس در اشاره به کاربردهای این پیشرانه کاملاً خساست به خرج داده است. این شرکت می‌گوید هوریکین را می‌توان در تمامی محصولات مجهز به پیشرانه‌های ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری پنتاستار یا همی بکار برد. البته نباید انتظار عرضه این پیشرانه برای تمامی محصولات استلانتیس را داشت. در واقع توانایی نصب در این خودروها به معنی عرضه آن‌ها نخواهد بود. از طرف دیگر هوریکین اساساً برای خودروهای بازار آمریکای شمالی طراحی شده است و تنها محصولات صادراتی از آمریکا می‌توانند دارای این پیشرانه باشند. استلانتیس تائید کرده است این پیشرانه از ماه نوامبر تاکنون در خط تولید بوده است و اولین محصولات مجهز به پیشرانه هوریکین طی ماه‌های آتی روانه بازار خواهند شد. احتمالاً جیپ اولین برندی خواهد بود که از این پیشرانه استفاده می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید