شناسایی میکروپلاستیک در خون انسان

پژوهشگران هلندی در جدیدترین تحقیقات خود میکروپلاستیک را در خون انسان مشاهده کردند. هنوز مشخص نیست که این ذرات بسیار ریز پلاستیکی تهدیدی برای سلامت عمومی باشد. به گزارش سیناپرس، آلودگی...

شناسایی میکروپلاستیک در خون انسان

به گزارش سیناپرس، آلودگی پلاستیکی چیزی است که به اعتقاد بسیاری از مردم باعث نابودی محیط زیست می شود اما یک مطالعه جدید هشدار می دهد که این آلودگی، سلامت بدن انسان را نیز تهدید می کند.

محققان هلندی برای اولین بار ذرات بسیار ریز پلاستیکی را در جریان خون انسان پیدا کردند. نتایج تحقیقات این پژوهشگران نشان می دهد که این ذرات میکروسکوپی که از محیط اطراف به دست می آیند توسط بدن جذب شده و وارد خون می شوند.
محققان دانشگاه مستقل آمستردام، ۲۲ فردی را که به طور ناشناس خون خود را برای آزمایش اهدا کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. به گزارش سیناپرس، این تیم هر نمونه را برای پنج پلیمر متمایز جهت شناسایی بلوک های سازنده پلاستیک، اسکن کردند. در سه چهارم خون این گروه میکروپلاستیک به دست آمد. این اولین باری است که دانشمندان مواد پلاستیکی واقعی را در نمونه خون انسان کشف کردند. به گزارش سیناپرس، پیش از این، دانشمندان فقط مشکوک بودند که پلاستیک بدن انسان را آلوده می کند، اما این یافته ها از آزمایش های آزمایشگاهی به دست آمد و نشان می دهد که خون انسان به طور قطع توسط این میکروپلاستیک ها آلوده شده است.

پژوهشگران این پروژه پژوهشی دریافتند که غلظت کلی پلاستیک در جریان خون انسان به طور متوسط حدود 1.6 میکروگرم در میلی لیتر است. این مقدار، معادل یک قاشق چای خوری پلاستیک در هزار لیتر آب یا ۱۰ وان حمام بزرگ است.
در حالی که یک چهارم شرکت کنندگان هیچ نشانه قابل تشخیصی از میکروپلاستیک در خون خود نداشتند، نمونه خون های باقی مانده نشان دهنده وجود پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی اتیلن، پلیمرهای استایرن و پلی (متیل متاکریلات) بودند.
هدر لزلی (Heather Leslie)، سرپرست این پژوهش و متخصص اکوتوکسیکولوژیست، در یک بیانیه‌ دانشگاهی اعلام کرد ما اکنون ثابت کرده ‌ایم که در جریان خون انسان میکروپلاستیک پیدا شده است.

به گزارش سیناپرس، این مجموعه داده اولین مورد از نوع خود به حساب آمده و تحقیقات باید برای به دست آوردن بینشی در مورد میزان گسترده آلودگی پلاستیکی در بدن انسان ها و میزان مضر بودن آن ادامه پیدا کند. با این بینش ما می توانیم تعیین کنیم که آیا قرار گرفتن در معرض ذرات پلاستیکی تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می شود یا خیر.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله محیط زیست بین المللی (Environment International) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: زهرا همراز
منبع: studyfinds

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه