نوروز و فرصت بازدید از چشم اندازهای تاریخی و طبیعی زرین دشت


 نوروز و فرصت بازدید از چشم اندازهای تاریخی و طبیعی زرین دشت

شیراز -ایرنا-  شهرستان زرین  دشت بامرکزیت حاجی آباد در فاصله 265 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد که  به دلیل نوع آب وهوا از جمله مناطق گرم وخشک محسوب می شود اما وجود دریاچه بسیارزیبا ،آثار تاریخی و پهنه های کوچ  پرندگان از نواحی سیبری جلوه خاصی به این منطقه داده که چشم نواز مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بقاع متبرک امام زادگان ، مجسمه های سنگی ، تل سفید ، گیاهان دارویی، درختان کهنسال بنه،قلعه مزایجان، برکه سفید، میل نقاره خانه و حمام تاریخی از جمله جلوه دیدنی این منطقه است که گردشگران زیادی دارد.

مناطق فرهنگی، مذهبی، آتشکده

امام زاده شاه فرج الله، شاه حبیب الله، شاه علمدار از نوادگان امام موسی کاظم ( ع) است که بر اساس سنگ نوشته آرامگاه ها، تاریخ وفات آنها به سال ۶۲۰ و ۶۳۰ هجری قمری بر می گردد.

همچنین مجسمه سر شیر،مجسمه ایزد بانو آناهیتا با گچ بری های کم نظیر و تزیینات گیاهی، صلیب شکسته همراه با نقاشی های دیواری بسیار جالب در آتشکده مظهر مربوط به دوره ساسانی از جمله جاذبه های گردشگری این شهرستان است.

 نوروز و فرصت بازدید از چشم اندازهای تاریخی و طبیعی زرین دشت برکه سفید شهرستان زرین دشت

تل سفیدک، ۶هزار سال قدمت

تل سفیدک یا خانه اربابی نام مکانی است که در سال ۱۳۵۷ در غرب حاجی آباد کشف شد، طبق کاوشهای باستان شناسی که در تل سفیدک صورت گرفته است، قدمت این آثار به ۶ هزار سال پیش باز می گردد که ارزش تاریخی زیادی دارد.

همچنین نیم تنه گچی شاپور دوم موبوط به ۱۷۰۰ سال پیش، مجسمه سر شیر، مجسمه پادشاو ایزد بانو آناهیتا،گچ بری های کم نظیر با تزیینات گیاهی، صلیب شکسته همراه با نقاشی های دیواری بسیار جالب در آتشکده مظهر دوره ساسانیان نیز به چشم می خورد.

گیاهان دارویی ، درختان کهنسال بنه

رویش گیاهان دارویی مانند پونه، بابونه، آویشن، گاوزبان و محک در مناطق کوهستانی این شهرستان یافت می شود و در محدوده جنگلی این محل دو گونه درختی و درختچه ای بنه وکُنار وجود دارد که قطر برخی از درختان بنه به حدود ۱۴۰ سانتی متر می رسد.

 نوروز و فرصت بازدید از چشم اندازهای تاریخی و طبیعی زرین دشت گیاهان دارویی و درختان کهنسال بنه در شهرستان زرین دشت

قلعه مزایجان

قلعه مزایجان از آثار تاریخی شهرستان زرین دشت است که بر فراز کوهی مشرف به روستای مزایجان و در جنوب حاجی آباد واقع شده است اما تحقیقات باستان شناسی روی این قلعه صورت نگرفته به همین دلیل زمان احداث و برپایی این دژ زیبا مشخص نیست.

کوهی که قلعه مزایجان در آن قرار دارد به طور استوانه ای سر به فلک کشیده است و برای رفتن به قلعه تنها یک راه باریک، یک نفره وجود دارد و افرادی که قصد رفتن به داخل قلعه را دارند می توانند به طور انفرادی و در یک صف وارد شوند.

همچنین دراین قلعه آثار آب انبار ها و خانه هایی به صورت غار برای ذخیره آذوقه دیده می شود، زنده یاد حسین آزما در کتاب شهرمن داراب در مورد تاسیس قلعه مزایجان آورده است که در عهد باستان، شخصی به نام اورات حاکم بوده که از ترس سام نریمان از تنجه در نزدیک افغانستان، قلعه ای بنام قلعه مزایجان در بالای کوه بنا و با خانواده سکونت می کند.

از اورات فرزندی به نام کهزاد در قلعه به دنیا می آید که پهلوانی نامدار می شود و بعد از فوت پدرش سرپرستی خانواده را به عهده می گیرد، این قلعه محکم پناهگاه شورشیان بوده است و در متون تاریخی از این قلعه به عنوان دژ تسخیرناپذیر نام برده شده است، به این قلعه، دژ خدا آفرین هم لقب داده اند.

همچنین در شاهنامه فردوسی نیز از این قلعه با قطعه شعری با عنوان، پنــاه دلیــران ایـران زمیـن، گل است و گالب و ستخر و گزین، در این بیت، گل، گالب، ستخر و گزین نام چهار دژ محکم در این نواحی است که منظور از گزین همان قلعه مزایجان است.که تسخیر ناپذیربوده است.

 نوروز و فرصت بازدید از چشم اندازهای تاریخی و طبیعی زرین دشت قلعه مزایجان

برکه سفید

برکه سفید در مناطق جنوبی و گرمسیری جهت نگهداری آب ساخته شده که گنجایش ۴ میلیون لیتر آب داشته است که در سال ۱۲۶۵ هجری قمری بنا شده است.

میل نقاره خانه

در منطقه چاه سبز و در نزدیکی شهر حاجی آباد، آثار و بقایای یک چهارطاقی، دالان و سکوی نیایش به نام میل نقارخانه وجود دارد، اکنون تنها یک ستون از این چهارطاقی برجای مانده است.

حمام تاریخی شهر پیر

حمام شهر پیر در قسمت شمال شرقی شهر حاجی آباد قرار دارد و تنها اثر تاریخی بر جای مانده در این شهر است که قسمتی از سقف های آن فرو ریخته که دارای طاق و تویزه هستند.

 نوروز و فرصت بازدید از چشم اندازهای تاریخی و طبیعی زرین دشت چهار طاقی شهرستان زرین دشت

شهرستان زرین دشت در ۲۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش