روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )


در این مطلب به معرفی روستاهای آمل پرداخته ایم . 345 روستای آمل که طبیعتی بی نظیر دارند و هر سال پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران می باشند . در ابتدا با شهرستان آمل آشنا خواهیم شد .شهرستان آمل در مرکز استان مازندران قرار دارد و از شمال به شهرستان محمودآباد، از شمال شرق […]

در این مطلب به معرفی روستاهای آمل پرداخته ایم . ۳۴۵ روستای آمل که طبیعتی بی نظیر دارند و هر سال پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران می باشند . در ابتدا با شهرستان آمل آشنا خواهیم شد .شهرستان آمل در مرکز استان مازندران قرار دارد و از شمال به شهرستان محمودآباد، از شمال شرق به شهرستان فریدون‌کنار، از شرق به شهرستان بابل، از غرب به شهرستان نور و از جنوب به استان تهران محدود می‌شود. مرکز این شهرستان شهر آمل است.

این شهرستان با جمعیتی برابر با۴۰۱۶۳۹ نفر جمعیت (شهر آمل؛ ۲۷۱۲۶۹ نفر) و ۳۰۷۴٫۴ کیلومتر مربع مساحت دارای شش شهر آمل، رینه، گزنک، دابودشت، بابکان و امام‌زاده عبدالله و پنج بخش مرکزی، لاریجان، دابودشت، دشت سر و امامزاده عبدالله است.شهر آمل واقع در جلگه مازندران و طرفین رود هراز با ارتفاع ۷۶ متر از سطح دریا در ۵۲ درجه و ۲۱ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۲۵ دقیقه عرض شمالی و در فاصله ۷۰ کیلومتری غرب ساری، مرکز استان، ۱۸ کیلومتری جنوب دریای خزر و شش کیلومتری شمال دامنه کوه البرز و ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان آمل
دهستان پایین‌خیابان لیتکوه
دهستان هرازپی جنوبی
دهستان دشت‌سر سفلی
شهر: آمل
بخش لاریجان
دهستان بالا لاریجان
دهستان لاریجان سفلی
شهرها: رینه و گزنک.
بخش دابودشت
دهستان دابوی جنوبی
دهستان دابوی میانی
شهر: دابودشت
بخش دشت‌سر
دهستان دشت‌سر غربی
دهستان دشت‌سر شرقی
شهر: بابکان
بخش امامزاده عبدالله
دهستان بالاخیابان لیتکوه
دهستان چلاو
شهر: امام‌زاده عبدالله

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

تاریخ

شهر آمل از شهرهای بسیار قدیمی ایران در استان مازندران است. ابن خردادبه: «از زمان پادشاهی فریدون تا زمان بهرام گور آمل پایتخت دنیای مسکون بود». حمدالله مستوفی بنای شهر را به طهمورث پادشاه پیشدادی نسبت می‌دهد. شهر آمل یک شهر توریستی و زیبا در قلب شمال کشور است. فردوسی از آمل چنین ذکر کرده‌است: از آمل گذر سوی تمیشه کرد نشت اندر آن نامور پیشه کرد از آمل همه بندگان تواند به ساری پرستندگان تواند چنین تا به شهر بزرگان رسید ز ساری و آمل به گرگان رسید یا راوی این چنین ذکر می‌کند: رسیدم به آمل شهر هفت رنگ همه شاعر و عارف و مرد جنگ بزرگان ایران زمین و بزرگان شهیر ز میر حیدر فخر رازی و ابن جریر

در تاریخ طبرستان ابن اسفندیار کاتب (تألیف ۶۱۳ ه-ق) چنین آورده‌است: «در قباله‌های کهن مذکور است که معنی آمل به واژه طبری آهوش است وهش وهل مرگ را گویند و کنایه از این است که تو را هرگز مرگ مباد». در کتاب راهنمای شمال فرخ عفاری در تاریخچه آمل چنینی آورده‌است: خسرو پرویز آمل را توسعه داد از آن به بعد این شهر مدت‌ها مقر حکومت و پایتخت حکام محلی مازندران بود. مازیار به امر محمد ابن موسی نماینده مأمون این شهر را ۸ ماه محاصره کرد و سرانجام فتح و بعد از تصرف شهر دستور خراب کردن دیوارهای آن را صادر کرد اما بعد پشیمان شد. اصطخری در کتاب مسالک و ممالک چنین آورده‌است: «و از همه طبرستان ابریشم بسیار خیزد خاصه به آمل» ابن حوقل چنین نوشته: «آمل از قزوین بزرگتر و بسیار پرجمعیت تر بود». ابن اسفندیار (۶۱۳ه-ق) آمل را بازار جهانی روزگار خود معرفی و ذکر کرده بود. ابن راوی در کتاب خود آمل را بزرگتر از اصفهان و قزوین می‌خواند. بعضی از مورخان و جغرافی نویسان سابقه آمل را به دورهْ پیشدادیان و کیائیان نسبت داده‌اند و آثار آمل را به مادها نسبت داده‌اند.. احتمالاُ مردم آمل در زمان حکومت مهدی خلیفهْ عباسی، به دین اسلام گرویدند و بعد از آن بناهای اسلامی در آنجا ساخته شد. اوایل قرن هفتم حسام الدین اردشیر مرکزیت را از ساری به آمل آورد و قصر خود را در آنجا برپا داشت. در سال ۷۹۵ هـ. ق امیر تیمور گورکانی آمل و ساری را غارت کرد و فرمان قتل‌عام ساکنین آن‌ها را صادر کرد و سه قلعهْ مهم از جملهُ ماهان سرُ را با خاک یکسان کرد. از آن پس آمل روبه ویرانی نهاد. آمل جدید در جوار شمال آمل قدیم بنا شده‌است. ابن اسفندیار آملی، مؤلف کتاب تاریخ طبرستان نام شهر آمل را برگرفته از نام دختری افسانه‌ای به نام آمله می‌داند که دختر یکی از امیران دیلمی و همسر فیروزشاه، حاکم بلخ بوده‌است.

آمل در قدیم شهری آباد، وسیع و پرجمعیت بود. ابوالفضل بیهقی، در کتاب تاریخ خود در فصل حرکت مسعود غزنوی با لشکریانش به آمل، این شهر را چنین توصیف می‌کند: «و امیر به شتاب براند و به آمل رسید روز آدینه ششم جمادی‌الاولی، و افزون پانصد و ششصد هزار مرد بیرون آمده بودند؛ مردمان پاکیزه‌روی و نیکوتر، و هیچ‌کدام را ندیدم بی‌طیلسان شطوی یا توزی یا تستری یا ریسمانی… و گفتند عادت این است… و من که بوالفضلم پیش از تعبیه لشکر در شهر رفته بودم، سخت نیکو شهری دیدم، همه دکانها درگشاده و مردم شادکام» در قرن پنجم وقتی با همت خواجه نظام‌الملک طوسی، وزیر کاردان و با کیاست سلجوقیان و صاحب کتاب معروف سیاست‌نامه (سیرالملوک)، قرار شد مدارسی به سیاق دانشگاه‌های امروزی به نام نظامیه در شهرهای بزرگ جهان آن روز از جمله بغداد، دمشق، بلخ، نیشابور و بخارا تأسیس شود آمل از جمله شهرهایی بود که در کنار شهرهای فوق صاحب نظامیه گردید، و از این رو آن را هفت شهر می‌نامند و هرودت می‌گوید:مردم آریایی هزاران سال پیش از میلاد مسیح در آمل سکنی گزیده‌اند.

در گذشته آمل که به عنوان ام القری به معادل فارسی کلانشهر مازندران بود دارای چند شهر کوچک مانند مامطیر، ناتل، پای دشت، عین الهم، میله، تمیشه، هلاون، قلعه کش، ونه بن، تریجی، چلاو، دابو، اهلمرستاق، دیابار و لاریجان بود.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای آب اسک

آب اسک روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. اسک در قدیم به معنی متعفّن است. چون این آبادی به واسطه آبهای معدنی متعفّن است به این جهت مسمّی به اسک شد اما آنچه اقرب به ذهن است در تسمیه این آبادی به این اسم این است که در اصل این اسم اشک به شین معجمد بوده است بعد معرب شده اسک به سین. مُهمله گفتند مثل سوس و مَعرب شوش. زیرا که اشک اول پادشاه اشکانیان که از نژاد و سلاطین و کیان و سرسلسله این سلاطین اشکانیان بود. به زعم مورخین عجم بعد از غلبه بر اسکندر در جبال طبرستان متواری شد. تا در سلطنت ابطحش از سلاطین یونانی بر او خروج کرد و او را مقتول ساخت و به اعتقاد مؤلف زینت التواریخ ابطحش نایب السلطنه آن تیوکوس در ایران اشک او را کشت و سایر ملوک دیگر را به دور خود جمع کرد. با همان سلاطین سیلوسید که از طایفه یونانی بود جنگید و سلطنت ایران را مجدداً تشکیل داد و به زعم مورخین فرنگ که در تاریخ طایفه اشکانیان مخصوصاً اسناد معتبره دارند و اسامی این طبقه سلاطین را مفصلاً نگاشته‌اند.این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت ثابت (دائم سکونت) آن ۴۵۴ نفر بوده‌است.
روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )
جاذبه‌ها
طبیعت زیبای روستای اسک و آب و هوای معتدل آن موجب شده‌است که در تمامی ایام سال، گردشگران بسیاری به این روستا سفر نمایند.
جاده هراز در محدوده آب اسک.
رودخانه هراز که از رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد حواشی مناسبی برای اتراق گردشگران فراهم آورده‌است.
چشمه‌های آبگرم روستا که از دل زمین می‌جوشد با املاح فراوان و مواد گوگردی برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و درد مفاصل مفید است و همه ساله، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

چشمه آب فرنگی یا آب آهن در بالا دست روستا، واقع شده‌است که برای درمان بیماری‌های کمخونی توصیه شده‌است.
غار آب اسک در دره هراز واقع شده‌است. حدود یک ساعت از روستای پیاده‌روی دارد که از کنار ارتفاعات و حواشی رود هراز می‌گذرد. طول غار در حدود ۳۷۰ متر است و مسیرهای متعدد کوچکی نیز دارد. دهانه آن بسیار بزرگ و بلند است. مسیر دسترسی به غار تا حدودی نیاز به مهارت در کوه‌نوردی دارد. در تمام طول مسیر قله دماوند در قسمت شمال جاده هراز قابل رویت است.
در ضلع مشرف به پرتگاه، سوراخ دیدهبانی تعبیه شده‌است. غار دیگری به طول ۳۷۰ متر با شعبات متعدد کوچک، با دهانهای بزرگ و مرتفع در دل کوه وجود دارد.

دریاچه امامزاده علی در نزدیکی این روستا در نتیجهٔ زمین لغزه در مسیر رود هراز به وجود آمده‌است.
اسک وش، مرتع مرغوب و زیبایی است که در نزدیکی محل برف چال قرار دارد و چشمانداز باغه و بافت سنتی آن بسیار جالب توجه است.
بقعه امامزاده اصغر و امامزاده فاضل دو زیارتگاه مذهبی روستاست که در بین مردم احترام خاصی دارند.
قلعه سنگی هم یکی دیگر از جاذبه هاست.
آیین‌ها و سنت
برف چال
برف چال که در گویش مازندرانی وَرفِ چال varf-e cal خوانده می‌شود به لحاظ واژه‌شناسی به معنای «گودال برف» است. آیین برف چال ریشه تاریخی و مذهبی دارد و پیشینه این مراسم به دوره آل بویه، در طبرستان، بازمی‌گردد. رسم برف چال از رسم‌هایی است که زمان اجرای آن بستگی به زیست طبیعی وجو آب و هوایی و وجود برف در منطقه دارد.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای آب‌بخشان

آب‌بخشان، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۶۱ نفر بوده‌است.

روستای آب‌سرفت

آب‌سرفت، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. دارای امامزاده علمدار حسین و یک مکان تاریخی به نام پیر تکیه.این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۹۰ نفر بوده‌است.

روستای آبگرم (لاریجان)

آب گرم، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۶۰ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای آقامحمدآباد

آقامحمدآباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۵ نفر بوده‌است.

روستای آلو

آلو ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۰ نفر بوده‌است.

روستای آهن‌سر

اهن سر، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۵۴ نفر بوده‌است.

روستای آهنگرکلا

آهنگرکِلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای آهنگرکلا سفلی

آهنگرکلاسفلی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷۴ نفر بوده‌است.

روستای آهنگرکلا علیا

آهنگرکلاعلیا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۲۵ نفر بوده‌است.

روستای ابدنگسر

ابدنگسر، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۴ نفر بوده‌است.

روستای ابوالحسن‌آباد

ابوالحسن‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ابومحله

ابومحله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۷ نفر بوده‌است.

روستای اتاق‌سرا

اتاق سرا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای اخا

اخا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۷۳ نفر بوده‌است.

روستای اخازیر

اخازیر، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است.

روستای اسپاهی‌کلا

اسپاهیکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۱ نفر بوده‌است.

روستای اسپند

اسپند ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای اسپیاربن

اسپیاربن، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۵۸ نفر بوده‌است.

روستای اسپیاری

اسپیاری، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۸ نفر بوده‌است.

روستای اسکومحله

اسکومحله ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۹۴۰ نفر بوده‌است.

روستای اسکی‌محله

اسکی محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای اسکی‌محله

اسکی محله ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷۰ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۸ نفر بوده‌است.شالیزارهای بسیار زیبا و سرسبز این روستا از جاذبه های گردشگری آن می باشد.روستای شاهکتی (اسلام آباد) دارای امکاناتی از قبیل مرکز مخابرات و پست بانک و مدرسه و خانه بهداشت و مسجد و حسینیه می باشد.طراحی زیبای میدان ورودی روستا (گلزار شهدا) بر زیبایی روستا بیش از پیش افزوده است.روستا با درختان زیبای همیشه سرسبز مرکبات چون نارنج زینت بخشیده شده است.آب شهری و برق و گاز و تلفن از جمله امکانات در دسترس در این روستاست.کوچه های روستا با نام دریا نامگذاری شده اند.

روستای اشرف‌آباد

اشرف‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای اشکارکلا

اشکارکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۳ نفر بوده‌است.

روستای اغوزبن

اغوزبند، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۷۴ نفر بوده‌است.این روستا از نظر اقتصادی به علت عبور جاده از وسط روستا مرکز مناسبی برای کاسبی می‌باشد و به علت نزدیک بودن به شهر مشکلاتی از نظیر تاکسی رانی و …. نمی‌باشد.از مجموعه فعالیت‌های فرهنگی این روستا کلاس‌ها و هیئت قرآن می‌باشد و کلاس‌های تربیتی صالحین و…. که تحت نظر فرماندهی پایگاه امام حسن مجتبی و شورای اسلامی روستای اغوزبن می‌باشد

روستای اغوزکتی

اغوزکتی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۲۲ نفر بوده‌است.

روستای افسانه‌سرا

افسانه سرا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۸۹ نفر بوده‌است.

روستای اله‌کاج

اله‌کاج، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌است.

روستای الیمستان

الیمستان ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۰ نفر بوده‌است.

جاذبه‌های گردشگری
یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان به گردش گران و طبیعت دوستان نوید می‌دهد.این منطقه به طلای سبز ایران مشهور است و دارای مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه می‌باشد.این جنگلها محل رویش گیاه ” الیما ” ست که دراردیبهشت ماه رشد می‌کند. می گویند نام جنگل الیمستان نیز برگرفته از آن می‌باشد.الیمستان یکی از مناطق توریستی ایران در آمل است که تورهای زیادی از جوانان برای تفریج و سفر به دل طبیعت الیمستان می زنند این منطقه نگاه عکاسان داخلی و خارجی راه هم به خود جذب کرده و طبیعت بکر و زیبایی جنگلها و مراتع و سر سبزی آن وصف نشدنیست، ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما و وجود چشمه‌ سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع و دشت‌ها و آب زلال و اسب‌های زیبا از شاخصه‌های این جنگل است.آب مردم آن از چشمه تأمین می‌شود و محصول آن غلات، لبنیات و عسل است. اما از همه این‌ها گذشته، قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا است که در زمستان و بهار کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند. قله‌ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه‌های کوهنوردی در زمستان به‌شمار می‌رود. اگر اهل کوهنوردی باشید، این قله با تمام جاذبه‌های طبیعی اطرافش بهترین گزینه سفر کوهنوردی شما به‌شمار خواهد رفت. در کل مسیر دامنه شرقی، قله دماوند در پیش چشمان ما است و هر لحظه با شما حرکت می‌کند. اما شاید از همه جالب تر منطقه نقش پای رستم باشد که تعجب همه کوهنوردان را بر می انگیزد. نرسیده به قله جای دو شهاب سنگ بزرگ دیده می‌شود که حفره‌هایی به عمق ۱۰ متر ایجاد کرده‌اند. بومیان منطقه افسانه‌ای زیبا برای این چاله‌ها دارند. آن‌ها معتقدند این گودال‌ها جای زانوهای رستم است که در این منطقه زانو زده و از آب دریا نوشیده است.دورنمای بی‌نظیر قله دماوند، مناظر زیبای جنگلی با پوشش دشت‌های پر گل، منطقه را به مکانی مجذوب‌کننده تبدیل کرده‌است. قبل از رسیدن به جنگل، در ابتدای ورود به الیمستان روستایی قرار دارد که لهاش نامیده می‌شود که در کوهستانی معتدل و مرطوب واقع شده‌است. از انتهای روستا اولین نشانه‌های جنگل دیده می‌شود. روستای لهاش و منطقه الیمستان، یکی از بکرترین مناطق شمالی کشور بوده که آب مورد نیاز مردم از چشمه‌های موجود در کوهستان تأمین می‌شود. بیشتر ساکنان روستا، زراعت و دامداری می‌کنند و عده‌ای هم به تولید صنایع دستی و شالبافی مشغولند. محصول اصلی آنان، غلات، لبنیات و عسل است. یکی دیگر از جاذبه‌های جنگل الیمستان، زرشک کوه می‌باشد که در بهار و زمستان کوهنوردان بسیاری را به خود جذب می‌کند. اما از همه جالب تر، منطقه نقش پای رستم می‌باشد که حفره‌هایی به عمق ۱۰ متر دارد و به اعتقاد بومیان منطقه، این حفره‌ها جای زانوهای رستم دستان است که در این منطقه زانو زده تا از آب چشمه بنوشد. در کل این جنگل منطقه‌ای است که با هوای خنک و مه آلود خود بهترین محل برای پیاده روی و لذت بردن از جاذبه‌های زیبایش می‌باشد. و دورنمای زیبای قله دماوند هم به زیبایی‌های الیمستان افزوده است.الیمستان ، تلفیقی از مه و جنگل و آرامش است.

روستای امره

امره، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان نمارستاق قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است. این روستا یکی از روستاهای بکر و دارای طبیعتی دست نخورده میباشد.

روستای امیرآباد

امیراباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۵ نفر بوده‌است.

روستای امیری

امیری در دهستان بالا لاریجان بخش لاریجان آمل، در استان مازندران واقع شده‌است.منطقه امیری بشکل دره‌ای زیبا و کوهستانی در امتداد شرق به غرب در دل رشته کوه‌های مرکزی البرز و در واقع در نقطه میانی شهرستان آمل قرار دارد. رودخانه هراز از کنار این منطقه ییلاقی خوش آب و هوا می‌گذرد. امیری از غرب به قله دماوند و از جنوب و جنوب غربی به لاسم می‌رسد.زبان مردم این منطقه مازندرانی با گویش آملی است.
امرار معاش اصلی آنان از طریق کشاورزی و دامپروری است. آب و هوای منطقه مطابق با مناطق کوهستانی بوده و زمستان‌های پربرف و تابستان‌های بسیار دلپذیر و مطبوعی دارد. امیری با در اختیار داشتن چندین هکتار باغ گیلاس بخشی از ۱۵۰۰ هکتار باغ گیلاس در شهرستان آمل را شامل میشود. ۲۲ هزار تُن گیلاس به ارزش ۴۴۰ میلیارد تومان از باغ‌های بخش لاریجان برداشت شود. کشور‌های روسیه، ارمنستان، جمهوری اذربایجان، ترکمنستان و کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس مقصد صاداراتی گیلاس امیری لاریجان است.
امیری در گذشته یکی از دهستان‌های بخش لاریجان شهرستان آمل بود و در سر شماری عمومی کشاورزی در سال ۱۳۶۷ هم یک دهستان به‌شمار می‌آمد اما در آمارگیری جاری جمعیت در سال ۱۳۷۰ دهستان امیری با دهستان بالا لاریجان بخش لاریجان ادغام و روستاهای آن به عنوان روستاهای دهستان بالا لاریجان بخش لاریجان شهرستان آمل شناخته شد.
کوه‌های امیری
این کوه‌ها دارای دو رشته شمالی و جنوبی است که کوه‌های شمالی آن چون سلسله زنجیری در هم رفته و گره خورده‌اند و اغلب سخت‌گذر و غیرقابل نفوذ به نظر می‌رسند. قله امیری ارتفاعی حدود ۳۹۰۰ متر دارد و در بهار و تابستان، اطراف آن را چمنزارهای زیبا فرامی‌گیرد.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای امیری سفلی

امیری سفلی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران ، جمعیت آن ۲۰۰ نفر می باشد.فاصله سفلی تا مرکز بخش (گزنک) ۶ کیلو متر و تا مرکز شهرستان آمل ۷۲ کیلو متر است.

روستای امین‌آباد

امین‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای انچ‌پل

انج‌پل، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۰ نفر بوده‌است.

روستای اندوار

اندوار ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا تا دهه هفتاد، جزوی از بخش بندپی، از توابع شهرستان بابل بوده است. دارای جاده ای خطرناک است اما از طبیعت بسیاری زیبایی برخوردار است . آب و هوای این روستا سرد و خشک در تابستان و معتدل و خشک در زمستان است. اما به دلیل و جود آب فراوان که از چشمه ها به دست می آید از نظر کشاورزی توسعه یافته است و میوه ها و سزیجات مختلف مانند : گیلاس ، آلبالو ، گردو ، زردآلو ، آلوچه و.. دارد بخش خطرناک : سه پیچ
این روستا در مسیر جاده هراز شهرستان آمل در دل کوههای البرز قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۸۲ نفر بوده‌است.

روستای انصاری‌محله

انصاری‌محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۴ نفر بوده‌است.

روستای انهه

انهه، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. معنی کلمه انهه در گویش محلی یعنی آنجا میباشد.این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۸ نفر بوده‌است و در ۷۲ کیلومتری جاده هراز به سمت آمل قرارداد

روستای اوجاک

اوجاک، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰۲ نفر بوده‌است.

روستای اوجی‌آباد

اوجی‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۹۰ نفر بوده‌است.

روستای آهن‌کتی

اهن‌کتی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۶۷ نفر بوده‌است.

روستای آهنگرکلا (دشت‌سر)

آهنگرکِلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۰۳ نفر بوده‌است

روستای ایرا

ایرا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. که در مقابل آن، به سمت شمال؛ شهر رینه، در پائین دست آن روستای آب اسک، در سمت شرق آن روستاهای نوا و نیاک و جنوب آن روستای لاسم واقع شده‌است.براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است. بیشتر جمعیت این روستای ییلاقی به صورت خوش‌نشین بوده و در فصول سرد سال در شهر آمل ساکن می‌باشند.
روستای ییلاقی ایرا، با مختصات عرض جغرافیایی ۳۵ درجه و ۵۱ دقیقه و طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۱۰ دقیقه وارتفاع ۲۱۶۰ متر از سطح دریا در جنوب شرقی قلّه دماوند قرار گرفته‌است.این روستا، از روستاهای بخش بالا لاریجان شهرستان آمل می‌باشد که در مقابل آن، به سمت شمال؛ شهر رینه، در پائین دست آن روستای اسک، در سمت شرق آن روستاهای نوا و نیاک و جنوب آن روستای لاسم واقع شده‌است.
دارای آب و هوایی کوهستانی و خشک در تابستان و سرد و به شدت برفی در زمستان می‌باشد. موقعیّت جوّی و آب و هوایی روستا موجب شده‌است تا بیشتر اهالی به صورت خوش‌نشین و در ماه‌های گرم سال خصوصاً مرداد و شهریور به روستا آمده و از آب و هوای مطبوع آن لذّت کافی را ببرند. اکثر اهالی بقیه فصل‌های سال را در شهر آمل ساکن و مشغول به کسب درآمد می‌باشند و عده کمی نیز ساکن در شهرهای دیگر می‌باشند.

رودها و چشمه سارها
رودها و آبشارهای آن بیشتر فصلی می‌باشند که از اواخر زمستان تا اواسط بهار؛ پرآب و جاری هستند. امّا چشمه‌های آن همیشه پرآب و در حال جوشش می‌باشد که آب مناطق سه‌گانه ایرا یعنی محل، یاح و خارو را تأمین می‌کنند. آب شرب مورد نیاز اهالی از چشمه‌های سنگنو (ایرارجه)، نوارجه، یاح و خارو تأمین می‌گردد.

یخچال‌های طبیعی
یخچالی طبیعی در زیر کوه گل‌اندام در دل صخره‌های بزرگ، به صورت چاهی به عمق حدود ۱۵ متر قرار دارد که برف و باران‌های زمستان در آن به صورت کریستال‌های سفید یخ ذخیره شده و محیط سردی را برای تمامی فصل‌های سال ایجاد می‌کند. در گذشته مردم از یخ‌های آن در مراسم و جشن‌های خود استفاده به عمل می‌آوردند. همچنین در مواردی از آن به عنوان انبار و محل نگهداری و ذخیره‌سازی گوشت و غذاها در طول سال نیز استفاده شده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای بائیجان

باییجان، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۴۴ نفر بوده‌است.

روستای باریک‌محله

باریک‌محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۳ نفر بوده‌است.

روستای باغبان‌کلا

باغبانکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۰ نفر بوده‌است

روستای بالاهشتل

بالاهشتل، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۹ نفر بوده‌است.

روستای بامتی

بامتی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۲ نفر بوده‌است.

روستای بامرکلا

بامرکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۳۴۸ نفر بوده‌است.

روستای بانصرکلا

بانصرکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶۴ نفر بوده‌است.

روستای بختیارکتی

بختیارکتی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۳ نفر بوده‌است.

روستای بزرودشت

بزرودشت، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای بزمینان

بزمینان ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۸۲ نفر بوده‌است.

روستای بلیران

بلیران، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۰ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای بوالقلم

بوالقلم، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۴۷ نفر بوده‌است.

روستای بوران

بوران، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۴۵ نفر بوده‌است.

روستای بورمحله

بورمحله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۵ نفر بوده‌است.

روستای بیش محله

بیش محله ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۶۶ نفر بوده‌است.

روستای بیش‌محله

بیش‌محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۳ نفر بوده‌است.

روستای پاریمه

پاریمه، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۷ نفر بوده‌است.

روستای پاسکی‌محله

پاسکی‌محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۷۶ نفر بوده‌است.

روستای پاشاکلا

پاشاکلا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای پاشاکلا (دابوی جنوبی)

پاشاکلادابو، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این خِطّهٔ سرسبز در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰۰ نفر بوده‌ که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس سه شهیدعزیز وبزرگوار برای دفاع از اسلام وناموس و کشور تقدیم کرده است.درآمد اغلب مردم این روستا از کاشت و برداشت برنج تأمین میشود.وهمهٔ سکنهٔ این روستاهم شیعه علوی و دوازده امامی اند.دراین روستا یک قطعه زمین چمن طبیعی بزرگ(١١به١١) به نام زمین ورزشی “شهدای پاشاکلا” درحال تکمیل میباشد.ورزش اولی که جوانان و نوجوانان این روستا پیگیر بوده وبیشتربه آن میپردازند فوتبال و والیبال است. همچنین این روستا دارای چشمه های آب طبیعی وزمینی فراوانی است وازنظرآب طبیعی غنی میباشد.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای پاشاکلا (دشت‌سر)

پاشاکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۹۹ نفر بوده‌است.

روستای پاشاکلا (هزارپی جنوبی)

پاشاکلا روستایی است از روستاهای آمل از توابع هزار پی جنوبی که در استان مازندران واقع شده است. پاشاکلا ۲۲۹ نفر جمعیت دارد.

روستای پاشاکلا بیش محله

پاشاکلابیش محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۳ نفر بوده‌است.

روستای پایین‌هشتل

پایین‌هشتل، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷۰ نفر بوده‌است.

روستای پپین

پپین، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای پردمه

پردمه، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا محل تولد میرزا هاشم آملی پدر برادران لاریجانی است.این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای پرن

پَرَن روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. کوهستان پرن یکی از زیباترین ییلاق‌های مازندران می‌باشد و نزدیکترین کوهستان به شهر آمل در کیلومتر ۲۰ جاده هراز محسوب می‌شود. دهکده پَرَن با مناظر استثنایی و تلفیقی از کوه و جنگل و با مناظر بکر و زیبا به همراه آواز خوش پرندگان، ابرهای زیبا آرامش و حس تازگی به جسم و روح انسان هدیه می‌دهد.در سال ۹۸ جمعیت این دهکده حدوداً ۲۲۰ نفر بوده‌است. نکته حائز اهمیت در مورد دهکده پَرَن قرار گرفتن آن در بالای سد در حال احداث سد هراز (سد منگل) می‌باشد که در آینده نه چندان دور این کوهستان با داشتن کوه و جنگل و دریاچه تبدیل به قطب توریستی و گردشگری در شمال کشور می‌شود.
پرن با ارتفاع۱۳۰۰ متر از سطح دریا دارای آب و هوای خنک و مطبوع است و در تابستان در این ییلاق خبری از گرمای شدید و آب و هوای شرجی سواحل دریا خزر نیست.پرن به دلیل داشتن مسیرهای بکر و دست نخورده کوهستانی و جنگلی همه ساله میزبان طبیعت دوستان و کوهنوردان از اقصی نقاط استان و کشور می‌باشد.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۵۴ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای پلریه

پلریه، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. فاصله این روستا از شهرستان آمل ۷۰ کیلومتر می‌باشد.روستای پلریه از شرق با روستای شیخ محله،از غرب با روستای کلری، از جنوب با روستای سلور همسایه هست. همچنین در قسمت شمالی این روستا نیز رشته کوههای البرز قرار دارند.این روستا در دهستان نمارستاق قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای پلک سفلی

پلک سفلی ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۹۲ نفر بوده‌است.

روستای پلک علیا

پلک علیا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۳۲ نفر بوده‌است.

روستای پلمون

پلمو ن،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا از تهران ۹۷ کیلومتر فاصله دارد. در جاده هراز از سمت تهران پس از پلور و بعد آب اسک، به رستوران سالاری خواهید رسید. که از جاده فرعی کنار رستوران پس از طی کردن سه پیچ جاده فرعی به این روستا می رسید. در اصل نام این روستا “مون” می باشد. از خاندان های این روستا میتوان به نوری، سالاری، کیاسالار و منصوری نام برد. در نزدیکی این روستا آثار باستانی کافر کلی که مجموعه غارهایی در کوه که به هم راه دارند می باشد.محصولات عمده این روستا گیلاس، آلبالو می باشد.
این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای پلور

پلور روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۰۲ نفر بوده‌است. مردم پلور به گویش آملی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می کنند.پلور منطقه‌ای کوهستانی است که به تابستان‌های بهاری‌اش شهرت دارد. از آنجا که روستای پلور در بالای ارتفاع ۲۲۸۰ متر قرار دارد، آب و هوایش خنک و ییلاقی است.و قله های دماوند،بزمچال و پروانه به خوبی از این روستا معلوم هستند،بخاطر همین،زمستان ها و آذرماه ها همیشه برفی است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای پلهم‌کتی

پلهم کتیروستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای پنجاب

پنجاب، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان نمارستاق قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای پولیکیاده

پولیکیاده، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۰ نفر بوده‌است.

روستای پیشگون

پیشگون، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۶۰ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد (دابودشت)

تازه‌آباد ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد (بخش مرکزی آمل)

تازه‌آباد روستایی در دهستان پائین خیابان لیتکوه بخش مرکزی شهرستان آمل استان مازندران واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای تجن‌جار سفلی

تجن‌جار سفلی ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۳۹ نفر بوده‌است.

روستای تجن‌جار علیا

تجن‌جار علیا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۶۵ نفر بوده‌است.

روستای تجنک

تجنک ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۴ نفر بوده‌است.

روستای ترا

ترا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا دارای آبشاری به نام تمیره یا تیمره یا تماره است.همچنین دارای باغات گردو متعددی نیز می‌باشد .این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۳ نفر بوده‌است.

روستای ترک‌کلا

ترک‌کلا ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۱۲ نفر بوده‌است.

روستای تیربیجان

تیرویجان،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. دارای دوبخش تیرویجان علیا و تیرویجان سفلی است.این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۵۰ نفر بوده‌است.این روستا دارای دو بخش تیرویجان علیا و تیرویجان سفلی است ودارای یک آبندان زیبا در تیرویجان علیا است که تامین کننده آب زمین های کشاورزی اطراف است این روستا از شمال به روستای عظیم آباد از جنوب به روستای اشکارکلا از شرق به روستاهای اوجاک،باریک محله،بیشه محله و دوتیره واز غرب به روستاهای شاهکتی و ولیک متصل است این روستا دارای یک امامزاده به نام امامزاده حسن و حسین و یک سقاخانه است.

روستای تسکابن

تسکابن ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۹۹ نفر بوده‌است.

روستای تلیران

تلیران ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۱۴ نفر بوده‌است.

روستای ورامده

ورامده ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۶۰ نفر بوده‌است.

روستای تمسک (بخش مرکزی آمل)

تمسک ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر بوده‌است.

روستای تمسک (دابودشت)

تمسک روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴۴ نفر بوده‌است.

روستای تنهاکلا

تنهاکلا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۲ نفر بوده‌است.

روستای تیار

تیار ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است.

روستای تیران

تیران، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌است.

روستای تیرکان

تیرکان، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. روستای تیرکان که در واقع یکی از بخش‌های روستای کته پشت محسوب می‌شود یکی از قطب‌های والیبال روستایی ایران محسوب می‌شود البته این روستا در رشته فوتبال هم استعدادهای زیادی در خود پرورانده است زمین والیبال آستانه سر که یک زمین خاکی به حساب می‌آید و کنار مسجد آستانه واقع شده و دور آن را شالیزارها و زمین‌های کشاورزی گرفته‌است منظره زیبای دارد جدا از بحث ورزشی این روستا شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد.مردم این روستا مسلمان و شیعه هستند و شغل اغلب آن‌ها کشاورزی (به خصوص برنج وسبزیجات) است.تیرکان یکی از ۵ روستای کته پشت واقع در جنوب غربی شهرستان آمل می‌باشد.

تیم والیبال تیرکان کته پشت قهرمان مسابقات روستایی و عشایری شمال کشور شد ، در این مسابقات که تیمهایی از استانهای گلستان ، مازندران و گیلان حضور داشتند تیم والیبال تیرکان کته پشت موفق شد با شکست تیم آق قلا گنبد در فینال این رقابت‌ها قهرمان شود بهترین بازیکن این رقابت‌ها نیز مجتبی یداللهی از تیم تیرکان انتخاب شد (هیئت والیبال استان مازندران) این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۸۰ نفر بوده‌است.

روستای تیرکلا

تیرکلا،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۴ نفر بوده‌است.

روستای تینه

تینه، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۰۰ نفر بوده‌ است.این روستای زیبا دارای مناطق دیدنی زیبا و دلنشینی مثل غاربز، تنکه تینه، قله‌های بلند کرجک وسوته، سنکر و…ارتفاع تقریبی روستای تینه حدود ۲۳۰۰متر از سطح آبهای آزاد میباشد.

روستای جالیکلا

جالیکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. روستای جالی‌کلا از توابع شهرستان آمل و شهر دابودشت دارای جمعیت ۹۵ (تا سال ۹۰)خانوار می‌باشد این روستا از نظر موقعیت جغرافیایی بین محدوده شهرستان‌های آمل، بابل و بابلسر است.این روستا جزء روستاهای تاریخی آمل به‌شمار می اید.طبق گفته‌ها و شواهد محلی تاریخ این روستا به هفتصد تا سه هزار سال پیش می سد. اما تپه ی باستانی که در روستا وجود دارد و مورد بی‌مهری میراث فرهنگی قرار گرفته و مورد هجوم برخی سود جویان قرار گرفته بود، یکی دو سالی است که خود مردم از آن محافظت می‌کنند.

طبق گفته‌های اهالی ساکنین اولیه جالی‌کلا از جمله جالَوی‌ها به خاطر قحطی یا بیماری اینجا را ترک گفته اند و ساکنین جدید جالی‌کلا از بندپی بابل و منطقه ی فریدونکنار به اینجا آمده‌اند.این گفته قابل اثبات است چون بعضی از خانواده های این روستا دارای نام خانوادگی با پسوند مَلکشاه هستند که نشان اقوام بند پی تا سوادکوه است.

گفته اند در گذشته این روستا دارای قلعه مرکزی (تپه ی تاریخی این گفته را صدق میکند) و دو برج دیدبانی در ورودی و دیوار و در میان آن روستا قرار داشت. از جمله دارای امکاناتی مانند چاپار خانه و تجارت خانه بوده‌است. و بزرگترین و از مهمترین بخش‌های این منطقه بوده‌است. این روستا از شمال به روستای جزین (محدوده جنگل که جزء بابلسر است)، از جنوب به موزیکتی سفلی، از غرب به غیاث‌کلا، و از شرق به روستای اسب شور پی(به معنی محل و راه عبور اسب)که جزء شهرستان بابل است، میرسد.این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۴ نفر بوده‌است.

روستای جعفرآباد

جعفرآباد ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۴ نفر بوده‌است.

روستای جمشیدآباد

جمشیدآباد،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۲۱ نفر بوده‌است.

روستای چائوسرمحله

چائوسرمحله ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستای چاره

چاره، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۰ نفر بوده‌است.

روستای چالی‌کیاده

چالی کیاده، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۴ نفر بوده‌است.

روستای چمه‌بن

چمه‌بن ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۵ نفر بوده‌است.

روستای چندرمحله

چندرمحله،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۸۶ نفر بوده‌است.

روستای چنگ‌میان

چنگ‌میان، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۵ نفر بوده‌است.

روستای چنگاز

چنگاز،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۶۳ نفر بوده‌است.

روستای حاجی دلا

حاجی دلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌آباد

حاجی‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۷ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد

حسن‌آباد،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۳ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد (هرازپی جنوبی)

حسین آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد

حسین‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۶۰ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد (دابوی جنوبی)

حسین‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای خاص‌کلا

خاص‌کلا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۴۴ نفر بوده‌است.

روستای خراب میانرود

خراب میانرود، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۹ نفر بوده‌است.

روستای خرم

خرم ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای خرمن‌کلا

خرمن‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۴ نفر بوده‌است.

روستای خشکرود

خشکرود ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۱۵ نفر بوده‌است.

روستای خوشواش

خوشواش ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۵۰۰ متر میباشد.این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای خونی‌سر

خونی سر،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در سال ۱۳۹۸ جزو یکی از منطقه های شهر بابکان شده است از دیدنی های این روستا میتوان به درخت(تسکا) یک صد ساله است. نام گزاری این روستا خونی در زبان گلکی به معنی چشمه وسر هم به معنی شروع است.این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت این روستا تقریبا ۳۸۰ نفر بوده است .

روستای دارکلا

دارکلا ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۶ نفر بوده‌است.

روستای داودکلا

داودکلا،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۴ نفر بوده‌است.

روستای دایو

دایو ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲ نفر بوده‌است.

روستای درازان

درازان ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۴۷۲ نفر بوده‌است.

روستای درزیکلا

درزیکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲۸ نفر بوده‌است.

روستای درکاپی

درکاپی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۹ نفر بوده‌است.

روستای درمه‌کلا

درمه‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۵ نفر بوده‌است.

روستای دره‌کنار

دره کنار، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان نمارستاق قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای دعو کلا

دعوکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۵ نفر بوده‌است.

روستای دنگپیا

دنگپیا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۵ نفر بوده‌است.شغل اصلی اهالی این روستا کشاورزی است و اکثراً در زمین‌های خود به کاشت برنج میپردازند .برنج‌های محبوب این روستا گونه‌های طارم و هاشمی است هرچند چند سالیست بعضی از کشاورران به کاشت انواع دیگر برنج نیز روی آورده‌اند.
اکثر روستاییان حیواناتی همچون مرغ ،اردک و… در خانه خود دارند ولی کسانی که شغل اصلیشان دامداری باشد اندک هستند.برخی از اهالی باغ‌هایی اغلب با درخت‌های مرکبات دارند ،شامل:
● پرتقال(اغلب از گونه‌های تامپسون ،خونی )
● نارنج
● نارنگی(اغلب از گونه یافا)
از مشاغل فرعی روستا که در کنار شغل اصلی و به صورت پاره وقت صورت میگیرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
۱. کاشت سبزه عید در ماه‌های آخر سال
۲. زراعت و کاشت انواع سبزیجات مانند پیاز ،سیر ،نعنا آبی(به مازنی:اوجی) و ….
۳. بافتن قالی که چندین دهه است کنار گذاشته شده‌است.اماکن تاریخی
حمام تاریخی
حمام تاریخی روستای دنگپیا که قدمت آن به دوره قاجاریه برمیگردد یکی از زیبایی‌های این روستا به‌شمار میرود.چندین سال است که نظراتی مبنی تغییر کاربری آن به موزه یا یک مکان آبی مدرن با طرح قدیمی بیان شده‌است ولی اقدامی صورت نگرفته‌است .متأسفانه این حمام تاریخی رها شده و به آن رسیدگی نمیشود.
ازار دار
یکی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا درختی با قدمت بیش ازهزار سال بود ،به علت بزرگی و شاخه‌های زیاد آن ،به آن لقب ازاردار در زبان محلی دادند که در زبان فارسی به معنی هزار درخت است. متأسفانه این درخت در طوفان سال ۹۵ صدمه دید و قطع شد.

روستای دوتیره

دوتیره، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا دارایی زمین زراعی و خاک حاصل خیز که برنج این منطقه از بهترین برنج‌های شمال کشور می‌باشد .این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۳ نفر بوده‌است.
جاهای دیدنی
امام زاده دوبرار ( دو برادر)

روستای دینان

دینان،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا بدلیل منظره زیبا و خاک حاصلخیزش معروف است.این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است. این تعداد خانوار در طول سال با وجود سرمای شدید هم در آنجا ساکن هستند.

روستای دیوران

دیوران، روستایی است از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در دهستان نمارستاق. این روستا از پیشینه زیادی برخوردار بوده و به دلیل سکونت پادشاهان (دیوان) به نام دیوان نامگذاری شده است روستای دیوران آخرین روستای نمارستاق است.این روستا در دهستان نمارستاق قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای دیورز

دیورز ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۹۴ نفر بوده‌است.

روستای دیه (دابوی جنوبی)

دیه، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۰ نفر بوده‌است.

روستای رزکه

رزکه ، روستای رزکه از توابع استان مازندران، شهرستان آمل، شهر امامزاده عبدالله و مرکز دهستان چلاو می‌باشد، که از شمال به روستای محمدآباد، از جنوب به منطقه کرسنگ و پارک جنگلی آمل، از شرق به رودخانه هراز و جنگل و از غرب هم به جنگل منتهی می‌شود.این روستا در فاصلهٔ ۱۲ کیلومتری شهر آمل و ۱۴۵ کیلومتری شهر تهران و در فاصلهٔ ۸۵ کیلومتری شهر ساری مرکز استان مازندران قرار دارد.روستای رزکه در ارتفاع ۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۵۹۹ نفر بوده‌است.از جاذبه‌های این روستا می‌توان به امامزاده هجده تن اشاره کرد.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای رزون

رزون،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای رستم‌دارمحله

رستم دارمحله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای رشکلا

رشکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۶۹ نفر بوده‌است.

روستای رفیع‌آباد

رفیع آباد ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. فاصله تا شهر آمل ۶کیلومتر می باشد،و فاصله تا دریا ۱۰ کیلومتر که به ساحل سرخرود می رسد.شغل اکثریت اهالی روستا کشاورزی از نوع برنجکاری است،خانه های روستا متراکم و زمین های کشاورزی در بیرون روستا قرار دارد.این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۸ نفر بوده‌است.

روستای رودبار

رودبار، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۷۲ نفر بوده‌است.

روستای رودباردشت

رودباردشت، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۸۶ نفر بوده‌است.
اقتصاد و معیشت:
اغلب ساکنین روستای رودباردشت به دلیل موقعیت طبیعی و داشتن رودهای فراوان و زمین های حاصلخیز به کشاورزی و دامداری می‌پردازند عمده‌ترین محصول تولیدی کشاورزان این روستا برنج است و سهم عمده ای در تأمین معیشت ساکنین داردهمچنین در کشت دوم عمدتاً به کشت کاهو و ندرتاً گلزا و اسفناج میپردازند. به دلیل بسته بودن روستا و عدم ارائه راهکار مناسب عمده جوانان روستا کوچ کرده و به دلیل حمایت بسیار ضعیف دولت از کشاوزران و دامدارن و تولید کنندگان متاسفانه قشر تحصیل کرده در سریع ترین حالت ممکن روستا را ترک و به شهرآمل یا تهران عزیمت می کنند.
رودها :
هراز: رودخانه هراز از مزارع روستای رودباردشت به سمت روستای ترک کلا و در نهایت به دریای مازندران می ریزد.
زن و مزد : این رود که از رود هزار نشئت می گیرد و بسیاری از مزارع روستا از محل این رودخانه آبیاری می شود و سپس به روستای بزمینان وروستای کته پشت و… را پوشش می دهد.
ترک کلا کیله :‌این رود نیز از رود هراز سرچشمه می گیرد و علاوه بر مزارع روستای رودباردشت مزارع روستای ترک کلا را نیز آبیاری می نماید.
سک رو : این رود که از مرکز روستا عبور می کند بخشی از زمین های روستای رودباردشت وباغ ها و همچنین زمین های روستای کنسی را آبیاری می کند.
نور او : این رود نیز به موازات رود سک رو می باشد.
شورش : این رود نیز به موازات رود زن و مرد می باشد.
در دولت سازندگی سد انحرافی بر روی رود هراز احداث گردید که عمده آب هاییکه به دریا می ریخت را به زمین های کشاورزی شهرستان بابل منتقل می کند.
روستا داری تقسیم بندی محلی ها به چهار قسمت فرهنگ شهر ، گوواز محله ، زن ومرد پی و میان محله می باشد.

روستای روکش

روکش،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۷۰ نفر بوده‌است.

روستای رئیس‌آباد

رئیس‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در کیلومتر ۶ جادۀ دریای دابودشت – فریدونکنار واقع است و از جاذبه‌های گردشکری آن وجود مزارع زیبای برنج در آن است. این منطقه یکی از بهترین و مساعدترین مناطق کشت برنج در ایران می‌باشد و شغل اکثر مردم آن کشاورزی است.این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۶ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای زارونده

زارونده، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۹۳ نفر بوده‌است.

روستای زاغ‌ده

زاغ‌ده، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. اسم زاغه ده از زاغه نظامی که در این روستا وجود داشته گرفته شده است بعلت قدمت زیاد رودبار روستای کناری زاغده گمان میرود که این روستا زاغه این منطقه از آمل بوده باشد.این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۳۷ نفر بوده‌است.

روستای زرخونی

زرخونی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای زردبند

زردبند ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای زوارک

زوارک، روستایی است از توابع شهر اجوارکلا شهرستان آمل در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۵ نفر بوده‌است.

روستای زیار

زیار ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای زیارکلا

زیارکلا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۰ نفر بوده‌است.

روستای زیارود

زیارود ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۵۰ نفر بوده‌است. و با دارا بودن مناطق زیبا و جنگلها یکی از نقاط توریستی به شمار می رود.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای سائیج‌محله

سائیج‌محله،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۲۵ نفر بوده‌است.

روستای سالارمحله

سالارمحله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۲ نفر بوده‌است.

روستای سراج‌محله

سراج محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای سرخ‌کلا

سرخ کلا، روستایی سرسبز و زیبا از توابع بخش دشت‌سر شهرستان آمل در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۵۴ نفر بوده‌است.

روستای سرهنگ‌کتی

سرهنگ‌کتی ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۲۶ نفر بوده‌است.

روستای سعدین‌کلا

سعدین‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۸۳ نفر بوده‌است.

روستای سلطان‌آباد

سلطان آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌بست

سنگ بست، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۰۴ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌چال

سنگ‌چال ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. سنگ‌چال دهکده ییلاقی کوهستانی در جنوب شرقی دامنه البرز، در ۴۷ کیلومتری جنوب شرقی آمل است. روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران. سنگچال مستقل از دهستان چلاو قرار داشته و به دلیل زیبایی‌های بی مانندش از دیدنی‌های مازندران به‌شمار می‌آید.
سنگچال ییلاقی بزرگ و پرجمعیت است که چشمه‌های خنک و گوارا، تپه‌های سرسبز و دیدنی و جنگل‌های انبوه آن را به بهشتی بی مانند تبدیل کرده و جایگاه ویژه ای را در دل طبیعت دوستان و گردشگران باز کرده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )
محله‌های سنگچال شامل:
۱- پیته سره: که در زبان محلی به خانه قدیمی می‌گویند که البته باید بگویم که برخلاف اسمش در آن خانه‌های نوساز و ویلایی ساخته شده‌است. ۲-جور سره: که این هم در زبان محلی به خانه بالا دست روستا می‌گویند. ۳-مست قلا: که این هم به معنی جای زندگی انسان‌های سر مست و شاد است. ۴- شل کنار: که این هم به خاطر خاک شل منطقه به آن شل کنار می‌گویند. ۵- فنی کلا: که به تپه روبروی روستا که از آنجا کل روستا را می‌بینید میگویند ۶- آقا سر: به خاطر وجود بقعه امامزاده محمد به این منطقه آقا سر می‌گویند.

آب شرب روستا از دو چشمه تأمین می‌شود به نام‌های چشمه هیتکا و گت چشمه سر که آب‌های گوارا و خنک آن در منطقه معروف است. سنگچال بعد از روستاهای گت کلا و فیلبند (که در نوک کوه واقع است) بلندترین ییلاق‌های منطقه می‌باشند. کلا هوای این کوه‌ها مرطوب ولی از شرجی بودن و گرمای طاقت فرسای شمال و کنار دریا خبری نیست. سنگچال از آبادی‌های بزرگ و پرجمعیتی است که تقریباً در همه فصول سال پذیرای مهمانان خویش است حتی در زمستان‌های پر برف و سرد و زیبایش.
این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۰۱ نفر به‌صورت ساکن دائم بوده‌است و از آنجاییکه اکثر اهالی آن به صورت خوش‌نشین و در ایام تابستان و روزهای تعطیل به عنوان ویلای تابستانی مورد استفاده قرار می‌دهند و بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از ساکنین جمعیت این دهکده بر اساس جمعیت طایفه در حدود ۳۵۰۰۰ هزار نفر اعلام شده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای سنگ‌درکا

سنگدرکا ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این آبادی در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار دارد.

روستای سنگر

سنگر، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۸ نفر بوده‌است.

روستای سوا

سوا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است.

روستای سوته‌کلا

سوته‌کلا ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۲۷ نفر بوده‌ است.

روستای سورک

سورک، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۹ نفر بوده‌است.نام‌های اماکنی که با سور جزء ترکیب دارند، می‌توانند با دو وجه متفاوت تحلیل شوند و به سبب درستی هر دو صورت از تعبیرات دوگانه، رد یا قبول آن‌ها آسان نخواهد بود.

ابتدا می‌توان سور sur را همان سو (su) در ترکیبات سوت sut و سوته sutē و سوتک sutak و سوتاک دانست که در زبان طبری معنای نور و روشنایی حاصل از شعله‌های آتش دارد که وقتی با پسوند‌های مکان از جمله بن و ک و واحد دفاعی کلا ترکیب شود، جهت سهولت در گفتار (ر) به سو اضافه می‌شود، بدون آنکه بار معنایی تازه‌ای به آن داده‌شود. با این نگاه ویژه به واژه سور میتوان کلمه سو در طبری را دید.
اما تعبیر دیگر سور در این زبان (طبری) بدون عنایت به فرضیه‌ی بالا، سور (sur) و سر (sor) طبری خواهد بود که معادل فارسی سَرو (sarv) را در این زبان دارد. در نامیدن این درخت سخت چوب و سوزنی برگ که در حوزه‌های زبانی طبری در شرق و غرب و جلگه و کوهستان مازندران حتی قلمروی فرهنگی این زبان در رودبار‌های لار، جاجرو ، دماوند، ارنگه و طالقان که مشهور به سور و سر sor است، اتفاق گویش وجود دارد. آبادی‌هایی که با واژه‌ی درخت ترکیب نام دارند، ابتدا در جنگلی پوشیده از نوع درختان خاص برای اولین بار بنیاد گذاشته می‌شوند و بهره برداری تدریجی با اقدام به قطع درختان طی سده‌های طولانی، سبب نابودی جنگلِ پیرامون آن‌ها می‌گردید و تنها واژه‌ای بی‌‌‌‌‌محتوا درترکیب نام آبادی به جا می‌ماند. نمونه‌ی آن سرولات در شرق گیلان و سورکش در دره‌ی کتول است. این درخت در زبان پهلوی سرو sarv و در بُندهش سرب sarb و سور و سر زبان طبری اشکال متنوع این نام در حوزه‌ی زبان‌های گذشته و کنونی در ایران است. سرو درختی راست قامت و همیشه سبز و از شاه درختانِ اساطیری ایران است که در عرصه‌های گوناگون اساطوره، مذهب و ادب، شهرتی مستغنی از هر تعریف دارد.
“ک” در سورک همچون همه موارد مشابه، نشانه تصغیر است برای اسمی که به وسیله این علامت مصغر شده است. بنابراین سورک را میتوان آبادی مستقر در جنگل کوچکی از درختان سرو دانست.

روستای سهری

سهری، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در گذشته به دلیل ناحیه جغرافیایی ، در بخش چسمتان قرار داشته است .این روستا در دهستان بالا خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۱ نفر بوده‌است.

روستای سیاه بیشه

سیاه بیشه ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌لش

سیاه‌لش،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۵۷ نفر بوده‌است.

روستای شادمحل

شادمحل، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۱۸ نفر بوده‌است.

روستای شادمحله

شادمحله ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۷۰۳ نفر بوده‌است.

روستای شانه‌بند

شانه بند، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۳ نفر بوده‌است.

روستای شاهان‌دشت

شاهاندشت از ییلاقات بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران، قرار دارد. از جمله مواهب طبیعی این روستا میتوان به آبشار شاهاندشت و همچنین اثر تاریخی قلعه ملک بهمن اشاره کرد. خاک حاصلخیز و همچنین چشمه های متعدد و هوای مناسب، موجب گشته تا طیف وسیعی از محصولات انواع درختان سیاه ریشه در این روستا ببار بنشیند. از جمله با کیفیت ترین محصولات باغی شاهاندشت میتوان به گردو، شاه‌توت، سیب و انگور اشاره کرد.
شاهاندشت با قدمتی ۳۵۰۰ ساله یک روستا و دهکده تاریخی و دیدنی است که در شمال ایران در شهرستان آمل قرار دارد. این روستا با دارا بودن ۴ اثر ثبت شده ملی در آثار ملی ایران یکی از روستاهای اکوتوریسم و از روستاهای دیدنی و تاریخی ایران محسوب می‌شود.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )
جاذبه‌های گردشگری و دیدنی شاهاندشت
تکیه شاهاندشت
تکیه شاهاندشت مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

آبشار شاهان‌دشت
آبشار شاهان‌دشت بزرگترین آبشار استان مازندران است؛ و یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است. این آبشار در در روستای شاهاندشت واقع در کیلومتر ۹۶ جاده هراز (در ۶۵ کیلومتری شهر آمل) بخش امیری قرار دارد و از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد. این آبشار دائمی، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین می‌ریزد. در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌دشت با ارتفاع ۵۱ متر بزرگترین آبشار استان مازندران به‌شمار می‌رود که این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی ۱۸۰ متری دارد. در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلا یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده‌است، واقع شده و از عظیمترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش می‌رسد. دراصل شاهاندشت دارای دو ابشار می‌باشد که ابشار دوم ان بعد از ابشار اول می‌باشد و در منطقه ای به نام خوزک قرار داردکه نسبت به ابشار اصلی شاهاندشت ارتفاع کمتری دارد.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )
برج سی شاهاندشت
برج سی شاهاندشت مربوط به پیش از اسلام است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
قلعه ملک بهمن
قلعه ملک بهمن یا ملک قلا مربوط به پیش از اسلام است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این قلعه از قلعه‌های عظیم البرز و ایران است که در جاده هراز بخش لاریجان شهرستان آمل و مشرف به قریه شاهاندشت در ۷۵ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد این قلعه متعلق به حکام پادوسبانیان است که به رویان، نور، کجور و رستمدار حکومت داشت‌اند. بنای قلعه بر روی صخره‌ای حدود۲۲۰متر بالاتر از سطح اراضی شاهاندشت از لاشه سنگ‌های بزرگ و کوچک و ملات گچ و ساروج ساخته شده که به صورت طبقه طبقه و شامل اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمانی است. این قلعه به دستور شاه عباس صفوی در ۱۰۰۵ فتح شد.
غار الیاس تنگه
غار الیاس تنگه در ۸۵کیلومتری شمال شرق تهران ۷۵کیلومتری جنوب شهرستان آمل در روستای شاهاندشت قرار دارد. کاربرد نام غار آس تنگه در محاورهٔ مردم منطقه رایج است. غار در دامنه جنوب غربی دره الیاس تنگه واقع شده‌است. فاصله بین روستا شاهاندشت تا دهنه غار یک راه خاکی مالرو در حدود ۲کیلومتر می‌باشد.
جاذبه‌های دیگر
غار کبوتر کلی و دشت شونا و تخته سنگی و خانه‌های تاریخی و گلی و همچنین دخمه‌های سه طاق و امامزاده الیاس و چشمه خوزک و تکیه شاهاندشت از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این روستا می‌باشد. در طی سال‌های قبل هم کتیبه‌های سنگی بسیاری با خط کوفی در این روستا پدیدار شد. این روستا گوشه‌ای از قدمت چندین هزار ساله آماردها و آمل است.
پردیس شاهاندشت
باغ گردوی پیوندی شاهاندشت در اراضی بالادست روستای شاهاندشت در مساحتی حدود ۶۰ هکتار توسط شرکت توسعه و عمران شاهاندشت در سال ۸۸ احداث گردید. این باغ اولین باغ گردوی پیوندی در اراضی شیبدار در کشور بوده‌است.
سوغات
سوغات این روستا به دلیل کوهستانی بودن آن گیلاس، آلبالو، سیب، گردو، تمشک، شاه توت، گلابی، زردآلو می‌باشد. نان کوهی و نان مخصوص مردمان مازندران هم در این روستا به گردشگران داده می‌شود.و گردو شاهاندشت در منطقه لاریجان به عنوان بهترین گردو شناخته می شود.این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۰ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای شاه‌زید

شاه‌زید ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در شهرستان تویسرکان واقع در استان همدان میباشد و جزو روستاهای گردشگریست.این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۰۹ نفر بوده‌است.

روستای شاه‌کلا

شاه‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستای تاریخی در گذشته به نام شاه کلا سورک به معنی جایی که بسیار سرسبز و پر اب است و کلمه سورک یا همان سور که به معنی درخت و ک اخر به معنی روستایی در میان درختان سور که البته با گسترش جمعیت تنها نامی از ان باقی مانده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد این روستا مکان اصلی استراحت بین راهی تا روستاهای اطراف بود برای داد و ستد . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۲ نفر بوده‌است.

روستای شرم‌کلا

شرم‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۳۹ نفر بوده‌است.

روستای شریعت‌آباد

شریعت‌آباد،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۵ نفر بوده‌است.

روستای شمس‌آباد

شمس‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۳ نفر بوده‌است.

روستای شنگلده

شنگلده، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای شهرک صنعتی

شهرک صنعتی ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای شهرک صنعتی (رینه)

رشهرک صنعتی (رینه)، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱ نفر بوده‌است.

روستای شهرکتی

شهرکتی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. روستاهای اسکی محله و سلطان آباد در نزدیکی این روستا قرار دارند.این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌است.

روستای شهنه‌کلا

شهنه کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۲۶ نفر بوده‌است.

روستای شیخ‌آباد

شیخ آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۶۳ نفر بوده‌است.

روستای شیخ‌محله

شیخ محله ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. ‍ آبادی شیخ محله از دهستان نمارستاق بوده و در ارتفاع۲۱۸۰ متری از سطح دریا و به فاصله ۴۵ کیلومتری از مرکز بخش قرار دارد. این روستا در دهستان نمارستاق قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای شیرکاج

شیرکاج، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۲۹ نفر بوده‌است.

روستای صورت‌کلا

صورت‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۲ نفر بوده‌است.

روستای طوله‌کلا

طوله‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۹۹۰ نفر بوده‌است.

روستای عالی‌جنگل

عالی‌جنگل، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۱ نفر بوده‌است.

روستای عالیکلااهی

عالیکلااهی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. دارای دوازده لاله ی سرخ در راه وطن است.این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۵ نفر بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

عباس‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای عبدالمناف

عبدالمناف،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان نمارستاق قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌است.

روستای عرب‌خیل

عرب‌خیل،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۹ نفر بوده‌است.

روستای عظیم‌آباد

عظیم‌آباد،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر بوده‌است.

روستای عکس‌شه

عکس شه، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای الو

علو، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۷ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد

علی‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای غیاث‌کلا

غیاث‌کلا،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۴ نفر بوده‌است.

روستای فرح‌آباد

فرح آباد،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۳ نفر بوده‌است.

روستای فیروزکلا سفلی

فیروزکلا سفلی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۴۱ نفر بوده‌است.
روستای فیروزکلا سفلی زیر مجموعه روستای فیروزکلا است. روستای فیروزکلا از سه بخش پایین محله (فیروزکلا سفلی)، سلیمان محله (فیروزکلا وسطی) و کلمیس (فیروزکلا علیا) تشکیل شده است. اکثر مردم کلمیس به ییلاق امیری و اکثر مردم سلیمان‌محله به ییلاق اندوار می‌روند.

روستای فیروزکلا علیا

فیروزکلا علیا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۳۴۹ نفر بوده‌است.
ییلاق
روستای فیروزکلا علیا زیر مجموعه روستای فیروزکلا است. روستای فیروزکلا از سه بخش پایین محله (فیروزکلا سفلی)، سلیمان محله (فیروزکلا وسطی) و کلمیس (فیروزکلا علیا) تشکیل شده است. اکثر مردم کلمیس به ییلاق امیری و اکثر مردم سلیمان‌محله به ییلاق اندوار می‌روند.

روستای فیروزکلا وسطی

فیروزکلا وسطی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۸۳ نفر بوده‌است.روستای فیروزکلا وسطی زیر مجموعه روستای فیروزکلا است. روستای فیروزکلا از سه بخش پایین محله (فیروزکلا سفلی)، سلیمان محله (فیروزکلا وسطی) و کلمیس (فیروزکلا علیا) تشکیل شده است. اکثر مردم کلمیس به ییلاق امیری و اکثر مردم سلیمان‌محله به ییلاق اندوار می‌روند.

روستای فیره

فیره، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. فیره یک روستا تاریخی میباشد که قلعهفریدون گاو سوار در این روستا واقع است.فیره از جمله روستاهایی میباشد که با پیشینه تاریخی که که قلعه ای معروف به نام ((کافرکلی )) بهشکل کامل صورت یک انسان در ابعاد تقریبی (۱۰ در ۳۰)در بدنه کوه کنده کاری شده و در داخل ۲ چشم ان دارای ۳ اتاق میباشد. این قلعه منتصب به شاه پیشدادی معروف به فریدون گاو سوار بوده است .
فریدون از برجسته‌ترین چهره‌های اسطوره‌ای ایران است. او پسر آبتین و از تبار جمشید است که با یاری کاوه آهنگر بر ضحاک ستمگر چیره شده و او را در کوه دماوند زندانی می‌کند. سپس خود پادشاه جهان می‌شود و در شاهنامه فردوسی از پادشاهان پیشدادی به‌شمار می‌آید. فریدون، جهان را میان سه پسرش سلم، تور و ایرج بخش می‌کند. ایران را به ایرج می‌دهد ولی سلم و تور به ایرج رشک برده و ایرج را می‌کشند. فریدون پس از آگاهی از این رخداد ایران را به منوچهر، نوه ایرج می‌بخشد.این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.

روستای قادی‌محله

قادی محله،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۹۸ نفر بوده‌است.

روستای قایمیه‌سفلی

قایمیه سفلی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر بوده‌است.

روستای قایمیه‌علیا

قایمیه‌علیا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۲ نفر بوده‌است.

روستای قجرمحله

قجرمحله ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. نام قدیمی آن قاجارمحله می‌باشد. شغل اکثر ساکنین دامپروری (پرورش گوسفند و بز یا چوپانی) است.این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵صورت گرفته، جمعیت آن ۳۸۸ نفر بوده‌است.

روستای قراکلا

قراکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۲ نفر بوده‌است.

روستای قرق

قرق (آمل)،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.
این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۵۶۶ نفر بوده‌است.قرق نیز دارای یک محله به نام باغ شکوهی میباشد.

روستای قلاکتی

قلاکتی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌کش

قلعه‌کش ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۹۱ نفر بوده‌است.

روستای قلیان‌کلا

قلیان کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا واقع در کیلومتر ۸ جاده جدید آمل به بابل، دارای مردمانی میهمان نواز و خونگرم و با طبیعتی زیبا. مردمان این روستا اکثر تحصیلات عالیه داشته و به تحصیل و ورزش اهمیت فراوانی میدهند بطوری که ورزش کشتی و کشتیگیران این روستا زبانزد منطقه و استان هستند که از این میان میتوان به پهلوانانی چون پهلوان ایوب حسن زاده، مرحوم پهلوان اسکندر داور زاد ، پهلوان حسین ابراهیمی، پهلوان مهدی ابراهیمی و پهلوان رهام حسن زاده و… اشاره کرد. از دیگر افتخارات این روستا تقدیم دو شهید گرانقدر به کشور عزیزمان بنامهای شهید علی اکبر دهقان و شهید افلاطون حسن زاده میباشد که در دوران ۸ سال دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

این روستا دارای موقعیت استراتژیک بوده و از سمت غرب با روستای عربخیل و از جنوب شرق با روستای قلیانکلای سفلی همجوار میباشد.شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و محصول اصلی آن برنج میباشد.

صیدرود رودی است پرآب و زیبا و دارای تنوع ماهی‌های رودخانه ای که از سرچشمه‌های رودخانه هراز میباشد در این روستا جاریست که چند سالیت به دلیل نا مهربانی مردمان پایین دست رود با طبیعت و لایروبی بی دلیل طبیعت و اکوسیستم این رود زیبا را از بین برده اند.این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای کارچی‌کلا

کارچی‌کلا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. کارچی کلا نام خویش را از نوعی خانه های چوبی بر بالای درختان (نفار) گرفته است. در این آبادی در گذشته پل سنگیی وجود داشت که امروزه خبری از آن نیست و مرتعی به همین نام باقی مانده است. (منبع: مجله تالش.شماره۱۱۱.بهمن۱۳۹۶)

این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۹۳ نفر بوده‌است.در این روستا آستانه مبارکه امام زاده محمد طاهر (علیهم السلام) قرار دارد و هر ساله بسیاری از زائرین از راه دور و نزدیک جهت زیارت و ادای نذر به این مکان مقدس می‌آیند.
اماکن صنعتی
شرکت کاله به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده گان محصولات لبنی در ایران و شرکتی شناخته شده در جهان در همسایگی روستای کارچی کلا قرار دارد و از این لحاظ موجب اشتغال زایی برای جوانان این روستا گردیده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای کاسب‌محله

کاسب‌محله ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۳۵ نفر بوده‌است.

روستای کاسمده

کاسمده یا به گویش محلی کاسمه روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۴۶ نفر بوده‌است.

روستای کاشی‌محله

کاشی‌محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳ نفر بوده‌است.

روستای کبودکلا

کبودکلا ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۳ نفر بوده‌است.

روستای کپین

کپین، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۰صورت گرفته، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.
روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای کتل امامزاده هاشم

کتل امامزاده هاشم، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، متروکه و بدون جمعیت بوده است.کتل به معنای جای بلند و رفیع است. در حقیقت این منطقه یک گردنه است که بلندترین بخش جاده هراز می‌باشد.

روستای کته‌پشت علیا

کته‌پشت علیا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۸۵ نفر بوده‌است.

روستای کچپ علیا

کچپعلیا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۶۴۸ نفر بوده‌است.

روستای کچپ سفلی

کچپسفلی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶۹ نفر بوده‌است.

روستای کچپ کلوا

کچب کلوا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷۴ نفر بوده‌است.

روستای کردخیل

کردخیل، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۹۱ نفر بوده‌است.

روستای کردکتی

کردکتی ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۹۱ نفر بوده‌است.

روستای کرسی‌کلا

کرسی‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۵ نفر بوده‌است.

روستای کرف

کرف، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌است.

روستای کفا

کلری کفا، روستایی است از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در دهستان نمارستاق است که از شرق با پلریه و از غرب با نمار همجوار است.این روستا از خاندان دیلمی و تیرگر تشکیل شده است.این روستا با شهرستان آمل ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.این روستا در دهستان نمارستاق قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای کلاصفا

کلاصفا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴۵ نفر بوده‌است.

روستای کلاک‌سر

کلاک‌سر یک روستا در ایران است که در شهرستان آمل واقع شده‌است. کلاک‌سر۴۹۱۴ نفر جمعیت دارد.این روستا در حال حاضر داخل شهر آمل قرار دارد.

روستای کلامحله

کلامحله،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا با شهر آمل فاصله چندانی ندارد و حداکثر ۵ دقیقه میتواند با آمل فاصله داشته باشد.این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۴۷ نفر بوده‌است.

روستای کلرد

کلرد ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کلری

کلری کفا، روستایی است از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در دهستان نمارستاق است که از شرق با پلریه و از غرب با نمار همجوار است.این روستا از خاندان دیلمی و تیرگر تشکیل شده است.این روستا با شهرستان آمل ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.این روستا در دهستان نمارستاق قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای کلیکان

کلیکان،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۱۵ نفر بوده‌است.

روستای کلیک‌سر

کلیک‌سر،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۱ نفر بوده‌است.

روستای کمانگرکلا

کمانگرکلا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۱۶۵۰ نفر بوده‌ است. این روستا در سال ۱۳۹۲ به دو بخش روستایی به نام کمانگرکلا هراز پی و پاشاکلا کمانگر کلا تقسیم شد. از آن پس دو روستا به صورت مجزا به فعالیت پر داختند و هر دو دارای شورا و دهیاری جدا می‌باشند.

روستای کمپ سدلار

کمپ سدلار، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالالاریجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۷ نفر بوده‌است.

روستای کمدره

کمدره، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۷۰ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای کمربن

کمربن ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو وبا روستای هلی چال همسایه میباشد ویکطرف به منطقه ای بنام بنوم که مرتع دامداران هلی چال میباشد ارتباط دارد ارلحاظ جاذبه دیدنی بکر وعالی میباشد ولی ازنظر امکاناتی مثل اب اشامیدنی فاقد لوله کشی بوده وفقط دارای چشمه بوده واب انرا به صورت حوض مانند که دارای درپوش میباشد ذخیره میکنند از لحاظ اب وهوایی منطقه کمربن وهلی چال بسیار عالی وفوق العاده میباشد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کمکلا

کمکلا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. کم کلا:[کم] در زبان فارسی به معنی محفظه خالی که در اینجا منظور از محفظه همان کوره های سفال پزی می باشد، کمکلا در قدیم مرکز تمدن سفال پزی شهر آمل بوده ، که همچنان آثار آن در روستا به وفور دیده می شود، و[کلا] از ریشه واژه در زبان فارسی باستان می باشد.این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۸۴ نفر بوده‌است.

روستای کنارانجام

کنارانجام، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۰ نفر بوده‌است.

روستای کندلو

کندلو، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۵ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای کندوا

کندوا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۹ نفر بوده‌است.

روستای کنسی

کنسی ،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۷۱ نفر بوده‌است.

روستای کنی‌بن

کنی بن، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کوسه‌رز

کوسه‌رز ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۷۲ نفر بوده‌است.

روستای کوکده

کوکده، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۹۴ نفر بوده‌است.

روستای کهرود

کهرود، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. روستای زیبا و ییلاقی کهرود در پنجاه و پنج کیلومتری آمل واقع است که در زمان قدیم مهمترین راه ارتباطی روستاهای ناندل و میانده و حاجی دلا و رزان و کیان بوده است. روستای کهرود از روستاهای قدیمی ایران به حساب می آید؛ کهرود اولین روستای دلارستاق است. قلعه کهرود به نام همین روستا در زمان های گذشته که پایتخت تابستانی پادشاهان مازندران بوده، دراینجا واقع شده است.کهرود مرکز تجارت در قدیم بود.این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۳۳ نفر بوده‌است.

روستای کهنه‌دان

کهنه‌دان،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۰۲ نفر بوده‌است.

روستای کیان

کیان،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای گالش‌کلا

گالش‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۷ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای گت‌کلا

گت کلا، روستایی است از توابع بخش امام زاده عبدالله (ع) شهرستان آمل در استان مازندران واقع شده است .

در پنجاه کیلومتری جنوب شرقی شهرستان آمل منطقه میان بند در ارتفاع ۱۵۳۰ متری از سطح دریا روستایی ییلاقی به نام گت کلا قرار دارد که از نظر آب و هوا و چشم‌انداز از دیگر روستاهای منطقه برتری دارد. روستای گت کلا به نقل و قول سینه به سینه از نیاکان، یکی از قدیمی‌ترین، بزرگترین و پیشرفته‌ترین روستاهای منطقه بوده که سنگ‌فرش در غرب مسیر راه ششمیر و بازارنک (به معنی بازار کوچک) در شرق مؤید این حقیقت می‌باشد. گت کلا قدمت چند هراز ساله دارد.

گت کلا از دو جزء گت (بزرگ) + کلا (آبادی) به معنی آبادی بزرگ مشتق شده‌است. بی شک به دلیل راه طولانی و ارتفاع آن از سطح دریا و همچنین سختی ایاب و ذهاب، حمل آذوقه، زندگی را برای اهالی مشکل می‌نمود که به تدریج مهاجرت از روستا به سمت شهرها شروع شده و رفته رفته ساکنین گت کلا تحلیل رفته‌است. قابل ذکر می‌باشد که عده ای به دلیل دامدار بودن و شرایط زندگی در روستا به صورت ساکن و دایم ماندگار شدند تا اینکه چند طایفه به نام‌های سیف علی گت(صفرزاده) نقی گت (باقی پور)، آقاعلی گت (صفرنیا)، شریفا گت (بابازاده)، حسین گت (کاظمی)، اسدالله گت (سیف علی‌زاده) و تنی چند از طایفه‌های دیگر حدوداً در سال ۱۳۰۰ هـ. ش در گت کلا ساکن و به زندگی خویش ادامه می‌دادند. فرزندان و نوادگان طایفه‌های یاد شده و… به دلیل افزایش جمعیت وعدم شرایط مناسب شغلی اکثراً به شهرها مهاجرت و هریک به پیشه و کسب و کاری مشغول شدند. حدوداً از دهه ۱۳۶۰ به دلیل احداث جاده و وجود دیگر امکانات رفاهی، سکونت خوش نشینی در روستای گت کلا رونق گرفته‌است.
برای رسیدن به گت‌کلا از راه اصلی و ماشین‌رو، باید ابتدا در جاده هراز، و درحدود ۲۵ کیلومتری آمل به سمت منطقه چلاو حرکت کرد.

گویش محلی گت کلا، از نظر حوزه زبانی، متعلق به شاخه شمال غربی زبان‌های ایرانی نو و زیرگروه گویش‌های کرانه دریای خزر است. یکی از مشخصه‌های اصلی ساخت‌آوایی آن نبود صامت /ž/ و وجود مصوّتِ /Ə/ به جای /e/است، که مانند یک واجگونه بعد از همزه و در واژه‌های عربی به کار می‌رود. در این گویش، گذشته نقلی و بعید متعدی و لازم با فعل کمکی «دار-/داشت-» ساخته می‌شود. مثلاً: بخردارمه ba-xƏrd-dār-mƏ (خورده‌ام)، و بخرداشتمه ba-xƏrd-dāšt-Ə-mƏ (خورده بودم).این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای گرنا

گرنا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۸۴ نفر بوده‌است.

روستای گزانه

گزانه، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای گلان

گلان، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۴۱ نفر بوده‌است.

روستای گل‌پاشا

گل‌پاشا،روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌است.

روستای گلمزار

گلمزار، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا از یک سمت به روستای سرخکلا و از سویی به روستای چنگمیان نیز ارتباط دارد.این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۹ نفر بوده‌است.

روستای گنگرج کلا

گنگرج کلا، روستایی از توابع دهستان چلاو بخش مرکزی شهرستان آمل در استان مازندران ایران است، که در ۴۰ کیلومتری آمل (۴۹۰۰۰ گزی جنوب خاوری آمل) که مسیر جاده فرعی آن در ۲۰ کیلومتری جاده هراز به سمت آمل واقع می‌باشد.این روستا دارای امام زاده ای است به نام امامزاده سیف الدین که اهالی محل به آن ارادت خاصی دارند.

در ادامه به بررسی یکی از بزرگان و قدیمی های این روستا که اکنون در بین ما نیست خواهیم پرداخت. گذشته ها در روستای گنگرج کلا این گونه نبود که مردمان این منطقه هروقت و هر زمانی از شبانه روز اراده کنند بتوانند به حمام بروند و سر و تن به آب بزند. آن موقع‌ها در خانه‌های اهالی روستا حمام نبود و مردم مجبور بودند برای استحمام و طهارت به حمام‌های عمومی بروند؛ به این خاطر یکی ازآثاری که از گذشته های دور تا به اکنون در روستای گنگرج کلا به یادگار مانده است و اهالی این روستا در حفظ آن کوشا می باشند حمامی ست قدیمی در بطن این روستا که از گذشته های دور تا به اکنون این حمام به دو نوبت در روز به زنان و مردان خدماتی را اختصاص می دهد. حمامی‌های قدیمی این روستا بر این عقیده بودند که اداره کردن حمام شغل بابرکتی است و ثواب اخروی دارد؛ یکی از حمامی های قدیمی این روستا نصرت الله ذبیحی بود که در گذشته های دور در حفظ و نگهداری این حمام قدیمی زحمات زیادی را متحمل شده است. البته ناگفته نماند که آقای نصرت الله(عزت الله) ذبیحی اولین نفری هم بودند که بعد زلزله ی سال ۱۳۳۶ شمسی دهستان چلاو به عنوان قاصد آن هم با پای پیاده دست نوشته شادروان محمدعلی خاکی را در مورد این حادثه مزبور به ادارات زیربط، در آمل و به همه ی اهالی روستای میله رساندند.

همه ساله در این منطقه مسابقات فوتبال تحت عنوان «مسابقات فوتبال گنگرج کلا» برگزار می‌شود.این روستا در دهستان چلاو قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۵۶۵ نفر بوده‌است.

روستای گیلاس

گیلاس، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵صورت گرفته، جمعیت ثابت آن ۲۰۰ نفر بوده‌است.

روستای لارک

لارک ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای لارین

لارین، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای لاسم

لاسم، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیّت آن ۱۹۹ نفر بوده‌است. زبان مردم لاسم مازندرانی است.

روستای لتی‌کلا

بخش هرازپی جنوبی به نواحی مرکزی روستانشین شهرستان آمل گفته می شود که روستاهایِ (کمانگرکلا و پاشاکلا) ( لتی کلا و جمشید آباد ) ( بخشی از روستاهای علو و بور محله ) ( آبسرفت و پولکیاده ) ( کهنه دان و عالی کلا ) ( محمدآباد و ترویجان ) ( ولیک و شاه کتی ) در امتداد رودخانه عظیم هراز قرار داشته و به سبب همین به این منطقه از شهرستان آمل منطقه هرازپی جنوبی گفته می شود . در زبان محلی هرازپی به معنای جنب رودخانه یا در مسیر رودخانه می باشد .
این روستا در بخش هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران و آمار روستایی برگرفته از شورا و دهیاری روستا جمعیت آن ٣٧۰ نفر (حدوداً ٩۰ خانوار) بوده‌است.

روستای لزیرک

لزیرک، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای لوط (آمل)

لوط، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۰ نفر بوده‌است.

روستای لهاش

لهاش ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای لهر

لهر، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۴۰۰ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۰۰۰ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای مارکتی

مارکتی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۸۳ نفر بوده‌است.

روستای ماهوت‌کلا

ماهوت‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای مجیدآباد

مجیدآباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای محمدآباد (دشت‌سر)

محمدآباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سرکه در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۴ نفر بوده‌است.

روستای محمدآباد (چلاو)

محمدآباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۰ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای مرانده

مرانده ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۹۳ نفر بوده‌است.

روستای مرزانکلا

مرزانکلا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۴۵۶ نفر بوده‌است.

روستای مرزنگو

مرزنگو’ ، روستایی بزرگ و تاریخی از توابع بخش دابودشت شهرستان آمل در استان مازندران ایران می‌باشد. این روستا از سالیان بسیار دور (بیش از ۱۵۰۰ سال پیش) پذیرای علویانی که از دست بنی عباس فراری بودند، بود. مردم مرزنگو از دیرباز تا کنون خون گرم و مهمان نواز بوده و همواره در این مسیر در کمک به افراد و مهاجرین پیش قدم بودند به نحوی که بسیاری از خاندان ها در آن سکونت داشته و حتی میربزرگ در مرزنگو متولد شد. از این رو بواسطه قیام مردم این روستا با رهبری میربزرگ حکومتی دینی بر پایه اعتقادات شیعه اثنی عشری در سال ۷۶۰ هجری قمری (۱۳۵۹ میلادی) در سرتاسر طبرستان شکل گرفت و تا ۲۲۰ سال پس از آن با الحاق کامل طبرستان به حکومت مرکزی ایران در دوران شاه عباس صفوی (که او نیز از طرف مادرش منسوب به این روستاست) ادامه داشت.این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴۳ نفر بوده‌است.

روستای مریج‌محله

مریج محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا جزء محدود روستا هایی است که ناصرالدین شاه اسمش را در سفرنامه اش به مازندران آورد و از این روستا تعریف کرد.این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۹۹ نفر بوده‌است.

روستای مریجان

مریجان ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌است.

روستای مریجان

مریجان ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای مزرس

مزرس، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۲ نفر بوده‌است.

روستای مسکون

مسکون، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۹۱ نفر بوده‌است.

روستای مطهرسفلی

مطهر، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر بوده‌است.

روستای مطهرعلیا

مطهرعلیا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱۶ نفر بوده‌است.

موقعیت جغرافیایی مطهر
مطهر از شمال به روستای تنها کلا
از طرف جنوب به روستاهای علی‌آباد – حسن‌آباد – دریاباری – دیه – موسی محله – کاشی محله
از طرف غرب به روستای پلهم کتی و اسکی محله
از طرف شرق به روستای شریعت کلا همجوار و همسایه می‌باشد.
مطهر به دوبخش سفلی و علیا تقسیم می‌شود. تعداد خانه‌های موجود در مطهر سفلی ۱۰۰ خانه و در علیا ۱۵۹ خانه است. علاوه بر این تعداد زیادی از افراد مقیم شهرها و روستاهای دیگر هستند که در مراسمات مختلف به روستا می‌آیند. شغل اکثر مردم مطهر کشت برنج است. مطهر یک روستای بزرگ در شهر آمل و بخش دابو دشت می‌باشد. آثار زیارتی مطهر یک امامزاده بزرگ و یک چشمهٔ زیبا هست که در کنارآن امامزاده قرار دارد.

روستای معدن پوکه قرقه

معدن پوکه قرقه، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای معدن گچ

معدن گچ ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای معصوم‌آباد

معصوم آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۱ نفر بوده‌است.

روستای معلم‌کلا

معلم‌کلا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۶۴ نفر بوده‌است.

روستای ملار

ملار، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹ نفر بوده‌است.

روستای ممرزکتی

ممرزکتی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۰ نفر بوده‌است.

روستای منگل جنوبی

منگل جنوبی ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این آبادی در دهستان چلاو قرار دارد.

روستای موزی‌کتی سفلی

موزی کتی سفلی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۸ نفر بوده‌است.

روستای موزی‌کتی علیا

موزی کتی علیا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای موسی‌محله

موسی‌محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۴ نفر بوده‌است.

روستای مهدی‌خیل

مهدی خیل، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۲۶ نفر بوده‌است.

روستای میان‌ده

میان ده روستایی در دهستان لاریجان سفلی بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۴۳ نفر بوده‌است.

روستای میان‌رود

میان‌رود، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای میانرود

میانرود، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۳ نفر بوده‌است.

روستای میانرود (دابوی جنوبی)

میانرود، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۱ نفر بوده‌است.

روستای میان‌محله

میان‌محله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۱۳ نفر بوده‌است.

روستای میخران

میخران، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۳۲ نفر بوده‌است.

روستای میله

میلهٔ دشت سر، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است.

موقعیت جغرافیایی
میله در روزگار معاصر، روستایی از توابع بخش دشت‌سر شهرستان آمل است که البته با نام «میله دشت‌سر» شناخته می‌شود. روستای میله دشت‌سر در شرق شهرستان آمل (حدود کیلومتر ۱۰ جاده قدیم آمل به بابل)، مابین دو رودخانه کاری و رودخانه گرمارود واقع شده‌است. این روستا به‌طور تقریبی، از غرب با روستای پاشاکلا، از شرق با روستای خرمن‌کلا، از جنوب با روستای کمدره و دانشگاه آزاد اسلامی- واحد آیت الله آملی- و از شمال با روستای مهدیخیل، کارخانه نساجی بابکان و روستای اجوارکلا همسایه است.
این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایراندر سال ۱۳۹۰، جمعیت این روستا ۸۸۱ نفر بوده است.

تاریخچه روستای میله دشت سر
روستای میله دشت‌سر کنونی، شهری تاریخی و کهن در تاریخ طبرستان (حداقل از قرن سوم تا قرن هفتم هجری قمری) به‌شمار می‌آمده‌است. کهن‌ترین منابعی که از میله به عنوان شهری در تاریخ طبرستان یاد می‌کنند کتاب حدود العالم و آثار مورخانی نظیر ابن‌رسته، اصطخری، ابن‌حوقل، مقدسی، ابن‌اسفندیار، مرعشی، اولیاءالله می‌باشند.

روستای ناصرآباد

اصرآباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۴ نفر بوده‌است.

روستای ناندل

ناندَل، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. نامی که مردمان بومی بیشتر از آن استفاده میکنند ، نونَل است . نونل به معنای نل نو می باشد که به گفته ریش سفیدان قدیمی که نسل به نسل گفته شده از ۷۲ پاچه آبادی تشکیل شده بود که بر اثر عواملی تخریب میگردد.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )
طوایف ناندل
تیره های بِلدار ، درکا ، موتنهار و ابیاک در منطقه دلارستاق ناندل زندگی میکنند. تیره بلدار از خاندان های بلدار ، نجفی ، نجفیان ، مهدویان ، محسنی ، رمضانی و … . تیره موتنهار از خاندان های رستگار، ملکی و ملک نژاد و کاووسی و خضرایی و مثنایی و صالحی و…. ، تیره درکایی از خاندان های درکایی و ظاهری و نیکزاد و طیبی و قربان نژاد و…. ، تیره ابیاک از خاندان های توسلی و معتمدی و…… تشکیل شده است. اغلب جمعیت روستا را اهالی روستای رشکلا و بوران تشیکل میدهند.

این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۲۹ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای ناییج‌آباد

ناییج‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۹ نفر بوده‌است.

روستای نجارکلا

نجارکلا ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای نجارمحله

نجارمحله، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۸۴۱ نفر بوده‌است.

روستای نرگس‌مرز

نرگس‌مرز، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۲ نفر بوده‌است.

روستای نرم

نرم، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.

روستای نسل

نسل ، روستایی از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در دهستان نمارستاق است.این روستا در دهستان نمارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای نشل

نشل ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا از قدیم الایام تا دهه هفتاد، جزوی ییلاقات از بخش بندپی، از توابع شهرستان بابل بوده است.این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۸ نفر بوده‌است.

مناطق دیدنی
قلعه‌های کرکس نشین، میشنه مرگ، دوهوا، پیل باهان، تیمور قلعه، اسکندبند و لاکوه وچشمه‌سارهای هنزا، گته لش، سردخونی، میچکاخونی و سرخ تنگوسر.

روستای نظام‌آباد

نظام‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۴۹ نفر بوده‌است.

روستای نفرخیل

نفرخیل، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲۷ نفر بوده‌است.

روستای نوآباد (دشت‌سر)

نو آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌است.

روستای نوآباد

نوآباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۱ نفر بوده‌است.

روستای نوآباد (لیتکوه)

نوآباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۹۸ نفر بوده‌است.

روستای نوا

نوا روستایی است مرتفع از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۱ نفر بوده‌است. مردم نوا به گویش آملی که گویشی از مازندرانی است صحبت می کنند.
موقعیت جغرافیایی
نوا از شمال به کوه خرتاب (خردکوه) از جنوب به کوه مجیله دوش و در پشت آن دوبرار و از غرب به کوه یا تپه زراینجک و در پشت آن روستای ایرا (آمل) و از شمال به روستاهای نیاک و کنارانجام و زیبادشت و گیلاس (آمل) و کندلو و دره هراز و کوه دماوند در وراء آن، از شرق به مراتع زیبای آزو (آزاب) و کوه بلند ابرت با قله معروف پاشوره منتهی می‌شود. همچنین از جنوب غربی به وسیلهٔ یک راه مال‌رو بعد از عبور از اسپه خاک (خاک سفید) و [سنگین او(سنگ نو) به روستای لاسم ختم می‌شود. اسپه خاک در محدوده نوا قرار داشته و دارای چشمه‌ای می‌باشد که در سالیان قبل روزها اهالی نوا و شب‌ها اهالی ایرا از آب آن استفاده می‌نمودند.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )
بناهای تاریخی
امامزاده یحیی ابن موسی ابن جعفر
اعتماد السلطنه دربارهٔ امامزاده‌ای در نوا چنین نوشته‌است:

در نوا امامزاده‌ای وجود دارد که اصل مزار روی تخت سنگ بزرگی است و گنبدی به شکل لوزی روی آن است. توسط چهار پله در مسجدی که ستون سنگی دارد وارد حرم امامزاده می‌شوند. این مسجد به سمت مغرب است و از سمت مشرق ایوانی است که با یک در وارد حرم مشوند. اسم این امامزاده یحیی است.
کوه‌های نوا
آزو، سلک، زرینجک، رئیس کوه، پلوَر، دوبرارک، پاشوره، خرتو

سپس عباراتی را که بر در حرم حک شده این‌گونه نقل می‌کند:

نمای خارج بنا هشت ترک است به صورت کلاه درویشی و از داخل مدور است. صندوقی چوبین در میان بنا است که پایه‌ای از سنگ و گچ دارد. درازای صندوق ۱۷۵ و عرض آن ۷۵ و ارتفاع آن ۸۰ می‌باشد و بر بدنه غربی آن این عبارت به خط نسخ متوسط حک شده‌است:بر بده جنوبی صندوق با نوعی کنده کاری نوشته شده:صندوق از چوب گردو استو سراسر قسمت‌های آن با قاب و زبانه و نگاره‌های فراوان ترکیب شده. مسجدی متصل به این بنا می‌باشد که با زبان مازندرانی رو در ورودی آن نوشته شده:به عمل استاد آقا بابا در سنهٔ ۱۲۱۷

در نوا امامزاده‌های دیگری نیز هست به نام‌های امامزاده ذکریا،[۵] امامزاده اهل-علی، امامزاده عبدالله[۶] که بنای ناچیز دارند.

تکیه و مسجد نوا
در دهکده نوا تکیه و مسجدی بزرگ و قدیمی است، بر جرزهای دو طرف طاق‌نماها گچبری‌ها نسبتاً ظریف است. بر یکی از جرزها کلمات زیر خوانده شده:

قلاپیش و قلا میرک
نام اصلی قلاپیش (قلعهٔ شروین) بوده‌است که در غرب نوا ساخته بودند زمینهایی به نام قلا میرک تا به امروز معروف و مشهور است، تا چندی پیش برج و باروی قلعه برقرار بود اما امروز نشانی از آن نیست.نوا به ۱۳ محله مختلف تقسیم می‌شد که به مرور زمان این محلات از بین رفته و به ۱۳ طایفه تبدیل گردید و از این طایفه‌ها نیز به مرور زمان تعداد ۶ طایفه دیگر نیز از تاریخ پاک شدند.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای نوده (چلاو)

نوده ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۸۵ نفر بوده‌است.

روستای نوده (دشت‌سر)

نوده، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵۴ نفر بوده‌است.

روستای نوده عطایان

روستای نوده عطایان در بخش دشت سر شهرستان آمل و در استان مازندران واقع می‌باشد.این روستا براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰ شامل ۱۹۲ خانوار و ۵۸۹ نفر جمعیت که از این تعداد ۲۸۹ نفر زن و ۳۰۰ نفر مرد می‌باشند.فاصله روستا تا شهر آمل حدود ۱۵ کیلومتر و از طریق جاده فرعی وسطی کلاً و سپس جاده قدیم آمل به بابل به شهر دسترسی دارد.

روستای نوسر

نوسر، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۹۹ نفر بوده‌است.

روستای نوکلا

نوکلا (آمل)، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۵۵ نفر بوده‌است.

روستای نوگردن

نوگردن، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. .این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۰۲ نفر بوده‌است .
امام زاده محمد
محلی است بسیار زیبا در انتهای جاده ی مسحور کننده به طول تقریبی ۲ کیلومتر. این امام زاده از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام می باشد.

روستای نهر

نهر، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

روستای نیاک

نیاک، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. که در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری از آمل در جاده هراز واقع شده‌است.روستای نیاک در دره‌ای قرار گرفته که اطراف آن را کوه‌های ایرا، نوا، زرنجک احاطه نموده‌است و از جهات چهارگانه به روستاهای «نوا»، «کنارانجام»، «گیلاس»، «ایرا»، «اسک» و «انهه” منتهی می‌باشد. این روستا که در کنار خود رودخانه هراز را می‌بیند مدفن دو امامزاده متبرک بخصوص امام زاده سید حسن ولی است که هر ساله شاهد زائران از سراسر ایران است.
در اواسط بهار اهالی روستای نیاک و همچنین روستای اسک بنا به وصیت سید حسن ولی نسبت به برگزاری مراسمی به نام «ورف چال» در منطقه‌ای به نام «اسک وش» واقع در جاده پلور به رینه اقدام می‌نمایند که طی آن در نیمه‌های بهار برف‌های اطراف محل برگزاری مراسم را توسط صدها نفر شرکت‌کننده در مراسم جمع‌آوری و در داخل اتاقکی زیرزمینی ذخیره می‌کنند تا در فصول کم‌آب توسط گله داران محلی و عبوری مورد استفاده قرار گیرد. معمولاً در این روز کلیه مدعوین و شرکت کنندگان از جمله اهالی نیاک میهمان اهالی اسک می‌باشند که به صورت سفره‌های رنگین عمومی برپا می‌شود.

روستای واسکس

واسکس، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. روستای واسکس از شمال به روستای مرزنگو (زادگاه میربزرگ)، از جنوب به روستای دوتیره، از شرق به روستای آهنگرکلا و از غرب به روستای کچب متصل است.روستای واسکس که در جلگهٔ رود هراز واقع شده است، بخاطر حضور در منطقهٔ خاص جغرافیایی و زمین‌شناسی، دارای چشمه‌های چاه آرتزین متعدد می‌باشد که به طبیعت و زیبایی روستا می‌افزاید.

اکثر مردم‌های منطقه با کاشت برنج امرار معاش می‌کنند؛ و باز هم بخاطر وجود رودخانهٔ هراز و منطقهٔ خاص جلگه ای و باتلاقی بودن زمین‌های کشاورزی، مرغوب‌ترین و بهترین برنج‌های ایرانی را تولید می‌کنند.

این روستا در فاصلهٔ ۲۲ کیلومتری شمال آمل و در فاصلهٔ ۱۶ کیلومتری جنوب فریدونکنار واقع شده است. از راه اتوبان آمل به فریدون‌کنار، روستای آهنگر کلا، ۳ کیلومتر به سمت غرب که حرکت کنید روستای واسکس را مشاهده خواهید کرد.این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹۹ نفر بوده‌است.

روستای وانا

وانا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۳۱ نفر بوده‌است.

روستای ورکاده

ورکاده ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۷۴ نفر بوده‌است.

روستای وسطی‌کلا

وسطی‌کلا، شهری است از توابع بخش دشت‌سر شهرستان آمل در استان مازندران واقع شده است.شهر وسطی کلا در ۲۰ کیلومتری شهر آمل واقع شده و در نقطه صفر مرزی یعنی مرز بین شهرستان آمل و بابل قرار دارد. این روستا بزرگ‌ترین روستای آمل و حومه است.وسطی کلا از شمال به چنگ میان، از غرب به آهنگر کلا، از شمال شرقی به بازیار ، جنوب شرقی به پلنگ دره و از جنوب به جنگل منتهی می‌شود.
بدلیل بزرگ بودن خود روستا به ۵ بخش فرضی تقسیم می‌شود که عبارت اند از: سراکلا، میان محله، کئو کلا، درکا پشت و کاله.
این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری دارای ۱۴۰۰ خانوار و بیش از ۵۸۰۰ نفر جمعیت است.شغل غالب مردم وسطی کلا کشاورزی است و برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از چاه‌هایی با میانگین عمق ۳۰ متر و آب‌بندان استفاده می‌شود.زبان اصلی و حاکم این روستا زبان شیرین تبری با لهجه آملی است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای ولیس‌ده

ولیس‌ده ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۸۱ نفر بوده‌است.

روستای ولیک سفلی

ولیک سفلی، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۸ نفر بوده‌است.

روستای ولیک علیا

ولیک علیا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی میانی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۶ نفر بوده‌است.

روستای هارون‌کلا

هارون‌کلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳۷ نفر بوده‌است.

روستای هاره

هاره، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستاهای آمل ( معرفی 345 روستای آمل )

روستای هره‌پاک

هره پاک، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای هفت‌تنان

هفت تنان، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش لاریجان که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۵۹ نفر بوده‌است.

روستای هلومسر

هلومسر ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان بالاخیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۵۶ نفر بوده‌است.روستای هلومسر به دلیل نزدیکی به شهر آمل (۳ کیلومتر فاصله با آمل) و همچنین نزدیکی به دانشگاه شمال، بیمارستان تخصصی امام خمینی، مجموعه توریستی تفریحی اکسین شمال و پارک جنگلی هلومسر بین روستاهای اطراف اهمیت فراوانی داشته و مورد توجه مسافران قرار گرفته است.
دسترسی از هلومسر
همچنین این روستا، مسیر عبور روستایی بسیار دنج به نام نوگردن می باشد و در ادامه بعد از طی مسیر ۱ کیلومتری به امام زاده محمد از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام، خواهید رسید که البته فضایی بسیار صمیمی و زیبا دارد.

روستای هلی‌چال

هلی‌چال، روستایی است از توابع بخش امامزاده عبدالله شهرستان آمل در استان مازندران می باشد. این روستا، که یکی از ییلاق‌های متعلق به شهر امام‌زاده عبدالله است، در نوار جنوب غربی شهرستان آمل واقع است. در تقسیمات جدید جغرافیایی، هلی‌چال جزء شهر امام‌زاده عبدالله درآمده است، با این حال این منطقه از نواحی اصیل بخش لیت‌کوه است.

این روستا طبیعت بسیار خشکی دارد. در گذر از تهران به شهرستان آمل، بعد از خروجی روستای شاه‌زید، مسیری شوسه به سمت غرب وجود دارد که جادهٔ هراز را به این روستا متصل می‌کند. این مسیر پوشش بسیار نامناسبی دارد که به دلیل جمعیت اندک این روستا این کیفیت بد، در حال بدتر شدن است. ارتفاعات جنوبی روستا مشرف به قلهٔ دماوند است. در اطراف این روستا، مراتع بسیاری وجود دارد که برای چرای دام از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از راه‌های مال‌رو منتهی به این روستا، از انتهای روستای شاه‌زید گذر می‌کند که علی‌رغم روستای هلی‌چال، پوشش بسیار متراکمی دارد. حوالی روستا نیز چندین چشمهٔ آب شیرین وجود دارد. از چشمه‌های مشهور ان اسحاق چشمه می‌باشد که اب زلال وگوارایی دارد که خواص فراوانی داردیکی مشکلات افراد ساکن ان منطقه ارتباط باشهر است که به علت خاکی بودن جاده که حدود ۲۰کیلومتر می‌باشد از لحاظ اب وهوایی بسیار بکر وبی نظیر می‌باشد و در جایی بنام کمرلو که بعد از گذشتن از سربالایی که درداخل محل گذر کنیم به جاده قدیم خشواش میرسیم واز انجا به تماشای قله زیبای دماوند می‌توان نشست واز طبیعت زیبا ودلنواز ان استفاده کرد ساکنان قدیم این منطقه همگی دامدار بودند که درامدشان ارزوی دام تأمین میشد اگرچه ازلحاظ دیدن ان منطقه می‌توان فهمید که مردمان ان منطقه خود کفا بوده و کشاورزی هم می‌کردند چون زمین‌های منطقه ای بنام فلوشت گواه بر این امر است که الامن ان زمین‌های مردم راجزو اراضی ملی کردند ودولت ان را تصاحب نمود مردم ان منطقه در دهه‌های ۵۰وقبل ازان ازمسیر بنام مازرون راه (که از طریق ان به امل راه داشت )رفت وامد می‌کردندرفت وامد آن‌ها از طریق چاربیداران انجام میشد که مالروبود خانه‌های ان همگی فاقد درودرازه وحصار ودیوار می‌باشد که نشاندهنده صفا وصمیمیت ان دوران است وپوشش‌های سقف ساختمان ان نیز ازچوب بوده که به نام محلی لد می‌باشد.

روستای هلی‌کتی

هلی‌کتی ، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان پایین‌خیابان لیتکوه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۷۶ نفر بوده‌است.

روستای همت‌آباد

همت‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان هرازپی جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۳۰ نفر بوده‌است.

روستای هندوکلا

هندوکلا، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دشت سر که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دشت‌سر غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۱۶ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌آباد

یوسف‌آباد، روستایی است از روستاهای آمل از توابع بخش دابودشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستا در دهستان دابوی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۱ نفر بوده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل