10 غذای سنتی شیراز


زمستان که چمدانش را می بندد و موسم بهار می رسد، شیراز بهترین مقصد برای سفر می شود. قدم زدن در باغ ارم، فال گرفتن در آرامگاه حافظ، عکاسی در مسجد صورتی نصیرالملک، بهشت گردشگران است. وصف جاذبه lrm;های شیراز را حتما شنیده اید. از غذاهای شیراز چطور؟ هیچکدام از غذاهای شیراز را چشیده اید؟ غذاهای شیراز واقعا خوشمزه اند. در این مطلب متوجه خواهید شد.

زمستان که چمدانش را می‌بندد و موسم بهار می‌رسد، شیراز بهترین مقصد برای سفر می‌شود. قدم زدن در باغ ارم، فال گرفتن در آرامگاه حافظ، عکاسی در مسجد صورتی نصیرالملک، بهشت گردشگران است. وصف جاذبه‌‎های شیراز را حتما شنیده‌اید. از غذاهای شیراز چطور؟ هیچکدام از غذاهای شیراز را چشیده‌‌اید؟ غذاهای شیراز واقعا خوشمزه‌اند. در این مطلب متوجه خواهید شد.

تور چابهار

کلم پلو

از هرچه بتوان گذشت از کلم پلوی شیرازی نمی‌توان گذشت. بعد از خوردن کلم پلوی شیرازی حتما به اولین کسی که این غذا را پخته دست مریزاد خواهید گفت. این غذای شیرازی از کلم قمری، پیاز، آرد نخودچی، گوشت چرخ کرده، برنج و سبزی معطر پخته می‌شود. طبخ این غذا راحت است. شیرازی‌ها اغلب کلم پلوی شیرازی را با سبزی خوردن، ماست و سالاد شیرازی می‌خورند. در سفر به شیراز یکی از بهترین رستوران‌های این شهر را پیدا کنید و کلم پلوی شیرازی را امتحان کنید.

10 غذای سنتی شیراز

شیرازی پلو

شیرازی پلو بسیار هوس‌انگیز است. عطر، بو و شکل ظاهری آن حسابی اشتهای‌تان را باز می‌کند. تنوع زیادی از پلوها در غذاهای شیرازی دیده می‌شود. این پلوها بیشتر در مجالس پخته می‌شوند. در میان پلو‌های شیرازی، شیرازی پلو چیز دیگری است. برنج، مرغ، زرشک، زعفران، بادمجان و ماست مواد اصلی این غذای شیرازی هستند.

10 غذای سنتی شیراز

دوپیازه آلو

اگر اهل شیراز نباشید، حتما اولین‌بار با خوردن دو پیازه آلو تعجب کرده‌اید. احتمالا در حین خوردن این غذا دنبال آلو گشته‌اید. اما در این غذای شیرازی خبری از آلو نیست. در لهجه مردم شیراز آلو به معنای سیب‌زمینی است. این غذای ساده و در عین حال خوشمزه از مقداری پیاز، سیب‌زمینی، ادویه و غیره تهیه می‌شود. البته برخی به آن رب، گوجه فرنگی و گوشت نیز اضاقه می‌کنند. دوپیازه آلو یکی از غذاهای شیرازی است که با نان خورده می‌شود. این غذای ساده می‌تواند پیشنهاد خوبی برای سفره‌های شما هم باشد.

10 غذای سنتی شیراز

شکر پلو

در میان غذاهای شیراز، شکر پلو غذای دیگری است که باید امتحان کنید. البته اگر با طعم شیرین در غذا مخالف نیستید! مواد اصلی این غذای شیرازی، شکر، برنج، پسته، بادام، پوست نارنگی و زعفران است. شکر پلوی شیرازی عطر و طعم بی‌نظیری دارد. بعید است بتوانید دربرابر آن مقاومت کنید.

10 غذای سنتی شیراز

لوبیا پلو

این پلو تقریبا با همه ذائقه‌ها سازگار است. البته لوبیا پلوی شیرازی با لوبیا پلویی که تا به حال خورده‌اید فرق دارد. این پلو با نوعی لوبیا به نام لوبیای چشم‌بلبلی پخته می‌شود. دیگر مواد اصلی این غذای شیرازی، برنج، شوید، زعفران، دارچین و غیره است. لوبیا پلوی شیرازی را در کنار انواع خورشت‌ها سرو می‌کنند یا روی آن گوشت چرخ کرده می‌ریزند.

10 غذای سنتی شیراز

اشکنه شیرازی

این غذا راحت پخته می‌شود و در عین حال، بسیار مقوی و خوشمزه است. اشکنه شیرازی جزو غذاهای شیرازی است که بیشتر در وعده شام خورده می‌شود. پیاز داغ را با نعناع و شنبلیله تفت می‌دهند و سپس تخم مرغ را به آن اضافه می‌کنند. این غذای شیرازی را می‌‎توانید با نان خشک که در میان شیرازی‌ها بسیار پرطرفدار است میل کنید.

10 غذای سنتی شیراز

قورمه به

از اسم این غذا باید حدس زده باشید که طعم شیرینی دارد. اگر شما هم از طعم شیرین غذا لذت می‌برید با خوردن این غذای شیرازی عاشقش می‌شوید. قورمه به، علاوه بر طعم خوشمزه‌اش بسیار مفید و مقوی است. مواد اصلی دیگر این غذا، گوشت، زعفران، پیاز و ادویه است.

10 غذای سنتی شیراز

کوفته هلوی شیرازی

شکل ظاهری این غذای شیرازی شبیه کوفته تبریزی است اما طعم آن بسیار متفاوت است. مواد اصلی کوفته هلوی شیرازی، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، تخم‌مرغ، پیاز، هویج و نرگسی است. گاهی از پیاز داغ و کشمش برای تزیین این غذا استفاده می‌شود. در سفر به شیراز، خوردن این غذا را از دست ندهید.

10 غذای سنتی شیراز

یخنی نخود

یخنی نخود یکی از غذاهای اصیل شیراز است که به دیگر نقاط ایران راه پیدا کرده. این غذای شیرازی مانند همان آبگوشت است که از گوشت، سیب زمینی، نخود، پیاز و ادویه‌جات پخته می‌شود. در سفر به شیراز خوردن یخنی نخود را فراموش نکنید.

10 غذای سنتی شیراز

رب پلو

اگر گیاهخوار هستید در سفر به شیراز رب پلو سفارش دهید. این پلو با رب انار، گردو، شکر، کشمش و پیاز پخته می‌شود و طعم خوبی دارد.

10 غذای سنتی شیراز

در این مطلب، با غداهای شیراز آشنا شدید. در مطلب «20 جاذبه برتر شیراز» با این شهر پر رمز و راز بیشتر آشنا شوید.

تور تبریز و کندوان



1401/01/07 | کد مطلب: 4474
برچسب‌ها: شکم‌گردی
10 غذای سنتی شیراز
10 غذای سنتی شیراز سیما رفیعی
10 غذای سنتی شیراز

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه