پایان گرفتاری سهامداران برای دریافت سود؛ سجام بورسی ها را برای سرمایه گذاری تشویق می کند؟


بر اساس ماده تصویب شده در بودجه 1401 شرکت های بورسی موظفند سود سهام را از طریق سامانه سجام به حساب سهامداران خود پرداخت کنند. در غیر اینصورت ناشر مکلف به پرداخت مبلغ سود با ٢٠ درصد جریمه می‌شود.

اقتصادآنلاین_هانا پاکمند؛ در سال گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای مبنی بر الزام شرکت‌ها به واریز سود از طریق سامانه سجام طراحی نمود. این مصوبه با هدف تقویت زیرساخت قانونی و با توجه به فراهم شدن همه زیرساخت‌های قانونی و فنی توزیع سود از سجام و رفع موانع موجود در اغلب شرکت‌ها عملی شد.

چگونگی دریافت سود تقسیمی شرکت‌های بورسی یکی از مشکلاتی است که سهامداران همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما به نظر می‌رسد این مشکل تا حد زیادی رفع شده و تعدادی از شرکت‌ها سود خود را از طریق سامانه سجام پرداخت می‌کنند.

بر اساس صحبت‌های عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از مصوبه مجلس برای الزام قانونی شرکت‌های بورسی برای پرداخت سود سهام، اگر سود شرکت‌ها از هر طریق به جز سجام به حساب سهامداران پرداخت شود؛ ناشر مکلف به پرداخت مبلغ سود با ٢٠ درصد جریمه می‌شود.

بنابراین همه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند، سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی سالیانه خود را از طریق سامانه سجام و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سهامداران پرداخت کنند. این امر به عنوان یک تکلیف قانونی تلقی می‌شود که همه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس باید آن را در دستور کار خود قرار دهند.

بررسی‌های انجام گرفته از اطلاعیه‌های سود تقسیمی شرکت‌ها از سایت کدال نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰، از بین ۵۱۵ شرکت، ۲۶۸ شرکت از سامانه سجام سود تقسیمی را واریز می‌کند اما همچنان ۲۵۰ شرکت غیر سجامی هستند. به عبارت دیگر، نزدیک به نیمی از شرکت‌های بورسی به روش واریز سود از سامانه سجام عمل نمی‌کنند و از این پس موظفند نسبت به عملی شدن این امر اقدام کنند.

در روش‌های قبلی برخی شرکت‌ها سهامداران را برای دریافت این سود به شعب بانکی ارجاع می‌دادند، در این نوع پرداخت سود، سهامداری که احتمالا چندین شرکت در پرتفوی خود دارد باید برای دریافت سود هر شرکت به بانک‌های متفاوت مراجعه کند و هزینه‌های بیهوده رفت و آمد را به جان بخرد. در این شیوه معمولا سهامداران قید سود سهام خود را می‌زنند و خود را از دردسر آن رها می‌کنند.

برخی شرکت‌ها نیز از سهامدار می‌خواهند اطلاعات هویتی خود را به شرکت از طریق فکس، ایمیل یا پست به شرکت بفرستند، این روش نیز به مراتب ضعیف‌تر از روش مراجعه به بانک است چرا که شرکت هیچ گونه پاسخگویی نسبت به دریافت قطعی اطلاعات سهامداری ندارد.

اما در شیوه جدید سود تقسیمی شرکت‌های بورسی از طریق سجام به حساب سهامداران پرداخت شود و معضلات قبلی تا حد زیادی رفع می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...