چگونه از بروز بیماری وبا پیشگیری کنیم؟


چگونه از بروز بیماری وبا پیشگیری کنیم؟

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز علایم بیماری وبا، راه‌های انتقال و پیشگیری از آن را تشریح کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر شایسته شمی پور یکشنبه در نخستین کمیته سال ۱۴۰۱ با عنوان پیشگیری از وبا در محل اتاق ریاست مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به اینکه در آستانه پیک اول بیماری وبا (التور) قرار داریم گفت: وبا یک بیماری حاد اسهالی است که از طریق مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می‌شود.

وی افزود: در این بیماری نخستین شکایت بیمار احساس پری و غرغر شکم است و سپس اسهال آبکی شبیه به آب برنج بدبو دیده می‌شود؛ علایم بیماری شامل اسهال آبکی شدید و متوسط، با دفعات اجابت مزاج غیر قابل شمارش، نداشتن دل درد و دل پیچه، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی عضلات پشت ساق پا و عطش فراوان است و تب و یا خون در مدفوع دیده نمی‌شود.

شمی پورشایع ترین راه انتقال بیماری وبا را از طریق آب، سبزیجات و میوه‌های آلوده بیان کرد و گفت: آب آشامیدنی غیربهداشتی، آلودگی غذاهای پخته شده پس از تهیه و انتقال آلودگی از طریق دست به غذای تهیه شده پس از پخت از دیگر راه‌های انتقال این بیماری هستند.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهوازدر خصوص راه‌های پیشگیری ازاین بیماری توضیح داد: شست و شوی دست با آب و صابون پیش از غذا و پس از اجابت مزاج، خودداری از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان، سالم سازی سبزیجات و میوه جات و استفاده از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه از جمله این راه‌هاست.

وی استفاده از آب سالم در شستشو و طبخ مواد غذایی، نوشیدن آب مطمئن در مسافرت، دقت کردن به تهیه بهداشتی سالادهای فصل در ساندویچی‌ها و رستوران ها، دور نگه داشتن مواد غذایی از دسترس حشرات و جوندگان، نصب توری مناسب برای درب و پنجره‌ها، خودداری ازریختن زباله در جوی‌ها، رودخانه‌ها، معابر و اماکن عمومی و کوتاه و تمیزکردن ناخن‌ها را از دیگر راه‌های پیشگیری از بیماری وبا ذکر کرد.

شمی پور اضافه کرد: جوشاندن آب به مدت سه دقیقه، گندزدایی از طریق قرص کلر و یا استفاده از سه قطره کلر مادر به ازای یک لیتر آب یک ساعت پیش از مصرف از روش‌های سالم سازی آب آشامیدنی است.

وی در خصوص درمان بیماری گفت: درصورت بروز علایم و نشانه‌های بیماری از جمله اسهال حاد آبکی بدون انجام خوددرمانی به سرعت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود؛ پیش از مراجعه چنانچه بیمار قادر به نوشیدن است مایعات کافی از جمله ORS به بیمار داده شود؛ برای تهیه محلول خوراکی ORS یک بسته از آن در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل شود و به تدریج به بیمار داده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است