آغاز به کار ستاد توسعه‌ اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین در آذربایجان‌شرقی


آغاز به کار ستاد توسعه‌ اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین در آذربایجان‌شرقی

استاندار آذربایجان شرقی از آغاز به کار فعالیت ستاد توسعه‌ اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین در استان خبر داد.

عابدین خرّم روز یکشنبه، ۷ فروردین، در جلسه‌ی بررسی راهکارهای تحقق شعار سال و تقویت تولید دانش ‌بنیان‌ با بیان اینکه باید تمامی ملاحظات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب را در تحقق شعار در نظر گرفت، اظهار کرد: اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای همه‌ی دستگاه‌ها، جلوگیری از پولپاشی دستگاه‌ها، در نظر گرفتن نیازها و اقتضائات مناطق مختلف در کشور و اتصال زنجیره‌ای دستگاه‌ها جهت افزایش هم‌افزایی از جمله ملاحظات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هستند و در کنار این موضوعات ایشان بر روی بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی نیز تاکید بسیاری دارند.

وی ادامه داد: بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، دستگاه‌های اجرایی استان گفتمان مدیریتی خود را براساس حوزه‌ی دانش بنیان و مراکز رشد ترسیم کرده‌اند و استان ما در این زمینه دارای نقطه‌ی قوتی است که ما کار خود را بعد از شعار سال آغاز نمی‌کنیم.

وی با اشاره به تشکیل ستاد و قرارگاه ویژه‌ای در استانداری تحت عنوان «ستاد توسعه‌ی اقتصاد دانش بنیان و اشتغال آفرین» در اواخر سال قبل، گفت: قصد ما آغاز فعالیت این ستاد قبل از پایان سال قبل بود که انتخاب شعار سال از سوی رهبر انقلاب کارکرد اصلی این ستاد را مشخص تر کرد و این ستاد هر ماه یک جلسه برگزار شده و هر ۱۵ روز یک بار یک خروجی مهم خواهد داشت.

خرّم خاطرنشان کرد: در اولین جلسه که با رئیس پارک علم و فناوری استان برگزار کردیم، گفتیم که تک تک شرکت‌های دانش بنیان باید روی پای خود ایستاده و تولید ثروت کنند و اکنون نیز اعلام می‌کنیم هر شرکت که بتواند محصولی را در راستای کاهش مصرف انرژی تولید کند، از حمایت ۱۰۰ درصدی ما بهره مند خواهد شد؛ چراکه کشور ما و استان ما جزو پرمصرف ترین و بدمصرف ترین‌ها در بحث انرژی است.

وی با تاکید بر اینکه استانداری اصلا به دنبال تصدی گری در امر دانش بنیان نیست، متذکر شد: هیچ دستگاهی که بودجه دولتی دارد، حق تصدی گری و استانداری به‌عنوان نهاد حاکمیت در استان مسئولیت مانع شدن از موازی‌کاری‌ها را برعهده داد و یکی دیگر از اهداف ما به‌وجود آوردن شرایط استان اصفهان در تبریز است که منجر به ایجاد شهرک ۵۰۰ هکتاری در این استان شده است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین گفت: ما قطعا از پارک علم و فناوری استان حمایت خواهیم کرد اما هرگز نباید به‌دنبال انجام کار تبلیغاتی برویم چراکه یکی از عوامل عقب ماندگی ما انجام کارهای تبلیغاتی و شعارزدگی است در حالیکه با دادن شعار نمی‌توان انجام داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما اکنون دچار بیکاری پنهان شده‌ایم به‌طوریکه افراد مشغول به‌کار در واحدهای تولیدی سواد لازم و مرتبط با آن دستگاهی که روی آن کار می‌کنند ندارند و صرفا از به‌صورت تجربی کار را یاد گرفته است.

خرّم یادآور شد: پارک علم و فناوری باید از تشکیل این ستاد استقبال کند چراکه استانداری می‌خواهد با تشکیل این ستاد عوامل مخلّ پیشرفت و تحقق شعار را شناسایی و از بین ببرد و ما به هیچ عنوان اعتقادی به کنار گذاشتن قوانین پارک‌های علم و فناوری نداریم.

وی ادامه داد: ما نباید به وضعیت موجود راضی باشیم و از افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان نیز استقبال می‌کنیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب تولید را مایه‌ی عزت ملی عنوان کرده‌اند، معتقد هستیم هیچ مسیر توسعه و پیشرفت بدون تمرکز و توجه برروی حوزه‌ی فناوری و دانش بنیان مقدور نیست و باید توسعه را به شرکت‌های دانش بنیان گره بزنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در خاتمه گفت: خوشبختانه دانشگاه‌های ما پیشرفت خوبی در بحث اعطاء مدرک و تولید مقاله دارند اما چرا باید در استانی که ۸.۵ میلیارد تن ذخایر معدنی دارد تنها ۲ درصد ارزش افزوده‌ی معدن باشد؟ چرا با وجود بزرگترین مرکز تحقیقات دیم کشور در مراغه به متراژ ۴۰۰ هکتار، ارزش افزوده‌ی کشاورزی استان تنها ۷ درصد است؟ ما در بخش کشاورزی نیز کارگروه ویژه‌ای را حوزه‌ی دانش بنیان تشکیل خواهیم داشت.

بخش عمده‌ای از بیکاری جوانان، بیکاری نخبگانی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: فرسودگی تکنولوژی یکی از مشکلاتی است که در واحدهای تولیدی وجود دارد که این موضوع علاوه بر کارکرد پایین دستگاه‌ها منجر به تولید محصولی می‌شود که با تکنولوژی روز دنیا فاصله دارد.

محمد کلامی ادامه داد: بخش عمده‌ای از بیکاری جوانان، بیکاری نخبگانی است و جوانان تحصیلکرده حاضر نیستند به‌عنوان کارگر ساده در یک خط تولید مشغول به‌کار شوند و لذا اهمیت شرکت‌های دانش بنیان به واسطه‌ی ایجاد اشتغال برای نخبگان و همچنین نوسازی تکنولوژی، اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: هرموقع که شرکت‌های دانش بنیان به سمت تامین نیازهای صنایع رفته‌اند موفق‌تر بوده اند چراکه صنعت به دانش شرکت‌های دانش بنیان نیاز دارد و شرکت‌های دانش بنیان نیز باید به فکر تامین نیازهای صنایع باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: تیم اقتصادی استان آماده‌ی هرگونه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان است اما در بحث معافیت‌های مالیاتی باید توجه داشته باشیم که یک شرکت دانش بنیان بعد از رسیدن به مرحله‌ی سود آوری باید مالیات بپردازد.

تولید خودوری دانش بنیان مهم‌ترین هدف پارک علم و فناوری استان است

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: زیست بوم نوآوری استان علی‌رغم تمامی مشکلات مطرح شده، نقاط مثبتی نیز دارد و اگر خاطرات خوبی از گذشته نداریم، به‌خاطر وجود برخی مشکلات بود.

عبدالرضا واعظی ادامه داد: علت اینکه شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری در استان اصفهان موفقیت هایی کسب کرده، به رسمت شناختن موجودیت پارک علم و فناوری این استان است و در کنار این موضوع وجود قانون منطقه‌ی آزاد در اصفهان عامل دیگر موفقیت پارک علم و فناوری اصفهان است و در همین راستا دانشگاه صنعتی اصفهان ۵۵۰ هکتار زمین را به شرط پرداخت ۳ درصد از درآمد حاصله، به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده است در حالی‌که ما در استان خود تنها برای ۲۰ هکتار زمین متعهد به پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان به دانشگاه تبریز شده‌ایم.

وی افزود: ما از طریق بودجه‌ی اندک خود برای راه‌اندازی ۲۰ مرکز رشد در استان اقدام کرده‌ایم و اکنون برای تکمیل این مراکز بودجه‌ی ۱۷ میلیارد تومانی لازم است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی متذکر شد: ما مشکلی با ایجاد پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها نیستیم اما باید در نظر داشته باشیم این کار موجب موازی کاری خواهد شد و در سایر استان‌ها از جمله اصفهان، گیلان، سیستان و بلوچستان و... تنها یک پارک علم و فناوری وجود دارد.

وی ادامه داد: ما نامه‌ای به تمامی شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاران استانی و کشوری در خصوص تولید خودروی دانش بینان ارسال کرده‌ایم که تاکنون ۵۰ شرکت و دو سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده اند اما خواستار تضمین حامیت استانداری از این طرح شده‌اند و می‌توان گفت مهمترین هدف ما تولید خودروی دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان است به‌طوریکه رؤسای برخی از پارک‌های علم و فناوری استان‌ها با ما تماس گرفته و تاکید کردند که ۱۰۰ درصد بحث تولید خودروی دانش‌بنیان در آذربایجان شرقی قابل اجرا است.

وی در پایان سخنان خود گفت: تصمیم داریم در بخش کشاورزی مزرعه‌ای را به‌عنوان هایتک در تبریز یا شهرستان‌ دیگر انتخاب کنیم تا به‌عنوان نمایشگاه دائمی محصولات دانش بینان در بخش کشاورزی استفاده کنیم و در نظر داریم در سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت‌های دانش بنیان را به ۵۰۰ شرکت افزایش دهیم.

توسعه کمی شرکت‌های دانش بنیان به معنای تحقق شعار سال نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی نیز طی سخنانی گفت: توسعه کمی شرکت‌های دانش بنیان به معنای تحقق شعار سال نیست؛ بلکه فعالیت این شرکت‌ها باید منجر به ایجاد اشتغال، افزایش ثروت، درآمد و رفاه جامعه شود.

محمد فرشکاران ادامه داد: پتانسیل‌های استان در زمنیه دانش بنیانی بسیار مطلوب است؛ اما باید تلاش کنیم این پتانسیل‌ها خروجی مشخصی داشته باشد.

وی افزود: در ارتباط با مباحث تولید، گردش سرمایه بسیار مهم است که دچار مشکلات عدیده ای بوده و اگر حل نشود اتفاق خاصی در زمینه حمایت از تولید، فعالیت‌های دانش بنیان و اشتغال آفرینی نخواهد افتاد.

وی، بر لزوم قرارگیری شرکت‌های دانش بنیان نوپا در شهرک های فناوری برای دریافت حمایت‌های لازم تاکید و اضافه کرد: تامین منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان که دانش جذب می‌کنند بسیار مهم است و اگر شرکتی توانایی جذب استارترها را ندارد نمی‌تواند دانش بنیان باشد!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ۱۴ هسته کلیدی در حوزه های مختلف در سند توسعه استان که در سال‌های گذشته تعریف شده که قابل پایش و ارزیابی نیز هستند.

فرشکاران با اشاره به هسته های کلیدی بهبود فضای کسب و کار، ایجاد اکوسیستم خلاقیت و نوآوری در استان و هسته های مربوط به بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های سند توسعه استان در جهت تحقق شعار سال و تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تاکید کرد.

تمهیداتی برای حفظ شرکت‌های دانش بنیان در استان اندیشیده شود

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز طی سخنانی گفت: بحث اصلی توسعه‌ی پارک علم و فناوری استان است که رئیس این پارک نیز بر این موضوع تاکید دارد اما باید پیچیدگی‌های وزارت علوم را نیز در نظر داشته باشیم.

ابوالفتح ابراهیمی ادامه داد: نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با گرایشات سیاسی مختلفی که دارند، همگی دست در دست هم داده و از تهران اعتبار و امکانات جذب کردند اما در استان ما مسائل دیگری مطرح می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: متاسفانه به دلیل غیر بومی بودن بعضی از اعضای شرکت‌های دانش بینان، این شرکت‌ها بعد از رسیدن به مرحله‌ی تجاری سازی استان را ترک می‌کنند؛ لذا باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا این شرکت‌ها برای ماندن در استان راغب شوند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم این شرکت‌ها را با مجموعه‌های مادری چون پتروشیمی، نیروگاه، تراکتورسازی و... مرتبط ساخته و با صنایع آشنا کرده و نیم نگاهی نیز به فرصت‌های همکاری در کشورهای دیگر از جمله روسیه و چین داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مشاور علمی استاندار آذربایجان شرقی، رئیس دانشگاه تبریز، رئیس دانشگاه صنعتی سهند، معاون علمی سپاه عاشورا، رئیس بنیاد نخبگان استان،معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان و تعدادی از مدیران کل و رؤسای سازمان‌ها به ارائه‌ی نقطه نظرات خود در خصوص راهکارهای تحقق تولید دانش بنیان پرداختند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید