50 هزار میلیارد تومان به نوسازی محله‌های کمتر برخوردار شهری اختصاص یافت


50 هزار میلیارد تومان به نوسازی محله‌های کمتر برخوردار شهری اختصاص یافت

اراک - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود صفر درصد امسال به نوسازی واحدهای مسکونی در محلات کمتر برخوردار شهرهای کشور اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد آئینی» عصر دوشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان مرکزی افزود: با اختصاص این اعتبارات ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ صفر درصد به ۱۵۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده محلات کمتر برخوردار شهرهای کشور پرداخت می شود.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات و بسته‌های تشویقی در حوزه مالیاتی و شهرسازی از جمله راهکارهای ورود سرمایه گذاران و سازندگان جزء و انبوه برای نوسازی واحدهای مسکونی در محله‌های محروم شهرها بوده و اختصاص این تسهیلات بر این اساس امسال انجام شده‌است.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: نیاز است برای ورود سرمایه گذاران به این محلات تخفیف ۱۰۰ درصدی توسط شهرداری‌ها برای ساخت مسکن اعمال و پروانه ساخت نیز در مدت یکماه برای این افراد صادر شود.

آئینی افزود: محلات محروم شهرها جزء مناطق محروم شناخته شده و هر تخفیفی که به مناطق محروم اختصاص یابد به این محلات نیز اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: تمامی محلات مصوب ستاد بازآفرینی شهری به عنوان محلات محروم شناخته شده و ساماندهی این محلات در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: ۲ هزار و ۱۸۰ هکتار محدوده بازآفرینی شامل ۹۸۲ هکتار بافت فرسوده، ۹۱۲ هکتار بافت تاریخی با تمرکز سه شهرستان اراک، ساوه و تفرش و ۷۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در استان مرکزی وجود دارد.

آئینی افزود: ۳۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت شامل ۹۹ هزار و ۵۱۶ خانوار در ۹۸ هزار واحد مسکونی در این مناطق استان مرکزی سکونت دارند.

وی ادامه داد: ۵۱ و ۲۱ صدم درصد شامل ۵۰ هزار و ۲۰۱ واحد مسکونی به شدت ناپایدار براساس آمار سرشماری سال ۹۵ در این مناطق وجود دارد که این آمار از میانگین کشوری بالاتر است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: ۱۶۰ هزار نفر جمعیت استان مرکزی در این واحدهای ناپایدار ساکن هستند که در معرض خطر مستقیم قرار دارند که نیاز است برای حفظ جان این افراد برنامه ریزی مناسب انجام شود.

آئینی اظهار داشت: بر اساس قانون ۳۰ درصد اعتبارات باید به سمت محلات بازآفرینی شهری هدایت شود که بر اساس آمارهای موجود سال گذشته تنها ۱۰ درصد اعتبارات به این محلات اختصاص یافته‌ است.

وی ادامه داد: محلات حاشیه شهرها، محلات کمتر برخوردار بوده و در برنامه ریزی‌ها حق این محلات داده نشده‌ است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: براساس سند ملی بازآفرینی شهری، امکانات این محلات باید به متوسط محلات برخوردار شهرها ارتقا یابد که اصل تشکیل ستاد بازآفرینی شهری در استان‌ها به ریاست استاندار تحقق این مهم است.

آئینی افزود: در ۶۴۶ شهر کشور این محلات وجود داشته و باید با اختصاص منابع مالی به این محلات رمینه توسعه امکانات آنها فراهم شود.

وی ساماندهی، پیشگیری و پیشنگری را سه فرمول ساماندهی حاشیه نشینی در شهرها عنوان کرد و گفت: شهروندانی که امکان جابه جایی آنان در حاشیه شهرها وجود ندارد باید ساماندهی شوند و در بحث پیشگیری نیز باید از اضافه شدن حاشیه نشینی در شهرها جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: در بحث پیشنگری نیز باید متناسب با توسعه شهرک‌های صنعتی در شهرها، توسعه شهری نیز دیده شود.

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در این استان وجود دارد که هشت درصد مساحت شهرها را شامل می شود.

«فرزاد مخلص الائمه» افزود: ۱۳ درصد جمعیت استان مرکزی در این بافت فرسوده سکونت دارند.

وی ادامه داد: اقتصاد صنعتی و توسعه نامتوازن از جمله عوامل شکل گیری مناطق حاشیه نشینی در شهرها بوده و بی توجهی به روستاها نیز مزید برعلت بوده‌ است.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: توجه و رسیدگی به روستاها توسط دستگاه‌های مربوطه نقش مهمی در کاهش مشکلات حاشیه نشینی در شهرها را به همراه دارد.

مخلص الائمه افزود: مناطق روستایی از جمله روستای ولی آباد، صالح آباد، منطقه قنات ناصری، باغات کرهرود و سنجان در نزدیکی شهر اراک وجود دارد که از ظرفیت تبدیل شدن به مناطق حاشیه‌ای برخوردار می باشند.

وی ادامه داد: نیاز است ساماندهی مناطق حاشیه نشینی برای جلوگیری از تولید این مناطق در دستور کار دستگاه‌های اجرایی استان قرار گیرد.

استاندار مرکزی گفت: ستاد هماهنگی و راهبردی طرح‌های محرومیت زدایی در این استاد ایجاد شده و بحث‌های حاشیه نشینی از جمله مهمترین برنامه های این ستاد است.

مخلص الائمه افزود: نیاز است دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف فعال در این حوزه برای جلوگیری از موازی کاری در استان مرکزی اطلاعات لازم را در اختیار این ستاد قرار دهند.

فرماندار شهرستان اراک نیز در این نشست گفت: اگر نسبت جمعیتی در این شهرستان در نظر گرفته شود، جمعیت قابل توجهی در این شهرستان در سکونتگاه‌های غیررسمی سکونت دارند.

«امیر هادی» افزود: دفاتر تسهیل گری در شهرستان اراک از وضعیت نابسامانی برخوردار بوده و باید ساماندهی این دفاتر در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: دفاتر تسهیل گری علاوه بر انجام اقدامات محرومیت زدایی در زمینه آموزش نیز می توانند نقش آفرینی کنند.

استان مرکزی ۱۲ شهرستان و یک‌میلیون و ۴۴۰ هزار نفر جمعیت داردکه بیش از ۶۵۰ هزار نفر آنان ساکن کلانشهر اراک هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)