سریال «توریست»؛ معمای مردی بدون اسم و حافظه


سریال «توریست»؛ معمای مردی بدون اسم و حافظه

سریال «توریست» (The Tourist) داستانی معمایی و جذاب دربارۀ مردی است که حافظه‌اش را از دست داده و نمی‌داند چرا یک نفر می‌خواهد او را بکشد.

فرارو- جیمی دورنان بعد از چند سال که فقط روی پردۀ بزرگ سینما ظاهر می‌شد (در فیلم‌هایی مثل «پنجاه طیف خاکستری» و «آویشن کوهستان وحشی») حالا به قاب کوچک تلویزیون برگشته است؛ همان جایی که نقطۀ شروع درخشش او (در سریال «سقوط») بود.
به گزارش فرارو؛ در سریال «توریست» دورنان نقش یک شخصیت بدون اسم را دارد؛ آدمی که خودش هم اسمش را یادش نیست. داستان این سریال را برادران ویلیامز نوشته‌اند که قبلا سریال‌های موفقی مثل «دروغگو» (Liar)، «باپتیست» (Baptiste) و گمشده (The Missing) را ارائه کرده بودند. از همان قسمت اول می‌شود فهمید که این سریال هم درست مثل قبلی‌ها دیدنی و درجه یک است.
سریال «توریست»؛ معمای مردی بدون اسم و حافظه
در ابتدای سریال ما این مرد بدون اسم را می‌بینیم که بدون هیچ دغدغه و نگرانی در حال سفر در صحرای استرالیاست. اما ناگهان یک کامیون پشت سرش ظاهر می‌شود و سعی می‌کند ماشین او را از جاده خارج کند. یک تعقیب و گریز جذاب در همان ده دقیقۀ اول سریال شکل می‌گیرد که واقعا بیننده را با خودش درگیر می‌کند و به هیجان می‌آورد.
مرد به سمت یک بیشۀ کوچک فرار می‌کند، اما طولی نمی‌کشد که کامیون دوباره سر می‌رسد. در صحنۀ بعدی، مرد در بیمارستان بهوش می‌آید در حالیکه هیچ حافظه‌ای ندارد و نمی‌داند اسمش چیست، چطور از اینجا سر درآورده و قبلا کجا بوده و چه کار می‌کرده. افسر تازه‌کاری به اسم هلن چمبرز (با بازی دانیله مک‌دونالد) مسئول رسیدگی به پروندۀ اوست.
در دو سه قسمت اول شخصیت‌های اصلی سریال محدود به همین شخصیت اصلی، پلیس و یکی دو نفر دیگر هستند. اما جلوتر که می‌رویم شخصیت‌های دیگری مثل یک کارآگاه و یک گروه از تبهکاران یونانی هم به قصه اضافه می‌شوند.
سریال «توریست»؛ معمای مردی بدون اسم و حافظه
با اینکه فقط شخصیت اصلی است که حافظه‌اش را از دست داده، اما انگار سایر شخصیت‌ها هم هرکدام به نوعی دچار بحران هویت هستند. در واقع می‌شود گفت مضمون اصلی دربارۀ همین مسئلۀ هویت است؛ دربارۀ اینکه آدم‌ها چطور می‌توانند تغییر کنند؟ و آیا این تغییر می‌تواند کاملا ارادی و از روی قصد باشد؟ آیا فقط با جعل پاسپورت و سفر به یک کشور دیگر می‌شود گفت کسی واقعا تغییر کرده؟
اشکال سریال توریست این است که یک مقدار بیش از حد طولانی است. یعنی با اینکه فقط شش قسمت دارد، اما می‌توانست خلاصه‌تر از این هم باشد و بهتر بود خیلی از اتفاقات فرعی و بی‌ربط حذف می‌شدند تا داستان شسته و رفته‌تری را شاهد باشیم. ضمن اینکه می‌شود گفت جذابیت اصلی سریال در پرسش‌هایی است که ایجاد می‌کند و نه در پاسخ‌هایی که می‌دهد. یعنی راز‌ها و گره‌های داستان خیلی گیراتر و دوست‌داشتنی‌تر از گره‌گشایی‌های آن از کار درآمده‌اند. به همین خاطر می‌شود گفت نیمۀ اول سریال واقعا پرکشش‌تر از نیمۀ دوم آن است.
سریال «توریست»؛ معمای مردی بدون اسم و حافظه
با اینحال حالت معمایی قصه و جلوۀ بصری جذاب و درخشان، در کنار غافلگیری‌ها و چرخش‌هایی که در داستان پیش می‌آید، باعث می‌شوند که در مجموع یک سریال تماشایی شکل بگیرد که ارزش دیدن را دارد. از بازی‌های خوب سریال هم نباید غافل شد. دورنان یک جور‌هایی انگار همۀ قابلیت‌های بازیگریش را در این سریال به نمایش گذاشته و مک‌دونالد هم با بازی درخشانش حال و هوایی احساسی و شوخ‌طبعانه به سریال بخشیده است.
سریال «توریست» در طول شش قسمت فراز و فرود زیادی دارد و همۀ قسمت‌هایش به یک اندازه خوب نیستند. اما در مجموع اصل و اساس جذابی دارد و بیننده را با خودش همراه می‌کند.
بازیگران: جیمی دورنان (Jamie Dornan)، دانیله مک‌دونالد (Danielle Macdonald) و دیگران امتیاز: ۷.۱/۱۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق