خواننده سه زبانه عصر جدید را بشناسید+فیلم


خواننده سه زبانه عصر جدید را بشناسید+فیلم

خواننده‌ای جوان با نام احسان یاسین در فصل سوم برنامه رقابتی تلنت شوی عصر جدید با اثری سه زبانه نظر مخاطبین و کارشناسان را به خود جلب کرد.

«You came to me in that hour of need» «پیشم آمدی آنگاه که مرا به تو نیاز بود» «Showed me the right way, the way to lead» راه درستِ هدایت را بر من نمودی...» اولین میزان‌های آهنگی که احسان یاسین ، خواننده جوان شرکت‌کننده در برنامه عصر جدید در همان نت‌های اول مخاطبین حاضر در سالن و بینندگان پای گیرنده‌ها را به خود مشغول ساخت. این هنرمندان ۲۲ ساله با حسن انتخاب خود از «Wherever You Are»(هرجا که تو هستی) آلبوم موفق «سَمی یوسف» خواننده بریتانیاییِ ایرانی‌تبار که به خواندن آثار اسلامی در سطح جهان شناخته می‌شود، و خوانش دقیق و بی‌نقص این اثر، نگاه‌ها را متوجه خود ساخت.

احسان یاسین در حالی در فصل سوم برنامه رقابتی تلنت شوی عصر جدید حضور یافت که با اثری سه زبانه نظر مخاطبین و کارشناسان را به خود جلب کرد.

این اثر که در اصل به دو زبان انگلیسی و عربی توسط «سَمی یوسف» خواننده شناخته شده آثار ارزشی اسلامی بین المللی اجرا شده، در برنامه شب گذشته به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی خوانده شد. از تنظیم جدید اثر مذکور گرفته تا ارکستراسیون و صدابرداری مطلوبش، همه بستر را فراهم کرده بود تا خواننده با صدای آماده و خوانش درست و موزیکالیته خود، بار عاطفی تک تک واژگان را در سه زبان مجزا به درستی به اجرا بگذارد. اجرای برنامه این هنرمند که در حضور داوران برنامه تلنت شوی «عصر جدید» اجرا می‌شد، با استقبال هر چهار داور مسابقه مواجه و به مرحله فینال راه یافت.

احسان یاسین، این خواننده جوان جدای از کیفیتی که از منظر موسیقایی در خوانش این اثر به مخاطبین ارائه داد و با بهره از فنون خوانندگی پاپ و اجرای درست تحریرها، غلت‌ها، ویبره‌های به‌جا، نوانس‌ها و آکسن‌گذاری‌های صحیح و کوک دقیق، به درست‌ترین شکل ممکن تلفظ هرسه زبان را دقیق و درست به نمایش گذاشت.

ابتدا در بخش زبان انگلیسی این اثر، اجرا و لحن لینگوئیستیک درست خواننده و تکلم بر محور اینتونِیشن(لحن) انگلیسی و اکسنت(لهجه) نمونه‌ای درست از خوانندگی زبان دوم را ارائه داد بخصوص برای آن دسته از خوانندگانی که بدون مطالعه و آشنایی با ساختارهای زبانی، به بدترین وجه ممکن به اجرای آثار دوزبانه می‌پردازند، اجراهایی که هرچند بیشتر هدف مخاطب زبان مادریست اما به سهم خود مخاطبینی هم در زبان مقصد داراست. البته آثاری از این دست که در برنامه دیشب عصر جدید اجرا شد که یکی از قطعات شناخته شده و پرمخاطب بین‌المللی است که در سطح جهانی مخاطبین انگلیسی و عرب زبان را به خود جلب کرده است.

لحن در زبان انگلیسی به آهنگ یا ملودی اشاره دارد. تغییرات در لحن صدا می‌توانند اطلاعات ظریف علاوه بر نگرش و احساسات گوینده، را منتقل کند ازینرو همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در عین حال به سبب ظرافت‌ها و وجود جزئیات بسیار ریز، همواره برای غیرانگلیسی زبان‌ها با چالش همراه است که خواننده مذکور به درستی تمام ارکان بخش انگلیسی را به اجرا درآورد.

و اما در بخش عربی این قطعه، یاسین همانطور که در آخر برنامه در مورد انس خود با قرآن و شروع به حفظ کلام الله اشاره کرد، بخش عربی را به بهترین نحو ممکن و با تجوید درست اجرا کرد. ذکر این نکات از آنجا اهمیت می‌یابد که در اجرای یک اثر موسیقایی، درست خواندن نت‌ها خود به صورت مستقل چالشی بسیار جدی برای خواننده محسوب می‌شود، حال آنکه دشواری یک زبان غیرمادری هم بر این خوانش مضاعف شود و همین باعث سخت‌تر شدن اجرا خواهد شد.

این خواننده جوان در بخش عربی علاوه بر فنون خوانندگی عربی و تحریرها و ویبره‌های خاص موسیقی عرب و لحن و اجرای خاص این موسیقی، از فنی‌ترین اصول تجویدی و صفات حروف اعم از غلغله و استعلاء و استفال تا تمکین به حروف «قطب جد» هم بهره گرفت. حفظ توامان ریتم و ملودی و انتقال بار عاطفی واژگان از یک سو و تجوید در عالی‌ترین سطح از طرف دیگر، کار را به غایت برای خواننده غیر عرب زبان دشوار می‌کند.

این خواننده در اجرای شب گذشته نشان داد که راه خود را درست انتخاب کرده و می‌تواند نوید دهنده هنرمندی باشد که در سطحی بسیار کیفی به اجرای آثاری در این بافت و ژانر موسیقایی و عقیدتی بپردازد. هنرمندی که در این برهه به شدت به بروز و ظهورش نیاز بوده و سهم گسترده‌ای از مخاطبینی را که به دنبال این سیاق موسیقایی فاخر هستند را اقناع کند.

اجرای احسان یاسین اما از منظری دیگر که لایه‌های مستتر و عمیق‌تری از پوسته هنری _ زبانی را دربر می‌گیرد حائز اهمیت است چراکه این خواننده جوان می‌تواند از نظر درونی و اعتقادی طیف وسیع محبان اهل بیت و قرآن و عصمت و طهارت را به عنوان خواننده محبوب و همدل‌شان نمایندگی کند.

بی‌شک بخش قابل توجهی از جامعه جوان ما که طبیعتا تمایل به شنیدن آثار موسیقی سالم و در عین حال امروزی بوده و بیشتر دنبال مضامینی از این دست هستند، از بروز و ظهور اینچنین جوانان هنرمند و متعهدی که احساس قرابت درونی و دلی بیشتری با ایشان دارند، استقبال کرده و او و آثارش را به پلی لیست موسیقایی خود اضافه خواهند کرد.

البته این هنرمند در حال حاضر در ابتدای راه خود بوده و مسیری بس طولانی در پیش دارد که چنانچه بر همین ریل حرکت کند به نتیجه مطلوب خواهد رسید و در کوتاه زمانی شاهد آثاری مستقل از این خواننده خواهیم بود.

لازم به ذکر است که اجرای اول احسان یاسین یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ در فصل سوم برنامه عصر جدید، از شبکه سه سیما پخش شد.


حجم ویدیو: 39.25M | مدت زمان ویدیو: 00:05:35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام