مبارزه با فساد اولین گام تحقق شعار سال است/ تولید دانش بنیان مستلزم حفظ نخبگان


کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هر گونه کار رو بنایی کردن بدون توجه به اصلاحات اساسی در اقتصاد ایران در تحقق شعار سال بی تاثیر است.

مبارزه با فساد اولین گام تحقق شعار سال است/ تولید دانش بنیان مستلزم حفظ نخبگان

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سال ۱۴۰۱ اولین سال از قرن جدید با نگاهی نو به تولید از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز شد. تولیدی دانش بنیان برای ساختن آینده ایران، ایرانی در تعامل با دنیا و تامین کننده نیاز‌های مردم. شعاری که در کارکرد تاثیر گذار آن در توسعه اقتصاد شکی وجود ندارد، اما عوامل لازم برای کاربردی شدن این شعار چیست را دانشجو در گفتگو با کارشناس اقتصادی توضیح داده است.


علی اکبر نیکواقبال؛ کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با دانشجو با تاکید براین موضوع که بستر سازی شرط اول تحقق شعار سال است، گفت: زمانی می‌توانیم به تحقق شعار سال امیدوار باشیم که بستر‌های لازم برای این موضوع فراهم شده باشد، درغیر این صورت شعار امسال نیز به سرنوشت شعار‌های سال‌های قبل که محوریت آن تاکید و توجه به تولید بود، دچار می‌شود.

وی در ادامه افزود: رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تاکید کردند و مسوولین را به این نکته توجه دادند که نامگذاری سال را در حد شعار نبینند، بلکه برنامه راه و استراتژی تدوین شده‌ای است که باید عملیاتی شود نه اینکه فقط روی بیلبورد‌ها نوشته شود، بدون اینکه ثمری داشته باشد.

استاد بازنشسته اقتصاد دراین باره خاطر نشان کرد: برای تحقق شعار سال فراهم سازی زیر بنا امری بسیار ضروری است تا از نتایج آن بهره‌مند شویم. آنچه در موضوع تحقق شعار سال ۱۴۰۱ مهم است، اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم برای جلوگیری از فرار نخبگان و مهاجرت مغز‌ها به کشور‌های توسعه یافته است.

علی اکبر نیکواقبال دراین باره افزود: اگر قرار است تولیدی دانش بنیان داشته باشیم، حفظ نخبگان یک اصل اساسی برای دست یابی به ثمرات این نامگذاری است. تمام حاکمیت باید آنچه تا کنون باعث خروج و فرار نخبگان از کشور شده را اصلاح کنند تا با حمایت از نخبگان تولید دانش بنیان در کشور شکل بگیرد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی بیان داشت: برای رفتن به بهشت اعمال صالح باید انجام داد. رفتن به بهشت یک هدف خوب است به شرط درستکار بودن. این موضوع درباره اقتصاد توسعه یافته نیز صدق می‌کند. توسعه اقتصاد و رشد تولید اعم از تولید معمولی یا دانش بنیان وابسته به اصلاح سیاست‌ها و تدوین برنامه‌ها و تصمیمات درستی در بخش‌های مختلف اقتصادی است. حذف عوامل بازدارنده تولید و حمایت‌های همه جانبه ازنخبگان شرط اصلی تحقق شعار سال است.

نیکواقبال اولین قدم توسعه یافتن اقتصاد ایران و جهش تولید را بیان کرد و در این باره گفت: مبارزه با فساد اقتصادی اولین گام به سمت ضابطه و قاعده‌مند شدن اقتصاد ایران است. اصلاحات در وهله اول باید در مبارزه با فساد اقتصادی کلید زده شود، چرا که فساد بسان موریانه تمام بنیان‌های درست اقتصادی را از بین می‌برد. متاسفانه فسادی که گریبانگیر جامعه شده سیاست‌های خوبی مثل شعار‌های سال را خنثی می‌کند.

کارشناس اقتصاد ایران در پایان بحث خاطر نشان کرد: شعار امسال شعار خوبی است چرا که سیاست درستی را برای توسعه اقتصاد ایران هدف قرار داده است، مشروط به اینکه برای اجرای درست آن برنامه داشته باشیم و زیر بنای آن به درستی چیده شود. هر گونه کار رو بنایی کردن بدون توجه به اصلاحات اساسی در اقتصاد ایران، در تحقق شعار سال بی تاثیر است. مبارزه با فساد می‌تواند یکی از مولفه‌های تحقق شعار سال باشد آن هم در میان مدت، همان طور که رهبر انقلاب تاکید کردند اصلاحات اقتصادی کار زمان بری است، لذا تمام اجزای حاکمیت در کنار هم برای اصلاحات اقتصاد ایران در میان مدت باید برنامه‌ای مشترک را دنبال کنند تا به نتیجه و هدف دلخواه برسیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک