مذاکرات وین به مرحله نهایی حساسی رسیده است


مذاکرات وین به مرحله نهایی حساسی رسیده است

سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت که مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران به مرحله نهایی حساسی رسیده است.

«نبیل مسرالی» سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت که مذاکرات در وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در حال انجام بوده و به مرحله پایانی نزدیک می‌شود.

وی که این سخنان را در جمع خبرنگاران مطرح می‌کرد، افزود: «مذاکرات در وین برای نهایی کردن توافق ادامه دارد و به مرحله نهایی حساسی رسیده است».

روز گذشته نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی به مذاکرات رفع تحریم‌های ایران نیز اشاره کرد و گفت: «دولت ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای با ایران مرتکب اشتباه شد».

وی افزود: «به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک شده و روی 95 درصد از نکات به توافق رسیده‌ایم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «توافق هسته‌ای با ایران تمام مشکلات منطقه را حل نخواهد کرد بلکه گام نخست به شمار می‌آید».

دیروز هم «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و عدم عمل به وعده‌هایشان درباره جبران زیان ایران، گفته بود که اروپایی‌ها به‌رغم خروج آمریکا از برجام، توافق هسته‌ای را حفظ کردند.

اظهارنظر لودریان درباره نزدیک بودن توافق در حالی است که یکشنبه «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده این کشور در وین، در نشست دوحه با بیان این که «با وجود حصول توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های زیادی پابرجا خواهد ماند»، گفت «مطمئن نیستم که به حصول توافق نزدیک باشیم».

مذاکرات وین به مرحله نهایی حساسی رسیده است

حدود دو هفته پیش طرف‌های مذاکره‌کننده در وین اعلام کردند که مذاکرات وین درباره برجام دچار وقفه شده و هیأت‌های مذاکره کننده برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. «جوزب بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این مذاکرات به دلیل برخی «عوامل خارجی» دچار وقفه شده است. بورل از توضیح درباره «عوامل خارجی» خودداری کرد، اما ایران اعلام کرده طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا و پاره‌ای اقدامات نظیر توقیف نفتکش ایران مذاکرات را پیچیده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403