پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)


پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) بازار خودروهای ایرانی به علت ممنوعیت واردات و انحصار همچنان پررونق است. در این مطلب به معرفی پرفروش ترین خودروهای بازار ایران می‌پردازیم. سال گذشته را می‌توان سال نسبتا آرامی برای بازار خودروی ایران دانست. در واقع در ده سال اخیر بهترین و با ثبات‌ترین سال، 1400 بوده است. طی سال‌های اخیر جهش‌های قیمتی دیوانه‌واری...

بازار خودروهای ایرانی به علت ممنوعیت واردات و انحصار همچنان پررونق است. در این مطلب به معرفی پرفروش ترین خودروهای بازار ایران می‌پردازیم.

سال گذشته را می‌توان سال نسبتا آرامی برای بازار خودروی ایران دانست. در واقع در ده سال اخیر بهترین و با ثبات‌ترین سال، 1400 بوده است. طی سال‌های اخیر جهش‌های قیمتی دیوانه‌واری در بازار خودرویی رخ داد و قیمت اغلب محصولات در عرض چند ماه چند برابر شد.

شاید بتوان علت این ثبات نسبی در بازار داخلی را روی کار آمدن بایدن و امیدهای ناشی از احیای برجام دانست. از طرف دیگر کرونا در کشور بیداد می‌کرد و همین باعث شد تا شاهد رونق چندانی در بازار نباشیم. در نتیجه همه این عوامل دست به دست هم دادند تا شرایط به نفع بازار خودرو باشد.

لیستی از پرفروش ترین خودروهای بازار ایران

در این میان شایعات بسیاری نیز شنیده می‌شد. یکی از مهم‌ترین شایعاتی که البته به تصویب رسید و از سوی شورای نگهبان لغو و مجددا از سوی مجلس اصلاح شد، واردات خودرو و رفع ممنوعیت‌ها بود. متاسفانه حتی در روزهای پایانی سال 1400 آزادسازی واردات قطعی نشد، اما تأثیر خود را بر بازار گذاشت.

همان‌طور که احتمالا حدس می‌زنید در چنین بازاری خرید و فروش انواع و اقسام خودروها با سهولت همیشگی امکان‌پذیر نخواهد بود و تنها خودروهایی خوب به فروش می‌رسند که نام‌آشنا و محبوب باشند. بنابراین اکثر خودروها شرایط خرید و فروش خوبی نداشتند و گاها فروشندگان برخی از خودروها مدت‌ها به انتظار مشتری می‌ماندند.

در مقاله پیش رو قصد معرفی و بررسی ده خودروی پرفروش سال 1400 را داریم که نه تنها در رکود بازار سال گذشته از میزان فروش آنها کم نشد، بلکه قیمت آنها نیز چندان بالا و پایین نشد و محبوبیت خود را همچنان حفظ کردند. با توجه به این که ممکن است روز به روز قیمت‌ها بالا و پایین شود، از ذکر قیمت صرف نظر کرده‌ایم.

1. پژو 206: از 1380 تا به امروز

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

بارها و بارها در مورد خودروی بی‌نظیر پژو 206 در ایران صحبت کرده‌ایم. محبوبیتی که این محصول نزد ایرانی‌ها دارد باورنکردنی است. این خودرو مناسب حال همه اقشار جامعه بوده و از همان بدو ورودش در سال 1380 توانست جای خود را در دل مردم باز کند.

خودروی 206 در چند تیپ مختلف و با اندک تغییراتی روانه بازار شده و البته ناگفته نماند که دو تیپ 2 و 5 آن بهتر از بقیه بوده‌اند. این دو تیپ خودرویی همیشه جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند و به علت ظاهر مناسب و جمع و جور و قیمت خوبی که دارد جا افتاده است. خوشبختانه می‌توان روی این خودرو حتی در سال 1400 و 1401 نیز حساب باز کرد، زیرا توانایی‌های دینامیکی پژو 206 همچنان قابل قبول است. توقف خط تولید تیپ 5 این خودرو در سال 1400 باعث شد تا قیمت آن به طور غیر منطقی افزایش یابد.

2. رنو تندر: از 1386 تا 1399

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

رنو تندر زمانی به بازار داخلی ایران راه یافت که انواع پژو 206 در حال یکه‌تازی بودند. زمانی که این خودرو راهی بازار شد، تبلیغات زیادی پیرامون آن شد و چون هر دو قطب خودروسازی ایران مشغول تولید آن بودند، به زودی تبدیل به یک رقیب جدی برای خودروهایی نظیر پژو 405، پارس، سمند و کیا شد.

شاید در وهله اول و با نگاه به رنو تندر 90 با خود فکر کنید که ظاهر این خودرو چندان مناسب نیست (نام اصلی این خودرو رنو لوگان است)، اما متریالی که در آن به کار رفته مرغوب است و خودرویی نرم و روان را برای لذت بردن از جاده نصیب شما خواهد کرد. در واقع برای این که به مشخصات فنی قابل قبول و سواری خوب این خودرو برسیم باید ظاهر و کابین داخلی را قربانی کنیم.

3. ام وی ام ایکس 22: از 1395 تا به امروز

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

چینی شدن بازار ایران امری طبیعی است و از زمانی که با تحریم کشورهای غربی مواجه شده‌ایم این چینی‌ها بوده‌اند که خودروهای خود را با قیمت گزاف و به صورت قطعات CDK وارد کشور کرده‌اند. بنابراین غیر طبیعی نیست اگر در لیست این مقاله از حداقل یک خودروی چینی نام ببریم.

اصولا خودروهای چینی به صورت صفر کیلومتر یا حداقل کارکرد کم خرید و فروش می‌شوند و این که خودروی چینی بتواند پس از گذشت سال‌ها همچنان پرفروش باشد و بازار خوبی داشته باشد، عجیب است. ام وی ام ایکس 22 از جمله خودروهایی است که در نمونه‌های کارکرده نیز مشتری زیادی دارد.

MVM X22 به لطف بهره‌مندی از چهره اسپرت، جوان و مدرن و کیفیت ساخت خوب و رنگ‌بندی متنوعی که دارد مورد پسند مشتری‌های ایرانی قرار گرفته است. از طرف دیگر یکی از مزایای این خودروی کراس اوور سایز کوچک، برخورداری از امکانات و آپشن‌های بسیار است که می‌تواند خانم‌ها و رانندگان جوان را شیفته خود سازد. خبر خوش این است که در سال 1400 نسخه پرو این خودرو رونمایی شد و انتظار می‌رود که همچنان موفقیت قبلی را تکرار کند.

4. مزدا 3 جدید: از 1388 تا 1398

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

بدون اغراق می‌توان گفت که مزدا 3 جدید از جمله خودروهای پرطرفدار بازار ایران بوده و هنوز هم هست. اگرچه قیمت این خودرو کمی بالا است و در چرخه رقابتی بازار خودرو، عملا شانسی برای بقا ندارد، اما توانسته هنجارشکنی کند و تبدیل به یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 شود.

نسل دوم مزدا 3 که در ایران به نیومزدا معروف است، ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارد که دل هر مخاطبی را می‌برد. کیفیت عالی مونتاژ این خودرو در کنار ظاهر جوان‌پسند و اسپرتی که دارد کافی است تا مشتریان زیادی را درگیر خود کند. کیفیت و چالاکی این خودرو به حدی است که می‌توان گفت از رقبایی مثل هیوندای النترا و کیا سراتو یک سر و گردن بالاتر است و همین عوامل باعث شده تا مشتریان ترجیح دهند کمی بیشتر هزینه کنند، اما خودروی با کیفیت و تمام عیاری را سوار شوند.

5. نیسان ماکسیما: از 1381 تا 1391

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت خودروسازی رو به افول بود و بعد هم که جنگ تحمیلی آغاز شد بازار خودروی ایران نتوانست جایگاه خودش را پیدا کند. در این میان نیسان ماکسیما در خط مونتاژ قرار گرفت تا راهی بازار داخلی شود. این خودروی گران قیمت در زمان پس از انقلاب معروف به گران ترین، مدرن ترین و لوکس ترین خودروی ایران بود و موفق شد تا از قشر ثروتمند جامعه دلبری کند.

برای مثال در دهه هشتاد بود که این خودرو نماد افراد پولدار و ثروتمند جامعه بود و لقب ماکسیماسوار به این معنی بود که فرد دارنده این خودرو وضعیت اقتصادی خیلی خوبی دارد. این خودرو در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک وارد بازار ما شده و اگرچه پس از آن خودروهای وارداتی بهتری وارد بازار شده‌اند، اما باعث عقب‌نشینی ماکسیما نشدند. واقعیت این است که ماکسیمای سر حال امروزی می‌تواند چندین خودروی چینی آبکی را از سر راه بردارد.

6. هیوندای سانتافه نسل سوم: از 2013 تا 2018

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

از زمانی که واردات خودرو به کشور آزاد شد، نسل دوم هیوندای سانتافه جزو اولین خودروهای وارداتی بود. در اواسط دهه هشتاد بازار خودرو تنوع محصولات چندانی نداشت و برای هیوندای سانتافه نیز رقیب جدی پیدا نمی‌شد. به همین خاطر در آن سال‌ها سانتافه تبدیل به یکی از بهترین خودروها برای مشتریان شد.

نسل دوم این خودرو اگرچه خوب بود، اما نسل سوم آن بهتر از هر زمان دیگری عمل می‌کرد. در آن سال‌هایی که نسل سوم این خودرو وارد کشور شد، توانست در مدت کوتاهی لقب پرفروش ترین خودرو را از آن خود کند. متاسفانه نسخه‌ای که در ایران عرضه شده 4 سیلندر است و سواری چندان خوبی ندارد، اما به علت برخورداری از ابعاد مناسب، چهره ظاهری زیبا و امکانات و آپشن‌های رفاهی زیاد، خودروی محبوبی در ایران شده است.

7. کیا اپتیما: از 2011 تا 2017

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

تا الان هر خودرویی که در این لیست معرفی کردیم را کنار بگذارید، زیرا نوبت به خودروی پرطرفدار و جذاب کیا اپتیما رسیده است. در بدو ورود این خودرو به بازار داخلی کشورمان، هیچکس فکرش را نمی‌کرد که چنین استقبالی از کیا اپتیما بشود. این سدان سایز متوسط کره‌ای توانسته به موفقیت زیادی در ایران دست پیدا کند.

نسل دوم این خودرو در ایران چندان مورد قبول واقع نشد، اما سومین نسل از اپتیما در بازار ایران گل کرد و تبدیل به یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار ایران شد. این خودرو دارای امتیازات و ویژگی‌هایی است که در مقایسه با رقبا عامل تمایز آن محسوب می‌شود. طراحی ظاهری مدرن، کابین جادار، قیمت رقابتی و امکانات بیشتری که اپتیما نسبت به هیوندای سوناتا، رنو تالیسمان و تویوتا کمری دارد منجر به ایجاد چنین محبوبیتی شده است.

8. تویوتا لندکروزر J200: از 2008 تا 2013

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

کافی است سری به مناطق مرفه‌نشین و پولدار هر شهر بزنید تا یک دستگاه تویوتا لندکروزر آنجا ببینید. تقریبا اکثر ثروتمندان در پارکینگ خانه خود یکی از این خودروهای اتاق 200 دارند. اوایل که این خودرو وارد بازار شد، قیمتی حدود 100 میلیون تومان داشت و هم اکنون این خودرو را باید با قیمت 5 میلیارد تومان ناقابل خرید. البته توجه داشته باشید که 100 میلیون تومان آن زمان برای یک خودروی صفر کیلومتر بود و 5 میلیارد کنونی برای خرید یک دستگاه لندکروزر J200 کارکرده!

شاید فکر کنید که چنین قیمتی برای یک خودروی کارکرده خیلی زیاد است و بازار خرید و فروش خوبی ندارد، اما بد نیست بدانید که همچنان این خودروی ژاپنی جزو پرفروش ترین‌های ایران است. دلالان بازار برای خرید یک لندکروزر 5 میلیارد تومانی در بازار سر و دست می‌شکنند.

9. بی ام و سری 5: از 2011 تا 2016

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

اقشار ثروتمند ایران از زمانی که خودروی بی ام و وارد ایران شد (چه پس از انقلاب و چه پیش از انقلاب) برای آن احترام خاصی قائل بودند و جایگاه خاص این خودرو را نزد آنها نمی‌توان نادیده گرفت. از همه نسل‌های این خودروی لوکس که بگذریم، نسل ششم آن که با کد اف 10 شناخته می‌شود، پرفروش ترین خودروی بی ام و در ایران بوده است.

از این خودرو چند مدل با نام‌های 520، 523، 528 و 535 راهی بازار ایران شده که مدل 528 از همه فروش بیشتری را تجربه کرده است. این سدان لوکس و مدرن توانست به لطف برخورداری از پیشرانه‌ای قوی و طراحی جذاب و از طرفی هزینه‌های نگهداری مناسب، بنز ای کلاس را نیز پشت سر بگذارد.

10. مرسدس بنز اس کلاس: از 2005 تا 2012

پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)پرفروش ترین خودروهای بازار ایران در سال 1400 (بررسی شده)

همه ما با بنز اس کلاس آشنایی داریم، زیرا یکی از بهترین خودروهای دنیا محسوب می‌شود. این خودرو در دو نسخه اس 350 و اس 500 روانه بازار ایران شد و از همان بدو ورود مورد توجه خاص خریداران قرار گرفت. اگر بخواهیم یکی از بهترین سدان‌های فول سایز دنیا را نام ببریم، بی‌شک مرسدس بنز اس 500 یکی از آنها خواهد بود.

در یک جمله اگر بخواهیم از این خودروی لوکس تعریف کنیم باید بگوییم که اغلب خریداران بین این خودرو با بی ام و سری 7، بنز را ترجیح می‌دهند، چرا که بازار داغ‌تری دارد. نظر شما درباره پرفروش ترین خودروهای بازار ایران چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن