پاسخ به هشت پرسش متداول در مورد واکسن کرونا


پاسخ به هشت پرسش متداول در مورد واکسن کرونا

در سراسر جهان انواع مختلفی از واکسن کرونا با مکانیسم‌های متفاوتی وجود دارد که همه آنها در کنترل بیماری تاثیر خوبی داشته اند.

به گزارش بهداشت نیوز و بنابر اعلام وزارت بهداشت،‌ انواع مختلفی از واکسن کووید-۱۹ در سراسـر جهان وجود دارد که با مکانیسم‌های متفاوتی عمل می‌کنند و همه آن‌ها تأثیر خوبی در کنترل بیماری داشته‌اند.

*چـــرا باید واکسن کووید-۱۹ را تزریـق کنیم؟

تزریق واکسن کووید-۱۹ شانس ابتلا به بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و حتی اگر بعد از تزریق واکسن دچار بیماری شوید، شدت بیمـــاری کاهــــش می‌یابد. همچنین تزریق واکسن علاوه بر محافظت خودتان، به محافظت سایر افراد نیز کمک می‌کند. از جمله کسانی که در معرض خطر ابتلا به فرم شدید بیماری هستند.

*آیا واکسن‌های موجود روی گونه‌های مختلف ویروس تاثیرگذارند؟

ویروس‌ها به طور مداوم در حـــال تغییر (جهش) هستند. زمانی که این اتفاق می افتد گونه های مختلفی از ویروس ایجاد می شــود. در بسیاری از مــــوارد گـونه‌های جدید تفاوتی در نحوه عملکرد ندارند، اما اگر این تغییر در بخش مهمی از ساختمــــان ویروس باشد می تواند باعث تغییر درعملکرد ویروس شود. محققـــــان تاکنون گونه‌های مختلفی از ویروس کووید-۱۹ را کشـــــف کـرده‌اند اما خوشبختانه واکسن‌های موجود اثرگذاری خوبی روی آن‌ها داشته است.

* آیا واکسن کووید-۱۹ می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی خطرناکی در فرد شود؟

خیر، اما امکان عوارض جانبی غیرخطرناکی از جمله درد محل تزریق، تب، احساس خستگی و سردرد قابل مشاهده است. در صورت بروز علائم شدیدتر و یا طولانی شدن آن حتما به پزشک مراجعه کنید.

*آیا واکسن کووید-۱۹ می‌تواند باعث ابتلا به بیماری شود؟

خیر. بعضی مردم نگران ابتلا به کووید-۱۹ با تزریق واکسن هستند. در حالی که واکسن‌ها در یک محیط آزمایشگاهی ساخته شده، به صورت ضعیف شده هستند و نمی‌توانند باعث ایجاد بیماری در فرد سالم شوند.

*کدام واکسن برای من بهتر است؟

مطالعات نشان می‌دهد تمامی واکسن‌های موجود عملکرد بسیارخوبی برای مقابله با ویروس دارند.

* آیا در صورت ابتلا به کووید-۱۹ نیازی به دریافت واکسن هست؟

پزشکان توصیه می‌کنند در صورت ابتلای فرد به کووید ۱۹ لازم است پس از بهبودی و گذراندن زمان مشخصی که متخصصین مربوطــه اطلاع‌رسانی عمومی کرده‌اند، این افراد واکسن را دریافت کنند. در بدن افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌شود که باعث مقاومت نسبی فرد نسبت به بیماری می‌شود، اما مشخص نیست این آنتی‌بادی‌ها تا چه مدت در بدن باقی می‌مانند. همچنین آنتی‌بادی‌هایی که از طریق واکسن دریافت می‌شود می‌تواند مقـاومت بیشتری نسبت به گونه‌های جدید ویروس ایجاد کند.

* آیا زنان باردار مجاز به دریافت واکسن هستند؟

مطالعات نشان می‌دهد که واکسن کووید ۱۹ برای زنان باردار ایمن است و توصیه به تزریق آن شده است.

* بعد از تزریق واکسن چه اقدامات حفاظت فردی باید انجام دهیم؟

باید توجه کرد که دو هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن، زمان لازم است تا سیستم ایمنی پاسخ‌دهی مناسب را در صورت مواجهه با عفونت داشته باشد. در عین حال بعد از تزریق واکسن همچنان باید ماسک بزنید و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید. همچنین نیازی به قرنطینه بعد از تزریـــــق واکسن وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص