صنعت تبلیغات نگران گسترش قابلیت‌های حریم خصوصی آیفون است


صنعت تبلیغات نگران گسترش قابلیت‌های حریم خصوصی آیفون است

اپل با دو قابلیت Private Relay و Hide My Email قدم‌های محکم‌تری در راستای حفاظت از حریم خصوصی کاربران برداشته و همین موضوع باعث نگرانی شدید فعالان صنعت تبلیغات شده است.

صنعت تبلیغات نگران گسترش قابلیت‌های حریم خصوصی آیفون است

متخصصان صنعت تبلیغات نگران گسترش هرچه‌بیشتر قابلیت‌های متکی‌بر حریم خصوصی گوشی‌های آیفون هستند. آن‌طور که اپل اینسایدر می‌نویسد، این نگرانی شامل قابلیت‌های جدید Private Relay و Hide My Email نیز می‌شود. این دو قابلیت در قالب به‌روزرسانی iOS 15 برای آیفون دردسترس قرار گرفتند.

چند ماه پیش از انتشار Private Relay و Hide My Email، اپل قابلیت بحث‌برانگیز App Tracking Transparency را وارد آیفون‌ها کرد؛ قابلیتی که متخصصان می‌گویند می‌تواند صنعت تبلیغات را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

فیسبوک به‌عنوان یکی از غول‌های صنعت تبلیغات آنلاین پیش‌تر بارها به سیاست‌های اپل در حوزه‌ی حریم خصوصی انتقاد کرده و گفته که قابلیت‌های حریم خصوصی iOS چند میلیارد دلار ضرر به این شرکت می‌زند.

هر دو قابلیت Hide My Email و Private Relay صرفاً برای کاربرانی ارائه می‌شوند که با پرداخت پول، سرویس اشتراکی آی کلاد را با ظرفیت بیشتر از آنچه اپل به‌صورت پیش‌فرض ارائه می‌دهد خریداری کنند. بااین‌حال منابع وب‌سایت اینفورمیشن ادعا می‌کنند بسیاری از ناظران صنعت تبلیغات نگرانند که اپل این قابلیت‌های حریم خصوصی را گسترش دهد یا آن‌ها را به تعداد بیشتری از کاربران عرضه کند.

گرنت سیمونز، یکی از مدیران شرکت Kochava که در حوزه‌ی رهگیری عملکرد تبلیغات فعالیت می‌کند، می‌گوید سیاست‌های اپل فعالان صنعت تبلیغات را بسیار نگران کرده است. دلیل نگرانی صنعت تبلیغات این است که قابلیت‌های حریم خصوصی iOS دو معیار داده (یعنی آدرس IP و ایمیل) را که تبلیغ‌دهندگان از آن‌ها برای کاهش آثار ناشی از فعال شدن App Tracking Transparency استفاده می‌کردند، تهدید می‌کنند.

Private Relay عملکردی مثل شبکه‌ی خصوصی مجازی (موسوم به VPN) دارد و جلوی رؤیت شدن آدرس IP کاربر را توسط وب‌سایت‌ها یا مدیر اپلیکیشن‌ها می‌گیرد و ترافیک وب را رمزنگاری می‌کند. Hide My Email به‌صورت تصادفی آدرس ایمیلی خلق می‌کند که می‌تواند ایمیل‌ها را به صندوق ورودی اصلی کاربر فوروارد کند. با این روش، آدرس ایمیل کاربر از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها مخفی می‌ماند.

از زمان فعال شدن قابلیت App Tracking Transparency شماری از شرکت‌ها توانستند راهکارهایی برای دور زدن آن پیدا کنند، اما اپل ازطریق Private Relay این میانبرها را خنثی می‌کند. همچنین Hide My Email باعث می‌شود شرکت‌ها به‌سادگی نتوانند بفهمند که چه کسانی سرویس‌ها و کالاهایشان را خریداری کرده‌اند و به‌همین‌دلیل، نمی‌توانند در آینده این افراد را با تبلیغات هدف قرار دهند.

رابرت جو، مشاور بازاریابی، می‌گوید اپل قصد دارد به روند فعلی برای از بین بردن بخش‌های مختلف تبلیغات و بازاریابی ادامه دهد. او در میان سخنان خود، قابلیت‌های حریم خصوصی iOS را به دریافت مالیات از سازمان‌های تبلیغاتی تشبیه کرد.

اقدامات اپل در حوزه‌ی حریم خصوصی ممکن است انگیزه‌های مشابهی را در بین دیگر شرکت‌های صنعت فناوری ایجاد کرده باشد. گوگل پیش‌تر گفته است که می‌خواهد قابلیت‌های حریم خصوصی مشابه iOS را به سیستم‌عامل اندروید بیاورد. با این کار، صنعت تبلیغات بیش از پیش تهدید خواهد شد.

درحالی‌که اپل با قابلیت‌های مبتنی‌بر حریم خصوصی مشکلات زیادی برای صنعت تبلیغات ایجاد کرده، گزارش اینفورمیشن می‌گوید واحد تبلیغاتی خودِ اپل طی چند سال اخیر رشد محسوسی را تجربه کرده است.

واحد تبلیغات اپل در سال گذشته‌ی میلادی حدوداً چهار میلیارد دلار درآمد عاید این شرکت کرد. این عدد در سال ۲۰۱۷ معادل ۳۰۰ میلیون دلار بود. تحلیلگران انتظار دارند درآمد تبلیغاتی اپل در آینده به حداقل ۱۰ میلیارد دلار برسد.

با وجود نگرانی فعالان صنعت تبلیغات درباره قابلیت‌های حریم خصوصی اپل، این شرکت اهل کوپرتینو می‌گوید واکنش کاربران به قابلیت‌های مورد اشاره بسیار مثبت بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال عطسه امروز جمعه 31 فروردین + فیلم