آخرین وضعیت ارز ترجیحی دارو


آخرین وضعیت ارز ترجیحی دارو

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ارز ترجیحی دارو و اقلام اساسی مانند نهاده‌های کشاورزی در بودجه امسال حذف نشده بلکه اجرای آن به وزارت بهداشت و دولت واگذار شده است.

اختصاص ۱,۵۶۱ میلیارد تومان برای واردات اقلام دارویی پیش‌بینی ۷۱ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان مابه‌التفاوت خرید تضمینی گندم و یارانه نان ۲ برابر کل بودجه یارانه نقدی و معیشتی است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مهدی طغیانی با بیان اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، اظهار داشت: متأسفانه اطلاعات نادرستی در این‌باره منتشر کردند درحالی که تنها رقم ارز ترجیحی دارو به شکل یک ردیف مشخص در اختیار وزارت بهداشت است که تصمیم بگیرد چگونه هزینه کند.

وی افزود: ممکن است نظر وزارت بهداشت این باشد که مانند گذشته این رقم را به عنوان ارز ثابت به وارد کنندگان دارو اختصاص دهد یا اینکه بخشی از هزینه دارو و تجهیزات پزشکی و … را از طریق بیمه‌ها پرداخت کند و یا مابه‌التفاوت آن را به بیمارستان‌ها بدهد؛ در هر صورت هر نوع اقدامی از سوی وزارت بهداشت برای این ردیف مشخص امکان پذیر است و ابداً ارز ترجیحی از دارو حذف نشده است.

اختصاص ۱,۵۶۱ میلیارد تومان برای واردات اقلام دارویی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس حتی برای بیماران خاص نیز مبلغ قابل توجهی در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته است، ابراز داشت: مجلس امسال در ردیف ۱۳ مصارف تبصره ۱۴ منابع هدفمندی یارانه‌ها که پول آن کاملاً نقد است و به سایر درآمدهای دولت گره نمی‌خورد، برای هیئت امنا صرفه جویی ارزی در معالجات بیماران که بخش واردات اقلام دارویی است ۱,۵۶۱ میلیارد تومان یارانه دارو و شیرخشک به طور جداگانه در این ردیف در نظر گرفته و برای کاهش نرخ داروهای ساخته شده، مواد اولیه مصرفی، واکسن، کیت و کیسه خون مصرفی ۱,۸۰۰ میلیارد تومان در ردیف ۱۳ پیش بینی کرده است.

طغیانی با بیان اینکه این رقم‌های پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ جدای از ارقام مابه‌التفاوت است، ادامه داد: این اعتبارات کاملاً نقد بوده و بلافاصله قابل پرداخت به وزارت بهداشت است.

عضو هیات رییسه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر آنچه که مورد نیاز بوده توسط مجلس دیده شده است، خاطرنشان کرد: در ردیف ۱۷ جدول مصارف تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ مابه‌التفاوت نرخ ارز کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی رقم ۱۶۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ دولت ممکن است همان ارز ۴,۲۰۰ تومان را بدهد و دلار را نیمایی تهیه می‌کنند و مابه‌التفاوت را می‌پردازند یا به هر طریقی دیگر؛ اما این ۱۶۱ هزار میلیارد تومان در بودجه به طور خاص برای مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده است.

پیش‌بینی ۷۱ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان

وی گفت: علاوه بر این ارقام دیگری نیز در تبصره ۱۴ در نظر گرفته شده است از جمله در ردیف ۱۸ مابه‌التفاوت خرید تضمینی گندم و یارانه نان جداگانه ۷۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و در ردیف ۱۹ این تبصره نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و موارد اینچنینی که برای تولید محصولات کشاورزی لازم است، سموم شیمیایی و رصد و پایش کنترل محصولات کشاورزی چهار هزار میلیارد تومان برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

طغیانی با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی از دارو حذف نشده است، تصریح کرد: هزینه کرد ارقامی که امسال در بودجه برای بخش داور پیش‌بینی شده به تصمیم‌گیری وزارت بهداشت بستگی دارد. در هر صورت هر نوع اقدامی از سوی وزارت بهداشت برای این ردیف مشخص امکان پذیر است و ابداً ارز دارو حذف نشده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست هزینه‌ای به مصرف کنندگان دارو تحمیل شود، ادامه داد: اگر وزارت بهداشت این مابه‌التفاوت را از طریق بیمه‌ها به دارو پرداخت کند، نرخ دارو برای مصرف کننده مانند قبل است فقط دارو تا داروخانه ممکن است گران‌تر باشد که این توسط وزارت بهداشت به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و برای خریدار دارو با همان مبلغ سابق انجام شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درپاسخ به اینکه آیا کشور با توجه به جنگ در اوکراین و نگرانی‌ها از کمبود نهاده‌های کشاورزی برای ماه‌های پیش‌رو تمهیداتی در نظر گرفته است؟ گفت: مابه‌التفاوت واردات و خرید تضمینی گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان برای امسال در نظر گرفته شده است اگر این رقم جوابگو نباشد مثل همه کشورهای دیگر که ارقامی را در مواقع خاص پیش‌بینی می‌کنند؛ دولت اصلاحیه می‌آورد که بتواند سیاست مد نظر را اجرا کند.

طغیانی اضافه کرد: امسال مبلغ قابل توجهی برای خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم یعنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان پیش بینی کردند که خیلی مشوق خوبی برای کشاورزان است در حالی که دولت هر کیسه آرد ۲۰ کیلویی را به نرخ نیمه یارانه‌ای هرکیلو ۹۰۰ تومان و هر کیسه یارانه‌ای آن را به نرخ هرکیلو ۴۵۰ تومان به نانوایان می‌فروشد که این را از محل مابه‌التفاوت تأمین می‌کند.

مابه‌التفاوت خرید تضمینی گندم و یارانه نان ۲ برابر کل بودجه یارانه نقدی و معیشتی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۷۱ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت خرید تضمینی گندم و یارانه نان ۲ برابر کل بودجه هدفمندی یارانه هاست، تصریح کرد: بودجه یارانه نقدی و معیشتی در تبصره ۱۴ در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان است درحالیکه ما ۷۱ هزار میلیارد تومان برای گندم در نظر گرفتیم که فقط رقم خرید تضمینی گندم با کل بودجه یارانه نقدی و معیشتی برابری می‌کند اما اگر این عدد جوابگو نباشد دولت اصلاحیه می‌آورد تا سیاست را تا پایان اجرا کنند.

طغیانی تاکید کرد: ارز ترجیحی از دارو و اقلام اساسی مانند نهاده‌های کشاورزی به هیچ وجه حذف نشده و کاهش نیافته است و منابعی که برای ارز ترجیحی اختصاص می‌یافت همان را داخل بودجه آوردیم اما اجرا را به دولت سپردیم؛ از این رو مطالبی که درخصوص حذف ارز ترجیحی منتشر و باعث نگرانی مردم شده به هیچ وجه صحت ندارد.

بهرام عین‌الهی پیش از این در مصاحبه با رسانه‌ها از حذف ارز ترجیحی دارو خبر داده بود.

منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن