اعلام آمادگی جزایر سلیمان برای امضای توافقنامه امنیتی با چین


اعلام آمادگی جزایر سلیمان برای امضای توافقنامه امنیتی با چین

نخست‌وزیر جزایر سلیمان گزارش‌هایی مبنی بر اینکه کشورش تحت فشار چین برای ساخت پایگاه دریایی در جزایر اقیانوس آرام قرار گرفته است را رد کرد.

نخست‌وزیر جزایر سلیمان امروز (سه‌شنبه) گفت: توافقنامه امنیتی ما با پکن آماده امضا است.

مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان، در یک سخنرانی در پارلمان، جزییات کمی را درباره شکل توافق نهایی بیان کرد.

او گزارش های رسانه های استرالیایی مبنی بر اینکه کشورش از سوی جمهوری خلق چین برای ایجاد پایگاه نظامی در جزایر سلیمان تحت فشار قرار گرفته است را رد و اعلام کرد: «این اظهارات از کجا می آید؟ پیمان امنیتی به درخواست دولت جزایر سلیمان دنبال می شود. ما تحت فشار نیستیم. ما به هیچ وجه از طرف دوستان جدیدمان تحت فشار نیستیم.»

نسخه پیش نویس این توافق که هفته گذشته به بیرون درز کرد، موجی از شوک را در کانبرا ایجاد کرد، زیرا شامل پیشنهادهایی بود که به چین اجازه استقرار نیروهای امنیتی و دریایی در این کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام را می‌داد.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، این هفته گفت گزارش‌های مربوط به این توافق یادآوری از فشار و تهدیدهای مداومی است که در منطقه ما علیه امنیت ملی ما وجود دارد. موریسون گفت که با جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در تماس بوده است، و او نیز توافق را «به شدت نگران‌کننده» خوانده و گفته است «پس از تصمیمی که دولت جزایر سلیمان برای ایجاد مشارکت امنیتی با چین گرفته، نیوزیلند به شدت نگران احتمال نظامی شدن اقیانوس آرام است.»

نیویورک تایمز روز جمعه گزارش داد که یک سند فاش شده نشان می‌دهد چین و جزایر سلیمان در آستانه امضای یک توافقنامه امنیتی هستند که می‌تواند در‌ها را به روی نیرو‌ها و کشتی‌های جنگی چینی به این کشور جزیره اقیانوس آرام که نقش مهمی در جنگ جهانی دوم داشته، باز کند.

دولت جزایر سلیمان با تایید این خبر که به دنبال تنوع بخشیدن به روابط امنیتی خود فراتر از استرالیا است، زنگ خطر را در استرالیا، نیوزیلند و آمریکا به صدا درآورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403