قیمت کارت های گرافیک RTX 3090 Ti مشخص شد ؛ حداقل 50 میلیون تومان ناقابل!


قیمت کارت های گرافیک RTX 3090 Ti مشخص شد ؛ حداقل 50 میلیون تومان ناقابل!

برای خرید یک کارت گرافیک پرچمدار باید چقدر هزینه کرد؟ این سوالی است که این روزها بسیاری از گیمرهای حرفه‎ای می‎پرسند ولی شاید کمتر کاربری بتواند آن را پرداخت کند. گزارش‎ها نشان می‎دهد که کارت گرافیک پرچمدار انویدیا GeForce RTX 3090 Ti با قیمتی معادل 50 میلیون تومان یا بیشتر در بازار عرضه خواهد شد.

برای خرید یک کارت گرافیک پرچمدار باید چقدر هزینه کرد؟ این سوالی است که این روزها بسیاری از گیمرهای حرفهای میپرسند ولی شاید کمتر کاربری بتواند آن را پرداخت کند. گزارشها نشان میدهد که کارت گرافیک پرچمدار انویدیا GeForce RTX 3090 Ti با قیمتی معادل 50 میلیون تومان یا بیشتر در بازار عرضه خواهد شد.

از زمان برپایی رویداد CES 2022 که برای اولین بار چشممان به جمال کارت گرافیک پرچمدار انویدیا GeForce GTX 3090 Ti روشن شد، بسیاری از کاربران حرفهای منتظر رونمایی از این کارت هستند.

تا پیش از این اطلاعاتی در مورد زمان معرفی و برخی تصاویر از مشخصات این کارت گرافیک منتشر شده بود ولی ساعاتی پیش وبسایت VideoCardz اطلاعات مهمی در مورد قیمت و توان پردازشی این کارت منتشر کرده که در نوع جالب توجه هستند.

قیمت کارت های گرافیک RTX 3090 Ti مشخص شد ؛ حداقل 50 میلیون تومان ناقابل!

بنابر آنچه وبسایت مذکور اعلام نموده، نسخه Founder’s Edition کارت GeForce RTX 3090 Ti با قیمت حداقل 1999 دلار آمریکا (500 دلار گران‌تر از نسخه RTX 3090) به فروش خواهد رسید. این قیمتی است که برای نسخه مذکور در نظر گرفته شده و مسلماً نسخههای کاستوم با قابلیتهای متنوع و البته کارایی بیشتر که از سوی شرکتهای ثالث تولید خواهد شد قیمتهایی به مراتب بیشتر خواهند داشت.

با توجه به اعلام این سایت در حال حاضر هزاران دستگاه از این کارت گرافیک در انبار خرده‌فروشان بزرگ فعال در ایالات متحده در حال فروش هستند که بنابر سیاستهای عرضه مدلهای خاص، به صورت عمده و با تیراژ بالا در بازار عرضه نخواهند شد.

اما فارغ از قیمت سرسامآور این کارت، باید به این سوال پاسخ داد که آیا صرف هزینه 2000 دلاری برای خرید این کارت گرافیک، ارزش دارد یا خیر. شاید بهترین راه برای رسیدن به پاسخ این سوال آن باشد که توان پردازشی این کارت را در مقایسه با کارتهای موجود در بازار در امتیازات کسب شده بنچمارکهای مختلف بررسی کنیم.

طبق امتیازات منتشر شده توسط VideoCardz، (و بسیار نزدیک به اخبار قبلی) متوسط امتیازات کسب شده توسط RTX 3090 Ti تنها در حدود 7 درصد بیشتر از کارت گرافیک حرفهای RTX 3090 است که در حال حاضر در بازار موجود است. با این اوصاف شاید بتوان گفت حداقل برای Founder’s Edition بهتر است سراغ نسخه RTX 3090 Ti نروید.

قیمت کارت های گرافیک RTX 3090 Ti مشخص شد ؛ حداقل 50 میلیون تومان ناقابل!

نکته دیگر در مورد این کارت آن است که با توجه به اطلاعات منتشر شده، برخی طراحیهای جالب توجه با ساختار PCB به صورت Vشکل نیز لو رفته که نشان از کارتهای برپایه Founder’s Edition از این کارت خواهند بود. میتوان این احتمال را مطرح کرد که کارتهای مذکور مربوط به اعضایی از خانواده گیگابایت AORUS Xtreme یا GAMING OC هستند.

همچنین در برخی طرحهای منتشر شده کارت AORUS Xtreme Waterforca نیز با یک رادیاتور 360 میلی‌متری لو رفته‌ که آن هم در نوع خود جالب توجه است؛ در واقع باید اینطور گفت که چنین طرحهای نادر و خاصی تنها توسط SKUهای ویژه و گران قیمت مانند Toxic Extreme یا EVGA RTX 3090 Kingpin Hybrid استفاده شده‌اند.

قیمت کارت های گرافیک RTX 3090 Ti مشخص شد ؛ حداقل 50 میلیون تومان ناقابل!

تاکنون تنها طراحیهای مربوط به نسخههای با خنک کننده مایع دو اسلاته از این کارت تأیید شدهاند که ولی باید به این نکته نیز اشاره کرد که کارتهای خنکشونده با فن، با طراحی اشغال کننده بیش از سه شیار PCIe در بازار عرضه خواهند شد.

در نهایت باید گفت با توجه به طرحهایی مانند AMP Extreme Holo از شرکت Zotac، همه کارتهای گرافیکی نسخه Ti یک اسلات بیشتر از نسخه پایه RTX 3090 اشغال خواهند کرد.

قیمت کارت های گرافیک RTX 3090 Ti مشخص شد ؛ حداقل 50 میلیون تومان ناقابل!

همانطور که میدانید کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti اولین محصول انویدیا خواهد بود که از یک رابط تغذیه‌ی 16 پینی PCIe Gen 5 استفاده می‌کند. انویدیا قصد دارد قدرتمندترین کارت گرافیک امسال خود را با استفاده از پردازنده گرافیکی GA102 به همراه 24 گیگابایت حافظه ویدیویی GDDR6X و رابط 21 گیگابیت بر ثانیه عرضه کند که مسلماً گران‌ترین کارت گرافیک ساخته شده توسط شرکت تا به امروز خواهد بود.

قیمت کارت های گرافیک RTX 3090 Ti مشخص شد ؛ حداقل 50 میلیون تومان ناقابل!

طبق اطلاعات منتشر شده، توان حرارتی (TDP) برخی نسخه‌های کاستوم کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti از 450 وات نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال در این زمینه می‌توان به کارت گرافیک ASUS ROG Strix OC RTX 3090 Ti اشاره کرد که ظاهراً توان حرارتی 480 واتی خواهد داشت که می‌تواند تا 516 وات نیز آن را افزایش داد. در نظر داشته باشید نهایت توانی که کانکتور تغذیه‌ی PCIe Gen 5 جدید می‌تواند انتقال دهد 525 وات است و با این اوصاف کارت‌های جدید انویدیا با حداکثر توان از منابع خود جریان می‌کشند لزوم بازنگری در طراحی سیستم تغذیه مورد استفاده پس از خرید این کارت‌ها را مطالبه می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان