دروازه معروف شهر بابِل بازسازی می‌شود


دروازه معروف شهر بابِل بازسازی می‌شود

تهران- ایرنا- دروازه ایشتار که هشتمین مدخل به شهر باستانی بابِل بود، تا تابستان آینده بازسازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روزنامه هنر چاپ لندن، براساس پروژه جدید صندوق بین‌المللی پول که از طریق کمک ۳ میلیون دلاری سال ۲۰۱۸ سفارت آمریکا در بغداد تامین مالی شده است، دروازه مشهور ایشتار در عراق تا قبل از فرارسیدن تابستان تعمیر و بازسازی می‌شود.

دروازه ایشتار هشتمین دروازه به شهر بابل است که حدود ۵۷۵ سال پیش از میلاد به دستور بخت النصر ساخته شد. نسخه اصلی این دروازه که نخستین بار توسط رابرت کلدوی، باستان‌شناس آلمانی، کشف شد، هم اکنون در موزه پرگامون برلین نگهداری می‌شود. بعدها به دستور صدام حسین، دروازه‌ای کوچکتر شبیه به دروازه ایشتار، به عنوان ورودی موزه‌ای در عراق ساخته شد.

جف آلن (Jeff Allen)، سرپرست پروژه بازسازی دروازه ایشتار، در این باره گفت: این پروژه به سرازیر شدن طرح‌های گردشگری جدیدی کمک خواهد کرد که برای ارتقای تجربه بازدیدکنندگان و کمک به اقتصاد محلی طراحی شده‌اند. در خلال طرح بازسازی دروازه ایشتار همچنین از نیروهای عراقی برای پیاده سازی تکنیکهای حفاظت از میراث فرهنگی استفاده خواهد شد و نیروهای محلی آموزش های لازم را در این زمینه دریافت خواهند کرد.

این پروژه بخشی از تعهد ۱۵ ساله صندوق بین‌المللی پول به حفاظت از شهر باستانی بابل موسوم به پروژه آینده بابل است که از سال ۲۰۰۸ کلید خورد. این نهاد بین المللی تا سال ۲۰۱۵ در همکاری با هیات دولتی آثار باستانی و میراث عراق تحقیقات و مستندسازی‌های گسترده انجام داد و برنامه‌های ترمیم و بازسازی ریخت.

بابل یکی از معروف‌ترین شهرهای دوران باستان بود که از اوایل هزاره دوم تا اوایل هزاره اول پیش از میلاد، پایتخت تمدن بابل در جنوب بین‌النهرین بود. این شهر ۵۳۹ سال پیش از میلاد مسیح، به دست بنیانگذار سلسله هخامنشی در ایران فتح شد.

بابل زمانی پروژه دلخواه صدام حسین بود که خودش را بخت النصر جدید می‌دانست و اغلب از یک مسیر قرآنی یاد می‌کرد که حاکم امپراطوری بابل را به آزادسازی فلسطین پیوند می‌زند. بودجه‌ای که صدام صرف مرمت و نگهداری از بابل می‌کرد بسیار بیشتر از بودجه‌ای است که دولت عراق در حال حاضر به این کار اختصاص داده است. اما توجهی که صدام به این پروژه نشان می‌داد همچنین شامل نوسازی‌های سنگین در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ میلادی نیز بود که معمولا در آنها از آجرهای سیمانی و دیگر مصالح نامناسب استفاده می‌شد.

مداخلات نسنجیده صدام، بی‌توجهی‌های ناشی از تحریم‌های ۱۲ ساله سازمان ملل که عراق را به ورشکستگی رساند و آسیب‌های ناشی از تجهیزات نظامی در جریان حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، همگی در تخریب بابل شریک بودند، شهری که با ترمیم دروازه‌ آن جان تازه‌ای خواهد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...