روغن جلبک جایگزین روغن پالم می‌شود


محققان موفق به تولید روغنی از جلبک شدند که می‌تواند جایگزین روغن پالم شود.

روغن پالم یا نخل، یک ماده غذایی بسیار پرکاربرد است اما تولید آن اثرات زیست محیطی بسیار زیادی دارد، به علاوه ممکن است مصرف آن کاملاً سالم نباشد.

این روغن، نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود. برای تهیه این محصول، مناطق وسیعی از جنگل‌های بارانی استوایی، به طور مداوم قطع و پاکسازی می‌شوند. اگرچه این روغن فاقد کلسترول است و با فایده برای سلامت ادعا شده است، اما حاوی ۵۲ درصد چربی‌ اشباع شده است که این‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی عروقی شود.

به همین منظور محققان دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور و دانشگاه مالایی مالزی بر روی یک ریز جلبک معروف به کرموکوکلوریس زوفین ژنزیز (Chromochloris zofingiensis) که یک جلبک روغنی است که آنتی اکسیدان آستاگزانتین تولید می‌کند، تحقیق کردند.

این محققان اسید پیروویک( اسید آلی موجود در تمام سلول‌های زنده) را به محلولی متشکل از ریز جلبک‌ها و یک محیط رشد مایع اضافه کردند. سپس این مخلوط در معرض نور ماوراء بنفش قرار گرفت تا فتوسنتز را تحریک کند. پس از ۱۴ روز جلبک‌ها، شسته و خشک شدند و سپس با متانول فرآوری شدند. سپس نیاز بود پیوند‌های بین پروتئین‌های جلبک و روغن‌های تولید شده شکسته شود.

روغن برداشت‌شده، دارای ویژگی‌های مشابه روغن پالم است، اگرچه حاوی اسید‌های چرب اشباع کمتری است که با درصد بیشتری از اسید‌های چرب، چند غیراشباع سالم برای قلب جبران می‌شود.

با این فناوری برای تهیه یک تخته شکلات ۱۰۰ گرمی، فقط۱۶۰ گرم جلبک برای تولید روغن نیاز است.

این تحقیق در مقاله‌ای در مجله اپلاید فیکولوژی (Journal of Applied Phycology )منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا