دنبال کردن اخبار و سلامت روان؛ آیا باید خبرها را نادیده بگیریم؟


دنبال کردن اخبار و سلامت روان؛ آیا باید خبرها را نادیده بگیریم؟

رسانه‌هایی که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم بر تفکر، رفتار و احساساتمان تأثیر می‌گذارند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که هر روز اخبار را دنبال می‌کنند، احتمالا خبرهای مربوط به کرونا بیشتر به گوشتان می‌رسد. اگرچه دانستن اخبار روز، به‌ویژه دستورالعمل‌های بهداشتی، حیاتی است، کارشناسان معتقدند که دنبال‌کردن بیش از […] نوشته دنبال کردن...

رسانه‌هایی که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم بر تفکر، رفتار و احساساتمان تأثیر می‌گذارند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که هر روز اخبار را دنبال می‌کنند، احتمالا خبرهای مربوط به کرونا بیشتر به گوشتان می‌رسد. اگرچه دانستن اخبار روز، به‌ویژه دستورالعمل‌های بهداشتی، حیاتی است، کارشناسان معتقدند که دنبال‌کردن بیش از اندازه اخبار ممکن است بر سلامت جسمی، عاطفی و روانی ما تأثیر بگذارد. شاید برای شما هم سؤال باشد که دنبال کردن اخبار چطور منجر به افزایش استرس و اضطراب و افسردگی می‌شود. در این مقاله، نظر کارشناسان سلامت روان درباره این مسئله را مرور می‌کنیم و نکاتی برای ایجاد تعادل میان آگاهی به مسائل روز و حفظ سلامتی می‌گوییم.

ما اخبار را دنبال می‌کنیم یا اخبار ما را؟!

به‌لطف شبکه‌های اجتماعی، حتی کسانی که به تماشای اخبار یا مطالعه روزنامه‌ها عادت ندارند هم هر روز خبرها را می‌بینند و می‌شنوند، چراکه این شبکه‌ها از اخبار روز پُرند. در هیچ دوره‌ای از تاریخ اخبار روز به این اندازه در دسترس نبوده‌ است.

اینترنت باعث شده است که حتی اگر اخبار را دنبال نکنید، باز هم آنچه در سراسر جهان اتفاق می‌افتد به گوشتان برسد. هر روز در شبکه‌های اجتماعی درباره چنین مسائلی مطالبی می‌خوانیم:

بلایای طبیعی؛ خشونت‌های بی‌دلیل؛ تراژدی‌های خانوادگی؛ درگیری‌های سیاسی؛ وقایع زندگی سلبریتی‌ها.

فرقی ندارد که این اخبار بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند یا نه، به‌ هر حال با مشاهده‌شان ممکن است دچار استرس بشویم و سلامت روانمان را از دست بدهیم.

چرا دنبال کردن اخبار بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

بر اساس گزارش‌ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، شیوع کرونا باعث افزایش میزان استرس در بیشتر مردم دنیا شده است. مهم‌ترین مشکلات مردم در این دوره عبارت‌اند از:

تغییر الگوی خواب یا تغذیه؛ به‌خطرافتادن سلامت روان؛ ترس و نگرانی درباره سلامتی خودمان و عزیزانمان؛ دشواری تمرکز.

اخبار مربوط به کرونا که هر روز، هر ساعت و حتی هر دقیقه به گوشمان می‌رسند باعث افزایش استرسمان می‌شوند. متأسفانه این اخبار اطلاعات جدیدی به ما نمی‌دهد و فقط ما را به دنبال‌کردن پیوسته اخبار معتاد می‌کنند. همچنین رسانه‌ها اغلب به تیترهای هیجان‌انگیز توجه نشان می‌دهند و بر گزارش اتفاقات بد تمرکز می‌کنند تا اخبار خوب.

به‌عقیده کارشناسان سلامت روان، حتی مشاهده گزارش‌های خبری که در آنها فقط سروصدا به‌ گوش می‌رسد و صحنه دل‌خراشی ندارند هم بر سلامت روان تأثیر منفی می‌گذارد. این کارشناسان می‌گویند دنبال‌کردن مستمر اخبار زیان‌بار است، چون دریافت اطلاعات منفی در درازمدت ممکن است روی مغز اثر منفی بگذارد.

دنبال کردن اخبار چگونه بر سلامت روانمان تأثیر می‌گذارد؟

در موقعیت‌های خطرناک، واکنش ستیز یا گریزِ مغز فعال می‌شود و به دنبال آن سیستم‌های مختلف بدنمان واکنش نشان می‌دهند. مشاهده اخبار هم باعث می‌شود دستگاه عصبی سمپاتیک فعال شود و بدن هورمون‌های استرس مثل کورتیزول و آدرنالین ترشح کند. در موقعیت‌های بحرانی شدت این اتفاق بیشتر است و ممکن است با علائم فیزیکی همراه باشد. شایع‌ترین نشانه‌های فیزیکی عبارت‌اند از:

خستگی؛ اضطراب؛ افسردگی؛ اختلال خواب.

نتایج پژوهشی نشان داد کسانی که اخبار منفی تماشا می‌کنند، فقط ۱۴ دقیقه بعد از آن به‌شدت مضطرب یا ناراحت می‌شوند.

نکاتی برای دنبال کردن اخبار و حفظ سلامت روان

همیشه در همه‌چیز باید اعتدال را رعایت کرد، این مسئله درباره دنبال کردن اخبار هم صدق می‌کند. کارشناسان سلامت روان معتقدند که مسئولیت ما فقط آگاهی به مسائل روز نیست، بلکه حفظ امنیتمان هم بر عهده خودمان است.

توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای ایجاد تعادل میان آگاهی به مسائل روز و دنبال کردن اخبار این است که فقط زمانی خبرهای مربوط به کووید را جست‌وجو کنید که می‌خواهید برای محافظت از خودتان و عزیزانتان برنامه‌ریزی کنید. به محض اینکه اطلاعات مدنظرتان را پیدا کردید، اخبار را رها کنید.

برای کاهش تأثیرات منفی این اخبار بر ذهن و روانتان بهتر است بعد از تماشای خبرها، به‌ویژه آنهایی که به بحران‌هایی مثل کرونا مربوط می‌شوند، کمی به خودتان استراحت بدهید. درست است که بی‌اطلاعی از اخبار روز باعث می‌شود کمی منزوی شوید و حتی گاهی ممکن است خطرناک باشد، اما باید میان دنبال کردن اخبار و حفظ سلامت روان تعادل برقرار کنید. در ادامه، ۹ نکته برای ایجاد این تعادل می‌گوییم.

۱. زمان دنبال کردن اخبار را محدود کنید

بسیاری از ما عادت کرده‌ایم که موقع انجام کارهای روزمره، تلویزیون را روشن بگذاریم و هم‌زمان اخبار تماشا کنیم. این کار ممکن است بر احساساتمان تأثیر بگذارد. کارشناسان سلامت روان توصیه می‌کنند به‌جای آنکه موقع انجام کارهای روزانه صدای برنامه‌های خبری مدام در محیط پخش شود، فقط ۳۰ دقیقه از روز را به مشاهده اخبار اختصاص بدهید و بقیه مواقع تلویزیون را خاموش کنید. می‌توانید هر روز مدتی محدود مثلا ۳۰ دقیقه به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید یا برنامه‌های خبری تلویزیون را ببینید.

۲. زمان نگرانی و اضطراب را کم کنید

کاستن مدت زمان نگرانی یکی از روش‌ها بسیار رایج برای مهار نشانه‌های اختلالات اضطرابی و کاهش اضطراب است. استفاده از این تکنیک برای حفظ سلامت روان هنگام دنبال کردن اخبار هم مفید است.

خبرهای روز را مرور کنید و مسائلی را که نگرانشان هستید شناسایی کنید. سپس زمانی را به فکرکردن درباره این مسائل و حل آنها اختصاص بدهید. به زمانی که درباره مسائل نگران‌کننده فکر می‌کنید «زمان نگرانی» می‌گویند. سعی کنید زمان نگرانی‌تان به‌اندازه کافی از زمان خوابتان فاصله داشته باشد تا مغزتان پیش از رفتن به رخت‌خواب، مدتی استراحت کند.

کارشناسان سلامت روان توصیه کرده‌اند زمان نگرانی و دنبال کردن اخبار را به حداقل برسانید و بعد از اتمام این زمان، سراغ اخبار نروید و به خودتان یادآوری کنید که «فعلا وقتش نیست که نگران باشم» و خودتان را با کارهای دیگر سرگرم کنید.

دنبال کردن اخبار و سلامت روان؛ آیا باید خبرها را نادیده بگیریم؟

۳. پیش از دیدن اخبار، احساسات‌تان را ارزیابی کنید

برای حفظ سلامت روان بهتر است به احساسات‌تان توجه کنید. دقت کنید که قبل و بعد از دیدن اخبار چه حسی دارید. این کار به شما کمک می‌کند متوجه تأثیر دنبال کردن اخبار بر سلامت روانتان بشوید. بعد از آنکه خبرهای روز را مرور کردید، برای شناسایی احساساتتان از خودتان این سؤال ساده را بپرسید: «آیا احساس آگاهی و آرامش می‌کنم یا وحشت‌زده، عصبانی و بدبین شده‌ام؟» در صورتی که جوابتان گزینه دوم است، شاید بهتر باشد که کمتر اخبار را دنبال کنید.

۴. رسانه‌های خبری موثق را دنبال کنید

به‌عقیده کارشناسان سلامت روان، یکی از راه‌های حفظ سلامت روان و مشاهده اخبار روز این است که به رسانه‌های معتبر اعتماد کنید. اخبار جعلی و رسانه‌های دروغین را رها کنید. در رسانه‌های معتبر، خبرنگاران باتجربه‌ای فعالیت می‌کنند که درباره موضوعات مختلف تحقیق می‌کنند و می‌کوشند واقعیت‌ها را بگویند. با وجود این، در استفاده از این رسانه‌ها هم باید اعتدال را رعایت کنید.

۵. خلاصه اخبار را از خانواده یا دوستان نزدیک بشنوید

اگر تماشای اخبار باعث بروز نشانه‌های اضطراب یا افسردگی در شما می‌شود، بهتر است آن را رها کنید. برای آگاهی از مسائل روز می‌توانید از دوستی نزدیک یا یکی از عزیزانتان بخواهید که اخبار را برایتان گزینش کند. نیازی نیست که همه در معرض اخبار روز باشیم. می‌توانیم از فردی معتمد خواهش کنیم که چند بار در هفته مهم‌ترین خبرها را بهمان بگوید.

۶. مشترک خبرنامه یا پادکست شوید

به‌جای اینکه هر روز اخبار را دنبال کنید و شبکه‌های اجتماعی را برای دریافت خبرهای جدید بالا و پایین کنید، مشترک خبرنامه‌ها و پادکست‌ها بشوید. بیشتر رسانه‌های خبری بخشی به‌نام خبرنامه دارند که می‌توانید در آن عضو شوید. استفاده از این خبرنامه‌ها خود‌به‌خود زمان و محتوای اخبار را برایتان محدود می‌کند.

علاوه بر این، می‌توانید پادکست‌های خبری را دنبال کنید و در حین کارهایی مثل ورزش به آنها گوش بدهید. این کار باعث می‌شود که اضطراب و نگرانی‌تان به میزان چشمگیری کم شود.

۷. عبارتی مثبت را مدام تکرار کنید

دنبال کردن اخبار مثبت به‌معنی انکار واقعیت نیست، بلکه یعنی برای هر چیز محدوده‌ای تعیین کرده‌اید. برای ایجاد محدودیت در دریافت اخبار منفی و فاجعه‌بار، عبارتی مثبت مثل این را برای خودتان انتخاب کنید: «اطلاع از وقایع فاجعه‌بار و ناراحت‌کننده هیچ تأثیری روی من ندارد. من به آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد آگاهم، اما اجازه نمی‌دهم زندگی‌ام را محدود کند. من می‌خواهم قوی بمانم و وظیفه‌ام را در زندگی انجام بدهم.»

۸. عوامل استرس‌زا را محدود کنید

با بعضی از افراد کمتر معاشرت کنید. اگر یکی از اعضای خانواده‌تان عادت دارد در شبکه‌های اجتماعی برای دیگران مطالب شک‌برانگیز از منابع نامعتبر بفرستد، برای مدتی او را دنبال نکنید. اگر دوست یا همکارتان اصرار دارد که درباره وقایع روز صحبت کند و به‌نظرتان این مکالمات برایتان فایده‌ای ندارد و فقط باعث افزایش اضطرابتان می‌شود، کمتر با او معاشرت کنید.

بعضی مواقع هم می‌توانید این جملات را بگویید: «ببین، از این موضوع خوشم نمی‌آد. ترجیح می‌دم راجع به چیز دیگه‌ای حرف بزنیم.» بعضی از افراد با شنیدن این جملات از صحبت درباره چنین مسائلی دست می‌کشند.

۹. بعد از دیدن اخبار، کاری مفید انجام بدهید

برای بسیاری از ما دنبال کردن اخبار روز ضروری است. با این حساب، برای مقابله با ترس، اضطراب و نگرانی ناشی از شنیدن اخبار چه‌ کنیم؟ کارشناسان سلامت روان توصیه می‌کنند که برای مقابله با چنین احساساتی بهتر است بلافاصله بعد از مشاهده اخبار، کاری مفید انجام بدهید، مثلا:

پیاده‌روی کنید؛ با دوست‌تان تماس بگیرید؛ خودتان را با یک سرگرمی مشغول کنید.

در دورانی زندگی می‌کنیم که هیچ‌چیز قطعی و مشخص نیست، بنابراین به چیزهایی نیاز داریم که حواسمان را پرت و به حفظ سلامت روانمان کمک کنند.

سخن پایانی

دنبال کردن اخبار باعث می‌شود به مسائل روز آگاه بمانیم و بدانیم که در دنیای اطرافمان چه می‌گذرد، اما دریافت بیش از حد این اطلاعات ممکن است سلامت جسمی و روانی‌مان را به خطر بیندازد. اگر دیدن اخبار باعث استرس، اضطراب یا عصبانیت‌تان می‌شود، بهتر است محدودش کنید. حفظ سلامت روان و مراقبت از خودتان مهم‌ترین مسئله است و همیشه باید آن را در نظر بگیرید. اگر با رعایت نکاتی که گفتیم باز هم نمی‌توانید اضطرابتان را مهار کنید، بهتر است از روان‌شناسی باتجربه کمک بگیرید.

section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper}.chetor__product__box-badge.chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins .chetor__product__box .image-holder .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper} .chetor__product__box-badge .chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins /*.chetor__product__box a */ .chetor__product__box .image-holder { display: inline-block; position: relative;} .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان