معاون استاندار: برای کاهش نرخ بیکاری البرز به هفت درصد برنامه ریزی شده است


معاون استاندار: برای کاهش نرخ بیکاری البرز به هفت درصد برنامه ریزی شده است

کرج-ایرنا-معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در این استان برای نخستین بار به 8.3 درصد رسیده است، گفت: امسال یکی از مهم ترین هدف گذاری و برنامه ریزی ها این است که این رقم را به عدد هفت برسانیم.

جهانگیر شاهمرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در چند سال گذشته یک سری اقدامات در استان انجام که نتایج خوبی داشته و یکی از اتفاقات خوب این بود که نرخ بیکاری استان از ۱۴.۷ درصد به ۸.۳ درصد برای نخستین بار رسیده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بخش زیادی از واحدهای صنعتی ما در شهرستان ها به نیروی کار نیاز دارند و در واقع برنامه ریزی امروز ما این است که چگونه نیروی کار مورد نیاز این واحدها را فراهم کنیم.

شاهمرادی با بیان اینکه در بخش بیکاری زیر نرخ متوسط کشوری هستیم اظهار داشت: با توجه به تاکیدات استاندار البرز و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اشتغال و حمایت از تولید تلاش ما بر این است که نرخ بیکاری را به رقم هفت برسانیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس در برنامه تحولی ما با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی به دنبال این هستیم که امسال و در برنامه تحولی برای ۵۷ هزار نفر در استان شغل ایجاد کنیم.

شاهمرادی ادامه داد: در صورت تحقق این برنامه و با در نظر گرفتن نرخ مهاجرت و نرخ افراد جدیدی که در حوزه شغل قرار می گیرند اگر این تعداد شغل را ایجاد کنیم به نرخ بیکاری هفت درصد خواهیم رسید.

وی در ادامه تاکید کرد: به همین منظور در نشستی که با دستگاه های اجرایی برگزار شد به آنها این مهلت داده شده که در اسرع وقت برنامه های خود را برای افزایش اشتغال در استان ارایه نمایند.

معاون استاندار البرز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته هر ماه بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر به آمار بیمه شدگان اجباری در استان اضافه می شده بیان داشت: این در حالی است که آمار مستمری بگیران بیمه بیکاری در استان نیز روند نزولی دارد.

شاهمرادی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش صادرات کالاهای تولیدی استان اشاره کرد و گفت: روند صادرات در چند سال گذشته در استان خوب بوده و امسال نیز ما روند صادرات ۲ میلیارد دلاری را در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: البته منظور از صادرات تنها از گمرک استان مستقر در پیام نیست بلکه کالاهای تولیدی البرز از هر مبدا خروجی را شامل می شود که یکی از برنامه های تحولی است که به طور قطع به آن خواهیم رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: کشاورزی دانش بنیان و پیشرفته و افزایش سطح گلخانه های استان نیز از برنامه های ما است که البتهذ اولویت ما در این بخش، کشاورزی مدرن و با فناوری روز است.

معاون استاندار البرز افزود: در واقع هدف این است که ضمن استفاده بهینه از منابع مقرون به صرفه نیز باشند.

وی ایجاد صندوق پژوهش و فناوری استان را از دیگر اقدامات در حوزه دانش بنیان عنوان کرد و گفت: این صندوق در مدتی که ایجاد شده جز موفق ترین صندوق ها بوده چرا که ۹۹ درصد سهام آن توسط بخش خصوصی تامین شده است.

شاهمرادی راه اندازی کارخانه نو آوری را از دیگر اقدامات در این بخش عنوان و افزود: کارخانه بعدی نیژ در حال تکمیل است که حداکثردر ۶ ماهه اول امسال فاز نخست آن در پارک علم و فناوری استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد شغل های جدید اشاره کرد و گفت: به همین منظور بخش وسیعی از کارها را به این سمت بردیم که به شغل های جدید نگاه ویژه ای داشته باشیم به خصوص در شغل های استارتاپی که تا امروز این شغل ها بیشتر در حوزه فروش های آنلاین و غیر حضوری مواد غذایی بود و تا آینده تمام اقلام باید به این سمت بروند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۳۰۸ شرکت دانش بنیان در البرز در حال فعالیت هستند گفت: رتبه ما در کشور در این بخش چهارم را داریم که یکی از هدف گذاری های ما این است که تعداد شرکت های دانش بنیان در استان حداقل ۲ برابر شود.

شاهمرادی ادامه داد: از سوی دیگر ضمن اینکه شرکت های دانش بنیانی که در پارک ها مستقر و تولیداتش کم شده وارد تولید انبوه شوند.

معاون استاندار البرز در ادامه با بیان اینکه ۱۶۰ شرکت امروز در مقیاس انبوه در استان در حال فعالیت هستند تاکید کرد: در حوزه اقتصادی برای تمام دستگاه های مرتبط با این بخش وظایفی مشخص و مدون شده و وظیفه هر دستگاه با برش شهرستانی و اهداف کمی تعیین شده است.

شاهمرادی گفت: به همین منظور به تمام دستگاه ها از جمله فرودگاه پیام، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی، شهرک صنعتی، صنعت، معدن و تجارت و گردشگری ماموریت ویژه دادیم تا در جلب سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های جدید سرمایه گذاری اقدامات خوبی را انجام دهند.

معاون استاندار البرز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بخش تسهیلات رونق تولید استان رتبه اول و تنظیم بازار جز استان های برتر کشور است تصریح کرد:ضمن حفظ این وضعیت با کمک مدیران و مردم و با بهره گیری از سخنان مقام معظم رهبری و با هدف فرهنگ سازی برای استفاده هر چه بیشتر از کالاهای ایرانی همگی باید به کمک بخش دانش بنیان بیاییم.

بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در البرز مشغول به فعالیت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...