مزایا و معایب کراتینه کردن مو


کراتینه به عنوان نوعی متد طبیعی برای صاف کردن مو بکار می‌برند، در حالیکه مواد شیمیایی مضری برای انجام آن به کار می‌رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان عوارض کراتینه مو از مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده و بیشتر بر تاثیرات آن در زیبایی و شادابی مو تمرکز می‌شود.

بدون شک کراتینه کردن مو فرآیندی است که مو‌ها را صاف و شاداب نشان می‌دهد. در کراتینه کردن مو، کراتین اضافی را به مو‌های شما اضافه می‌کنند که می‌تواند به کاهش موخوره، افزایش درخشندگی و تقویت مو کمک کند. اگر مو‌های مجعد یا موج‌دار دارید، کراتینه می‌تواند مو‌های شما را صاف‌تر کند.

این محصولات با چندین ماده افزوده دیگر از جمله یک ماده شیمیایی به نام فرمالدئید ساخته می‌شوند. فرمالدئید و ترکیبات مرتبط در درمان‌های کراتینه ممکن است عوارضی مانند سوزش چشم، سردرد، سرگیجه، گلو درد، سرفه کردن، خس خس سینه، حالت تهوع، درد قفسه سینه، استفراغ را به همراه داشته باشد.

فواید کراتینه مو

فواید خاصی که از درمان کراتینه دریافت خواهید کرد به نوع مو و محصولات استفاده شده بستگی دارد. به طور کلی، می‌توانید مزایای زیر را از درمان کراتینه انتظار داشته باشید:

مو‌های ابریشمی: قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رنگ مو و سایر روش‌های شیمیایی می‌تواند کراتین طبیعی مو‌های شما را از بین ببرد و نواحی متخلخلی را که در برابر شکستگی و آسیب‌های دیگر آسیب پذیرتر هستند به وجود می‌آورند.

روش‌های کراتینه برای «پر کردن مجدد» این نواحی که کراتین از دست داده‌اند کار می‌کنند. نتیجه کار یک ساقه مو صاف‌تر است که به مو‌های ابریشمی و براق‌تر تبدیل می‌شود.

مو‌های صاف‌تر: بسته به محصولات مورد استفاده، کراتینه مو می‌تواند مو‌های مجعد یا موج‌دار را صاف کند. فر‌های صاف‌تر کراتینه مو نباید باعث صاف شدن مو‌ها شود. فرمول‌های خاصی به سادگی وز شدن را کاهش می‌دهند و فر‌ها یا جعد‌های نرم‌تری ایجاد می‌کنند.

مو‌های قوی‌تر: با پر کردن کراتین از دست رفته در ساقه مو، روش‌های کراتینه می‌توانند مو‌ها را قوی‌تر و کمتر مستعد شکستگی کنند. برای برخی از افراد، این کار ممکن است منجر به بلندتر شدن مو‌ها شود، زیرا احتمال شکستن تار‌ها کمتر است.

مو‌های ضخیم‌تر: علاوه بر تقویت مو، پر کردن کراتین از طریق کراتینه کردن مو می‌تواند مو‌ها را پرپشت‌تر نشان دهد.

عوارض کراتینه مو با خطر فرمالدئید چقدر جدی است؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ روی مارک‌های کراتین عرضه شده در آفریقای جنوبی نشان داد که ۶ محصول از ۷ محصول حاوی ۰.۹۶ تا ۱.۴ درصد فرمالدئید هستند که پنج برابر بیشتر از سطح ایمن توصیه شده ۰.۲ درصد است.

این مطالعه نشان داد که غلظت فرمالدئید در سالن در طول بخش سشوار یک روند کراتینه از ۰.۰۸ تا ۳.۴۷ ppm بود. در طول بخش اتوی صاف درمان، از ۰.۰۸ تا ۱.۰۵ ppm متغیر بود. حد بالایی هر دو محدوده بسیار فراتر از آن چیزی است که اکثر مردم می‌توانند تحمل کنند.

آژانس ثبت مواد سمی و بیماری می گوید قرار گرفتن در معرض سطح فرمالدئید ۰.۱ تا ۰.۵ قسمت در میلیون (ppm) می‌تواند باعث تحریک بینی و چشم، اثرات عصبی و افزایش خطر آسم و آلرژی شود.در سطوح ۰.۶ تا ۱.۹ ppm، افراد ممکن است اگزما یا تغییراتی در عملکرد ریه خود تجربه کنند.

گزینه‌های جایگزین برای جلوگیری از عوارض کراتینه مو

اگر در مورد عوارض کراتینه مو و خطر قرار گرفتن در معرض فرمالدئید نگران هستید، راه‌های دیگری برای دستیابی به اثرات مشابهی وجود دارد.

- حالت دادن حرارتی با سشوار یا اتوی مو می‌تواند به طور موقت مو‌های شما را صاف کند.

- با مرطوب نگه داشتن موی خود سعی کنید آن را قوی و سالم نگه دارید (مخصوصا اگر از ابزار‌های سبک حرارتی استفاده می‌کنید).

- سعی کنید مو‌های خود را تا حد امکان کمتر بشویید، زیرا شامپو می‌تواند چربی طبیعی مو را از بین ببرد.

- از محصولات حاوی مرطوب کننده‌های طبیعی استفاده کنید، مانند روغن زیتون روغن آرگان روغن نارگیل روغن آفتابگردان

عوارض کراتینه مو

احتمال ابتلا به سرطان: تمام روش‌های معروف کراتینه شامل استفاده از فرمالدئید است. این ماده سرطان‌زا بوده و جزو اصلی در تهیه ماده مورد استفاده در کراتینه مو است. بیشتر سالن‌ها و سالن‌های زیبایی از فرمالدئید استفاده می‌کنند و در صورت استفاده از فرمالدئید بخار تولید می‌شود.

بخار به وجود آمده به میزان اندکی می‌تواند جذب پوست شود. همین فرآیند می‌تواند باعث شود که اشخاص بدون آگاهی و به صورت ناگهانی درگیر بیماری سرطان شوند. در سالن‌های زیبایی و بازار فروش مواد آرایشی و بهداشتی کمتر محصولی وجود دارد که فرمالدئید نداشته باشد.

ریزش بیش از حد مو: بسیاری از افراد از ریزش مو‌ها خود به دلیل انجام کراتینه مو شکایت دارند. حتی اگر آن‌ها از محصولات تایید شده توسط سالن‌ها و سالن‌ها استفاده می‌کنند، اما احساس می‌کنند که مو‌های زیادی در هفته اول از دست داده‌اند.

ریزش مو آن‌قدر محسوس است که افراد پس از درمان از داشتن مو‌های کم پشت شکایت دارند. توصیه می‌شود قبل از انجام هرگونه روش زیبایی مو مانند کراتینه، با کمک یک متخصص پوست روند کار بررسی شود. عوارض کرایتنه می‌تواند تاثیر معکوسی بر زیبایی شما داشته باشد.

بدتر شدن بافت مو: در ابتدا افرد احساس خوشحالی می‌کنند، زیرا مو‌ها پر از درخشندگی و زیبایی به نظر می‌رسند. اما پس از انجام کار در عرض چند هفته، آن‌ها از داشتن بافت ضعیف مو شکایت دارند. خانم‌ها احساس می‌کنند موهایشان به هم ریخته، خشک شده و کم رنگ است.

واکنش‌های آلرژیک: برخی از افراد از بروز واکنش‌های آلرژیک در هنگام انجام کراتینه شکایت دارند. علائم شامل بثورات و خارش است؛ بنابراین برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک، همیشه بهتر است قبل از مصرف این درمان‌ها با متخصص پوست و همچنین با یک آرایشگر مشورت کنید که می‌تواند تشخیص دهد که کدام محصول برای مو‌های شما مناسب است. در صورت داشتن هرگونه واکنش آلرژیک در گذشته این نکته را به آن‌ها یادآور شوید.

برخی از تولیدکنندگان محصولاتی را تبلیغ می‌کنند که گفته می‌شود فاقد فرمالدئید هستند، بسیاری از این محصولات هنوز حاوی نوعی فرمالدئید بوده و به بازار عرضه می‌شوند. مشخص نیست که آیا انجام گاه به گاه کراتینه اثرات طولانی مدتی بر سلامتی دارد یا خیر، اما اگر به خصوص حساس هستید یا آسم یا آلرژی دارید، ممکن است بخواهید از آن صرف نظر کنید. عوارض کراتینه مو می‌تواند دامن‌گیر زنان باردار باشد یا در دوران شیردهی مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سلام...