صدور الکترونیکی مجوز کسب و کار، کاغذبازی را در دستگاه‌های اجرایی حذف می‌کند


صدور الکترونیکی مجوز کسب و کار، کاغذبازی را در دستگاه‌های اجرایی حذف می‌کند

یزد - ایرنا - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: با آغاز به کار صدور مجوزهای الکترونیکی کسب و کار، پس از پایان مهلت قانونی دستگاه‌ها در ششم فروردین ماه برای اتصال به درگاه ملی مجوزها، کاغذبازی در دستگاه‌های اجرایی حذف می شود.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، محمد دهقان منشادی در زمینه صدور مجوزهای کسب و کار به صورت الکترونیکی گفت: بر اساس اصلاحیه قانون اجرای سیاست های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوبه هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار و دستور وزیر اقتصاد، همه دستگاه‌های مرجع صدور مجوزها از این پس باید به صورت غیرحضوری و الکترونیکی این خدمات را به متقاضیان ارائه دهند.

وی هدف از اجرای این قانون را بهبود محیط کسب و کار، شفافیت در فرآیند صدور مجوز و کاهش زمان و هزینه کسب مجوزها اعلام کرد و گفت: فعالان اقتصادی در همه اصناف ملزم به ثبت نام در درگاه ملی مجوزها به نشانی https://sam.g۴b.ir و دریافت درخواست صدور مجوز الکترونیکی کسب و کار هستند.

دهقان ادامه داد: الکترونیکی شدن صدور مجوزهای کسب و کار، شرط لازم در قانون است و شرط مکمل آن این است که از درگاه ملی این مجوزها به دست مردم برسد، یعنی اینکه دستگاه ها باید درگاه های تخصصی وزارتخانه ها را به درگاه ملی متصل کنند که این کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه اغلب دستگاه‌ها به این درگاه متصل هستند، گفت: بعضی از دستگاه‌ها ۱۸ مجوز حضوری برای یک کسب و کار مطالبه می‌کنند که متقاضی تا به مجوز هجدهم برسد، اعتبار مجوزهای قبلی پایان یافته و باید مسیر را از نو طی کند.

دهقان ادامه داد: با راه اندازی درگاه ملی مجوزها، گام مهمی در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسب ‌وکار برداشته شده است و برخوردهای سلیقه ای و کاغذبازی‌های اداری حذف و تمامی فرایند اخذ مجوز شفاف و کارها در یک چارچوب مشخص و در یک درگاه واحد انجام می شود و مهمتر اینکه نظارت‌ بر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های متولی بیشتر و امضاءهای طلایی از آنها گرفته خواهد شد.

براساس مصوبه هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار و دستور وزیر اقتصاد، مبنی بر صدور الکترونیکی مجوزهای کسب و کار، از این به بعد دستگاه ها حق ندارند از مردم برای صدور مجوز کاغذ تحویل بگیرند و همه فرآیند باید الکترونیکی انجام شود.

در این سامانه فرد با انتخاب دستگاه مربوطه برای دریافت مجوز اقدام می کند و با اعلام آدرس محل کسب و کار و بارگذاری مدارک، باید بعد از ۱۵ روزکاری نتیجه درخواست خود را دریافت کند، طبق ماده ۷ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴، همه دستگاه‌هایی که مجوز صادر می‌کنند از جمله وزارتخانه‌های دارائی، صمت، جهادکشاورزی و میراث‌فرهنگی که بیشترین سهم را در صدور این مجوزها دارا هستند باید مدارک و شرایط صدور مجوز را در درگاه ملی و تخصصی خود بارگذاری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات تازه از مرگ 6 کارگر در آتش سوزی شرق تهران