بهره گیری از تقارن بهار و ماه شعبان برای ورود به ضیافت‌الله


بهره گیری از تقارن بهار و ماه شعبان برای ورود به ضیافت‌الله

حجت الاسلام و المسلمین پیکری گفت: تقارن بهار طبیعت و ماه شعبان می تواند زمینه سازی خوبی برای ورود به ضیافت الله باشد و باید از این فرصت معنوی به بهترین شکل استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، چند صباحی است بهار طبیعت مقارن شده است با بهار معنویت. زمانیکه سرما با آمدن شکوفه های بهاری رخت سفر می بندد و فصل نو شدن طبیعت همزمان می شود با ماه قرآن؛ بهار دل ها.

با تحویل سال جدید، ظاهر انسان نو می شود و نباید به این میزان از تغییر اکتفا کنیم بلکه باید افکار و سبک تفکر و زندگی ما نیز نو و تازه شود.

ما در بهار طبیعت نو شدن محیط اطراف را با چشم ظاهر می بینیم و خداوند متعال نیز بهار معنویت یعنی ماه رجب ، شعبان و ماه مبارک رمضان را برای نو شدن نفس ما برقرار کرده است.

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین «محمد پیکری» استاد حوزه و دانشگاه انجام داده است که در ادامه می خوانید.

درباره فضیلت ماه شعبان توضیح بفرمایید.

ماه شعبان ماه پرفضیلتی است و در احادیث و روایات درباره جایگاه این ماه بسیار سخن گفته شده است. شخصیت های بزرگ و ارزشمندی از ستارگان آسمان ولایت و امامت همچون امام حسین (ع)، حضرت زین العابدین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت مهدی (عج) یگانه منجی عالم بشریت در این ماه دیده به جهان گشوده اند. همچنین طبق برخی روایات نیمه ماه شعبان، شب قدر به شمار آمده که پیشوایان دینی به احیاء و شب زنده داری آن سفارش و تأکید کرده اند. از طرفی ماه شعبان ماه بسیار شریفی بوده و منسوب به پیامبر اکرم (ص) می باشد.

فضیلت های ماه شعبان از دیدگاه احادیث و روایات را بیان بفرمایید؟

حضرت محمد (ص) درباره فضیلت ماه شعبان فرموده اند: «رجب شهر اللّه و شعبان شهری و رمضان شهر امّتی» رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است. همچنین ایشان می فرمایند: «شعبان شهری رحم اللّه من أعاننی علی شهری» شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند. و نیز در حدیثی دیگر پیامبر می فرماید: ماه شعبان ماهی است که اعمال انسانها بالا می رود در حالیکه مردم از آن غفلت می کنند. همینطور از امام علی(ع) گزارش شده که فرمودند: ماه شعبان ماه رسول خدا (ص) است.

روزه داری در ماه شعبان نیز بسیار تاکید و سفارش شده است به طوریکه پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود، و در برخی احادیث از شعبان به سید و سرور ماهها تعبیر شده است.

در روایتی از حضرت صادق(ع) نیز آمده که هنگامی ماه شعبان فرا می رسید، پدرم امام سجاد(ع) اصحاب و یاران خود را جمع می کرد و چنین می فرمود: ای اصحاب من، می دانید این چه ماهی است؟ این ماه شعبان است و حضرت رسول (ص) می فرمود: شعبان ماه من است پس روزه بدارید برای دوستی و محبت پیامبر خود و برای تقرّب و نزدیک شدن به پروردگار، به حق آن خدایی که جان علی بن الحسین به دست قدرت اوست، سوگند یاد می کنم که از پدرم حسین بن علی (ع) شنیدم که او نیز از پدرش امیرالمؤمنین(ع) شنیده است که می فرماید: هر کس روزه بدارد ماه شعبان را برای محبت پیامبر(ص) و تقرب به سوی خدا، خدا او را دوست دارد و او را به کرامت و بزرگواری خود در قیامت نزدیک گرداند و بهشت را بر او واجب نماید.

همچنین از امام صادق(ع) روایت است که امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: ما فاتنی صوم شعبان مذ سمعت منادی رسول اللّهص ینادی تلی شعبان فلن یفوتنی ایّام حیاتی صوم شعبان ان شاء اللّه؛ روزه ماه شعبان از من فوت نشد از زمانی که شنیدم منادی رسول خدص فریاد می کرد. بنابراین هرگز روزه ماه شعبان از من در ایام زندگانی ام فوت نخواهد شد. اگر خدا بخواهد.

همچنین روایت شده است که روزه دو ماه شعبان و رمضان به معنای توبه و مغفرت از خداست.

در مجموع می توان گفت: اعمال زیادی در ماه شعبان وارد شده است اما آنچه از روایات استفاده می شود این است که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است. هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماه های دیگر استغفار کرده است. عمل دیگری که در این ماه سفارش شده صدقه دادن است اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایی باشد. تا خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند. در این ماه صلوات بر محمد و آل محمد(ص) بسیار سفارش شده است. همچنین نمازهای بسیاری در این ماه سفارش شده که برای طریقه انجام آن می توان به مفاتیح الجنان مراجعه کرد. به عبارتی نماز، روزه، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، صدقه بر فقرا و مساکین، نیکی به پدر و مادر و همسایگان و اصلاح بین بستگان در این ماه بسیار سفارش شده است.

چگونه می توان از تقارن ماه شعبان با بهار طبیعت برای خودسازی و زمینه سازی ورود به ماه مبارک رمضان استفاده کنیم؟

مناجات و دعا در ماه شعبان مقطعی از سیر الی الله است و استفاده از تقارن بهار و ماه شعبان برای ورود بهتر به ضیافت‌الله می باشد. در گستره فرهنگ غنی و پربار تشیع از دعا به‌عنوان مغز و حقیقت عبادت یاد می‌شود و همواره واژه دعا با نام اهل‌بیت (ع) به‌عنوان برترین افرادی که ادعیه مأثوره از آن بزرگواران نقل شده مقرون است و نامی که قبل از هر چیزی در دعا به اذهان مسلمین و شیعیان متبادر می‌شود نام زیبای علی‌بن الحسین امام سجاد (ع) است.

در این فرصت باقی مانده تا آغاز ماه مبارک رمضان و از فرصت تعطیلات نوروزی می توان برای خلوت با خود و خداوند متعال، به ویژه انس با صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) استفاده کرد و با حضرت حق به مناجات پرداخت. تفکر، تعقل و تدبر در مضامین ادعیه صحیفه نورانی صحیفه سجادیه علاوه بر تلاوت و قرائت آن باعث ارتقای سطح معرفت و آگاهی بندگان خدا در زمینه‌های گوناگون می‌شود.

قرائت آیات کلام الله مجید و تفکر و تدبر در معانی آنها و به کارگیری معارف و آموزه های قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی از دیگر کارهایی است که می توان در این ایام انجام داد. تفکر و تدبر در بهار طبیعت و زنده شدن زمین به خواست و قدرت الهی در فصل بهار می تواند عامل مهمی در تصحیح اعمال و رفتار نادرست و پرداختن به معنویات باشد تا بتوانیم توشه آخرت قابل قبول و ارزشمندی در این جهان کسب کنیم.

سال جدید مقارن شده است با آغاز قرن جدید، ماه شعبان و ماه مبارک رمضان. با سپری شدن خزان و زمستان، فصل بهار و تحول در طبیعت فرا رسیده و زندگی دوباره طبیعت آغاز شده است. حرکت و گردش از نو، زایش و رویشی دوباره را در عالم هستی به ارمغان آورده است و دقت در این گردش، عظمت و جلال خدای عالم را در ضمیر انسان اندیشه گر و فطرت خداجوی تجسم می کند.

امام صادق(ع) نیز درباره نوروز فرموده است: «نوروز، روزى است که خداوند از بندگانش پیمان هایى گرفت که تنها خداى یکتا را بپرستند و براى او همتا قرار ندهند و ایمان به رسولان و حجت هاى خدا و امامان(ع) بیاورند...» و نیز از آن حضرت نقل شده است که فرمود: «نوروز همان روزى است که ابراهیم خلیل(ع) بت هاى قومش را -که در آن روز براى شرکت در مراسم جشن از شهر خارج شده بودند- شکست.»

ما نیز باید همزمان و مقارن با بهار طبیعت که امسال با بهار قرآن نیز یکی شده است به اعمال و رفتار خود بپردازیم و آنها را بررسی کنیم و آنجا که کم کاری شده به اصلاح بپردازیم. به هم نوع خود کمک کنیم. بت درون خود را شکسته و عمل و حرف مان را یکی کنیم.

خانواده های بسیاری از نظر معیشتی دچار مشکلاتی هستند و با توجه به اینکه سال نو نیز آغاز شده است باید سنت حسنه انفاق و احسان را به جای آوریم و کمک حال هموطنان مان باشیم. و انشاالله مقدمات معنوی ورود به ماه مبارک رمضان را فراهم کنیم و با دلی سرشار از نور معنویت به مهمانی خداوند برویم.


پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته