شهدای گمنامی که پس از تدفین در آبیک غریب‌تر شدند!


شهدای گمنامی که پس از تدفین در آبیک غریب‌تر شدند!

اسفند ماه 1396 همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) 2 شهید گمنام پس از تشییع توسط مردم در کوی سازمانی آمادگاه ارتش و پایگاه هوانیروز شهید امینی آبیک آرام گرفتند و مسئولان متعهد شدند که طی سه تا 6 ماه یادمانی در خور شأن این شهدا بسازند، یادمانی که هنوز پس از گذشت بیش از 4 سال ساخته نشده است.

به گزارش ایسنا، نخستین روزهای اسفند ماه ۱۳۹۶ را شاید کسی به خاطر نداشته باشد اما در چنین روزهایی در شهرستان آبیک هنگامه‌ای برپا بود و جمعتی برای بدرقه ۲ شهید گمنام به سوی آرامگاهشان سنگ تمام گذاشته بودند.

مردمی که همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) آمده بودند تا مراتب قدردانی خود را نسبت به این ۲ شهید اعلام کنند و مسئولانی که به قاعده همه مراسم و همایش‌ها در صف اول خودنمایی می‌کردند.

در نهایت ۲ شهید گمنام که ۱۸ و ۳۰ سال سن داشتند و در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسیده بودند در کوی سازمانی آمادگاه ارتش و پایگاه هوانیروز شهید امینی آبیک آرام گرفتند و مسئولان پایگاه هوانیروز و آمادگاه ارتش قول دادند که طی مدت سه تا ۶ ماه یادمانی در خور شأن شهدای گمنام بسازند.

اکنون بیش از چهار سال از آن زمان می‌گذرد اما نه تنها از یادمان شایسته خبری نیست بلکه مزار این ۲ شهید گمنام به مخروبه‌ای بدل شده و گویی در غربت رها شده‌اند.

می‌گفتند هزینه ساخت المان بالاست!

قاسم اللهیاری، که اکنون عضو شواری شهر قزوین است و در سال ۱۳۹۶ در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مشغول فعالیت بود در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: آن زمان فرماندهان ارتش در آمادگاه و هوانیروز شهرستان آبیک درخواست کردند که شهدای گمنام در کوی سازمانی شهید فلاحی تدفین شوند؛ این درخواست بررسی و محل تعیین شده که در محوطه مسجد قرار داشت مورد تأیید قرار گرفت.

وی می‌گوید: در ادامه تعهدنامه‌ای توسط فرماندهان آمادگاه ارتش و هوانیروز آبیک امضا شد که مقرر می‌کرد آن‌ها باید طی سه تا ۶ ماه نسبت به ساخت یادمان ۲ شهید گمنام اقدام کنند، البته باید طرحی اجرا می‌شد که توسط واحد مهندسی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تأیید شده باشد.

این فعال فرهنگی اظهار می‌کند: با اینکه طی ۲ سال طرح‌هایی به بنیاد حفظ آثار رسید اما فرماندهان آمادگاه و هوانیروز بیان می‌کردند که هزینه ساخت المان بالاست و حالا پس از گذشت چهار سال این پروژه اجرا نشده است.

وی ضمن گلایه از مسئولان آمادگاه ارتش و هوانیروز آبیک تأکید می‌کند: وقتی مسئولان دانشگاهی، نظامی و یا شهری درخواست تدفین شهدای گمنام در محل خدمت خود را دارند باید برای حفظ حرمت شهدا پیشگام شوند نه اینکه مانند مورد اخیر شهدای مظلوم چهار سال در کوی سازمانی شهید فلاحی رها شوند.

شهدای گمنامی که پس از تدفین در آبیک غریب‌تر شدند!

مسئولان آمادگاه متولی ساخت یادمان شهدا هستند

سرهنگ بخشیان، فرمانده پایگاه هوانیروز شهید جواد امینی آبیک در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: در گذشته هزینه‌های ساخت المان در فرمانداری آبیک تقسیم بندی شد اما عملاً کسی پیش‌قدم ساخت یادمان نشد؛ مسئولان آمادگاه ارتش متولی پیگیری برای ساخت المان ۲ شهید گمنام هستند و اگر سایر مسئولان مساعدت داشته باشند المان ساخته خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: طرح یادمان که یک سازه هفت متری است و طراحی برای فضاسازی محوطه محل تدفین شهدا آماده شده است و برآورد هزینه‌ها هم ۶۵۰ میلیون تومان است که مسئولان نزاجا قول داده‌اند ۲۰۰ میلیون علی‌الحساب واریز کنند تا کار شروع شود.

بخشیان در پایان گفت: عکس‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است به دلیل برداشتن المان قبلی و گودبرداری برای ساخت یادمان جدید است و سعی می‌کنیم این موضوع امسال به سرانجام برسد.

به گزارش ایسنا، فرماندار آبیک هم اعلام کرده است که پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ برای تعیین تکلیف ساخت یادمان شهدای گمنام کوی سازمانی شهید فلاحی اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا