آغاز فاز پنجم درج قیمت بر روی کالاها از ابتدای اردیبهشت


آغاز فاز پنجم درج قیمت بر روی کالاها از ابتدای اردیبهشت

قائم مقام وزارت صمت در امور بازرگانی گفت: از ابتدای اردیبهشت فاز پنجم قیمت مصرف کننده و تولیدکننده روی 60 هزار قلم کالای دیگر اجرا می شود.

آقای محمد صادق مفتح گفت: فاز اول درج قیمت تولیدکننده برای ۱۴ هزار قلم کالا از ۲۷ آذر آغاز شد و در فاز پنجم ۶۰ هزار قلم کالای دیگر اضافه می شود که بدین ترتیب ۷۰ تا ۷۴ هزار قلم کالا را پوشش می دهد.

او، گروه کالاها را شامل برندهای مختلف، بسته بندی و انواع مختلف محصول اعلام کرد.

به گفته مفتح، درج قیمت کالا شامل سه مرحله عمده تولید کالا درب کارخانه، توزیع و فروش است که هر کدام از این بخش ها هزینه خود را دارد، اما در نهایت اجرای کامل درج قیمت کالاها منجر به ایجاد رقابت و شفافیت در بازار می شود.

قائم مقام وزارت صمت در امور بازرگانی می گوید: هیئت تصویب قیمت در سازمان حمایت ضرایبی برای مراحل مختلف دارد به طوریکه ضرایب قیمت بین تولیدکننده و توزیع کننده را تعیین می کند.

او گفت: نظام تولید، توزیع و فروش را باید شفاف و رقابتی کنیم که این موضوع اقدام جدی در این مسیر است.

درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده بر ۶۰ هزار کالا از ابتدای اردیبهشت

در ادامه آقای قاسم نوده فراهانی عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران گفت: طرح درج قیمت بر روی کالا را وزیر صمت در ارتباط با عرضه و قیمت گذاری کالا گذاشتند که در صورت رفع موانع شاهد یکسان بودن قیمت کالا در سطح کشور هستیم.

به گفته او، وقتی کالا درب کارخانه قیمت می خورد، این موضوع مربوط به کل کشور است و استان خاصی را در بر نمی گیرد، اختلاف قیمت درب کارخانه با تهران یا استان های دیگر مربوط به هزینه حمل و نقل است.

نوده فراهانی می گوید: روز گذشته در ستاد تنظیم بازار مصوب شد که قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج شود که براین اساس از ابتدای اردبیهشت قیمت تولیدکننده و مصرف کننده بر روی ۷۴ هزار قلم کالا درج می شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران گفت: نظام تولید، توزیع و پخش به شدت غیر شفاف بود که با اجرای درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده بر روی کالا، علاوه بر شفافیت رقابت هم تشدید می شود.

تشدید نظارت راهی برای جلوگیری از افزایش قیمت

آقای محسن حسین لویی گفت: با توجه به اجرای مرحله پنجم درج قیمت بر روی کالا، بحث قیمت تمام شده تمامی کالاها و عوامل توزیع را به ریز اجرا خواهیم کرد.

او می گوید: با اجرای این طرح موضوع نظارت را جدی می گیریم به طوری که با اعلام گزارش های روزانه و مداوم از افزایش قیمت ها جلوگیری می شود.

با توجه به نوسانات شدید قیمت اقلام مصرفی سبد خانوار در سال گذشته، وزیر صمت در راستای کنترل قیمت، ایجاد رقابت و شفافیت در بازار از ابتدای دی درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا را در دستور کار قرار داد که بنابر سردرگمی خانوارها، دیروز در ستاد تنظیم بازار مصوب شده است که درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده بر روی کالا از ابتدای اردیبهشت آغاز می شود، هر چند قائم مقام وزارت صمت در امور بازرگانی اذعان می کند که این طرح از یک ماه گذشته آغاز شده اما در خصوص ۶۰ هزار قلم‌کالای دیگر از ابتدای اردیبهشت کلید می خورد.

براین اساس مسئولان اتاق اصناف پیشنهاد داده اند که تمامی مسئولان برای اجرای این موضوع دست به دست هم دهند چرا که منافع اصلی مردم در این موضوع است که با فراگیر شدن آن دیگر شاهد عرضه کالا با نرخ های مختلف در بازار نیستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا