پذیرایی از گردشگران نوروزی یزد با قصه های آذر یزدی


پذیرایی از گردشگران نوروزی یزد با قصه های آذر یزدی

مسئول نوروزگاه فیروزه در بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد از برنامه های مورد استقبال در این نوروزگاه را برگزاری تئاتر قصه گویی از داستانهای آذر یزدی پدر ادبیات کودکان و نوجوانان ایران ذکر کرد.

"سید مصطفی حسینی مرام" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به فعالیت این نوروزگاه در سه مکان بافت تاریخی شامل بوستان زندان اسکندر(مدرسه ضیائیه)، گذر چهار سوق در مجاورت مسجد جامع یزد و پارک شاه ابوالقاسم طی ایام تعطیلات نوروز، اظهار کرد: نمایش داستانهای "قصه های خوب برای بچه های خوب" به زبان یزدی اجرا می شود و خوشبختانه مورد استقبال گردشگران نوروزی یزد به ویژه کودکان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: "مهدی آذر یزدی" که به عنوان پدر ادبیات کودکان و نوجوانان ایران معروف است، از نویسندگان و شخصیت‌های فرهنگی برجسته کشور و استان یزد در قرن گذشته بود که در قالب این برنامه سعی شده ضمن نمایش قصه های وی، گردشگران نوروزی را بیشتر با این هنرمند فقید استان آشنا کنیم.

حسینی مرام با بیان این که برنامه های متنوع و شاد این نوروزگاه به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد به صورت صبح‌ها و عصرها برگزار می شود، از دیگر برنامه های مورد استقبال گردشگران را برگزاری جشن عصرانه کودکان در بوستان زندان اسکندر ذکر کرد.

وی از جمله برنامه های این جشن را عروسک‌گردانی، شعبده بازی، بیان قصه‌های قرآنی و پندآموز آموز برای کودکان برشمرد.

این مسئول در ادامه نمایش عروسکی خیمه‌شب‌بازی را از دیگر این برنامه ها خواند و گفت: سعی شده با استفاده از عروسکهای ملی و معروف مانند عروسک مبارک مباحث آموزش شهروندی در موضوعاتی مانند ترافیک و ازدواج ایرانی(یزدی) با چاشنی موسیقی زنده به گردشگران بخصوص کودکان آموزش داده شود.

وی همچنین ساخت عروسک با مواد دورریختنی را از برنامه های این بخش بیان و اضافه کرد: در این نوروزگاه برگزاری مسابقات ماراتن فرفره با عنوان "فر بده و جایزه‌ بگیر" نیز برگزار می شود که طی آن طولانی ترین رکورد زمانی چرخش فرفره در هر روز موفق به دریافت جایزه نقدی می شود.

حسینی مرام گفت: در این نوروزگاه‌ نیز فعالیت کافه شهدا را داریم و در قالب فضایی که با پس زمینه دفاع مقدس و ایثار و شهادت مهیا شده، از گردشگران نوروزی برای استراحت و آرامش پس از پیمودن مسیرهای گردشگری داخل بافت تاریخی با چای و شیرینی یزدی پذیرایی می‌شود.

وی اجرای سرودهای خیابانی با بهره‌گیری از تمام گروه‌های منتخب و مطرح استان، قصه‌گویی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معرفی آداب‌ و رسوم یزدی‌ها از زبان چند تن از هنرمندان پیش‌کسوت در حین دوچرخه سواری در مسیرهای گردشگری بافت تاریخی، برپایی ایستگاه خوشامدگویی، ایستگاه‌های نقاشی و سازه‌های گلی از دیگر برنامه‌های این نوروزگاه عنوان کرد.

حسینی مرام در پایان متذکر شد: خوشبختانه برنامه‌هایی تدارک دیده شده در نوروزگاه‌های سازمان فرهنگی‌ اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با استقبال خولی از سوی مسافران نوروزی مواجه شده که از مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به قصه‌گویی با لهجه یزدی، برگزاری جشن‌های عصرانه و نمایش خیمه‌شب‌بازی اشاره کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | جاری شدن سیل در بهاباد یزد