طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ


طرز تهیه نان پیتا خانگی نان پیتا با خمیر ترش یک نان پیتای متفاوت و عالی است که از همه نوشته طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ (https://redmag.ir/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%aa%d9%87%db%8c%d9%87-%d9%86%d8%a7%d9%86-%d9%be%db%8c%d8%aa%d8%a7-%d8%a8%d8%a7-%d8%ae%d9%85%db%8c%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%d8%b4/) اولین بار در مجله قرمز...

طرز تهیه نان پیتا خانگی

نان پیتا با خمیر ترش یک نان پیتای متفاوت و عالی است که از همه نانهای پیتایی که تا بحال خوردید بهتر خواهد بود. این نان به جای مخمر از خمیرترش استفاده می‌کند که باعث عمل آمدن یک نان با کیفیت و سالم خواهد شد.

نانهای مسطح یا فلت یکی از نانهای مورد علاقه مردم در اکثر نقاط دنیا بخصوص در خاورمیانه و کشور خودمان است. انواع نان هندی، لواش، پیتا، سنگک و تافتون یا حتی نانهای مسطح منطقه اسکاندیناوی مثل تورن برد سوئدی و لفسه نروژی جزو مشهورترین نانهای مسطح جهان هستند که به شدت مورد توجه همه مردم در سراسر دنیا قرار گرفته‌اند. نانهای مسطح از این جهت جالب و مورد توجه هستند که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به نانهای حجیم دارند و می‌توان از آنها در ساندویچ، سالاد، تلیت و برای همراهی با انواع خورشها و کتلت و کوکو استفاده کرد. ضمن اینکه برای صبحانه نیز یک گزینه عالی هستند.

اگر به کشور عراق سفر کرده باشید می‌بینید که تقریبا در اکثر رستورانها هم فقط نان پیتا وجود دارد. بنابراین نان پیتا در بعضی از کشورهای عربی گزینه اول و آخر است. حتی ساندویچها هم با نان پیتا سرو می‌شود بخصوص فلافل که جزو ساندویچهای اصلی کشورهای عربی ست و جالب است که در آنجا جدا کردن دو واژه نان پیتا و فلافل از همدیگر غیر ممکن به نظر می‌رسد.

بسیاری از دوستانی که تاکنون با مجله قرمز همراهی کردند دستورالعمل استارتر خمیر ترش و نان خمیر ترش حجیم را به خاطر دارند ما امروز می‌خواهیم به درخواست بعضی از کاربران محترمی که چه از طریق سایت و چه از طریق ایمیل درخواست آموزش نان مسطح داشتند، این نان را آموزش دهیم تا رضایت شما دوستان عزیز را فراهم کنیم.

طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ

از آنجایی که این نان پیتا با خمیر ترش است و نیاز به پیش مقدمه‌ای به نام خمیرترش دارد بنابراین اگر خمیرترش را قبلا درست کردید و آماده دارید که هیچ اگر نه باید چند روز برای درست کردن آن وقت بگذارید سپس این دستورالعمل را دنبال کنید. همانند نان خمیرترش که به شما یاد دادیم اینجا هم باید در مورد درست کردن نان پیتا با خمیر ترش صبر و شکیبایی به خرج دهید و خمیرتان را ۲۴ ساعت قبل از پخت آماده کنید. به عنوان مثال یک روز که خسته از سرکار می‌آیید خمیرتان را که بخش راحت تر کار است آماده می‌کنید و آن را در یخچال می‌گذارید. روز بعد به هنگام مراجعت به خانه فر را روشن کنید و خمیرها را شکل دهید و نان را بپزید و می‌توانید همزمان هم غذایی را که می‌خواهید با آن سرو کنید، آماده کنید.

خب چرا نان پیتا برای پختن جالب است؟ چرا نباشد بخش دوست داشتنی نان پیتا آن پف قشنگ است که من و خیلی از کسانی که این نان را می‌پزند از دیدن آن لذت می‌برند چون احساس می‌کنند که همه چیز به درستی انجام شده است.

طرز تهیه نان پیتا با خمیر ترش

مواد لازم برای نان پیتا

۵۰۰ گرم آرد (آرد سفید یا آرد نان)۲۸۰ گرم آب۹ گرم نمک۲۰ گرم خمیرترش (۱۰۰ درصد خشک)۱۵ گرم روغن زیتون

مراحل درست کردن نان پیتا با خمیر ترش

در یک کاسه بزرگ همه مواد لازم را بریزید و ترکیب کنید شما می‌توانید از همزن و قطعه خمیر زن استفاده کنید یا همانند سایرین تنها با کمک دست این کار را انجام دهید. به مدت ۴ تا ۵ بوسیله دستگاه یا ۸ تا ۱۰ بوسیله دستانتان خمیر را ورز دهید. سپس خمیر را در یک کاسه چرب شده قرار دهید، روی آن را با پلاستیک بپوشانید و به مدت ۲۴ ساعت در یک اتاق سرد (۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد) قرار دهید. خب احتمالا می‌گویید خیلی خوب در عرض ۲۴ ساعت آماده می‌شود اما باید خدمت شما عرض کنم که وقتی پای خمیر ترش در میان باشد اوضاع کمی متفاوت است و هر خمیر ترشی با آن یکی متفاوت است بنابراین شما باید خودتان به این نتیجه برسید که در چه وضعی قرار دارد و آیا آماده کار هست یا نه.

طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ

طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ

برای مرحله بعد می‌توانید سطح کار را در صورت لزوم آرد پاشی کنید. خمیر را به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید (تقریبا ۱۰۰ گرم برای هر چانه) و آنها را به شکل یک توپ در آورید. روی خمیر را بپوشانید و به مدت ۱۰ بگذارید استراحت کنند حالا سراغ فر بروید و آن را روشن کنید. فر باید تا حد امکان داغ باشد. بعضی از فرها تا دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد یا ۴۸۰ درجه فارنهایت درجه بندی شده‌اند که اغلب فرهای خانگی همین هستند اما اگر فر شما تا دمای ۳۰۰ درجه است باز هم بهتر است. حواستان باشد که سنگ یا شبکه فر که می‌خواهید استفاده کنید همراه فر در حال گرم شدن باشد چون شما می‌خواهید که نان را مستقیما روی آن بپزید.

طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ

اگر فر شما کانونونشن یا همان فن هوا گردان دارد بهتر است ابتدا فر را با دمای ۳۰۰ درجه سلسیوس گرم کنید، سپس دقیقا قبل از گذاشتن خمیر پیتا در آن، فن را روشن کنید. این ترفندها به شما کمک می‌کند که بهترین نان را با پف عالی داشته باشید.

حالا یک چانه گرد خمیر را بردارید و به آرامی آن را با کمک دست شکل دهید (تصویر اول جدول). آن را به شکل یک صفحه گرد درآورید با وردنه روی آن را پهن کنید، جوری آن را پهن کنید که قطر آن به ضخامت ۲ تا ۳ میلی متر برسد. من عاشق درست کردن نان بصورت گرد هستم اما شما می‌توانید آن را بصورت بیضی هم در آورید. هر دو نان خوشمزه هستند. شما همچنین می‌توانید این بخش دوم شکل دهی با خمیر را هم با دست انجام دهید اما من متوجه شدم برای اینکه یک خمیر با پف عالی داشته باشید حتما باید آن را با وردنه صاف کنید. همیشه از وسط تا لبه‌ها را وردنه کنید و خمیر را چند بار بچرخانید، بنابراین خمیر شما به طور یکسان مسطح خواهد شد و پف خوبی به شما می‌دهد.

طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ
طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ
طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ
طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ
طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ

حالا خمیرهای گرد شده را روی شبکه یا سنگ فر بگذارید. شما باید خیلی سریع عمل کنید چون دمای فر خیلی زیاد است و نان به سرعت می‌پزد. شما می‌توانید چند نان را بصورت همزمان روی شبکه بپزید. اما بهتر است ابتدا یکی از آنها را بصورت آزمایشی بپزید تا دست‌تان بیاید که چقدر باید زمان صرف کنید بخصوص اگر برای اولین بار است که نان پیتا می‌پزید. بعد از سه تا چهار دقیقه سراغ خمیرهای آماده قبلی بروید. یادتان باشد که در این مدت روی خمیرها را بگذارید که در حین پختن نانها، خمیرها خشک نشوند.

طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ
طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ

می‌تواند پیتای پخته را بین دو حوله آشپزخانه نگه دارید (برای مدت زمان طولانی گرم خواهند ماند). من فکر می‌کنیم که وقتی آنها تازه و گرم هستند خیلی خوشمزه تر هستند اما می‌توانید باقی مانده نانها را در فریزر به مدت چند هفته نگهداری کنید.

نان پیتا با خمیر ترش همانند نان پیتای سریع و ساده خوشمزه خواهد بود اما با کیفیتی بهتر و سالمتر. قطعا پس از درست کردن آن به ارزش تلاشتان پی خواهید برد.

طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ

شما می‌توانید نان پیتا با خمیر ترش را با انواع غذاها سرو کنید از ساندویچ و کوکو گرفته تا انواع خوراکها و خورشها. من شخصا نان پیتا را با فلافل و کلی سبزیجات و مخلفات دوست دارم چون نان پیتا همانند یک کوله پشتی همه چیز را در خود جای می‌دهد و مثل نانهای باگت نیست که مواد را بیرون بریزد. خلاصه اینکه این نان بسیار سخاوتمند و مهربان است پس چرا سعی نمی‌کنید آن را درست کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: weekendbakery

طرز تهیه نان پیتا خانگی با خمیر ترش مخصوص ساندویچ
4.7 3

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...