زمستان بدون خاموشی با افزایش ظرفیت نیروگاهی در دولت سیزدهم


زمستان بدون خاموشی با افزایش ظرفیت نیروگاهی در دولت سیزدهم

بروز خاموشی‌های گسترده تا پیش از دولت سیزدهم موجب بروز نارضایتی بین صاحبان صنایع و مردم شده بود که با عزم دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت نیروگاهی و تامین سوخت نیروگاه‌های موجود زمستان 1400 بدون اعمال خاموشی به‌خوبی سپری و رضایت مردمی را موجب شد.

زمستان بدون خاموشی با افزایش ظرفیت نیروگاهی در دولت سیزدهم

به گزارش ایران اکونومیست، افزایش خاموشی در کشور پیش از دولت سیزدهم نارضایتی مردم، کسب‌وکارها و صاحبان صنایع را به همراه داشت و ضررهای زیادی برای کشور به همراه داشت.

کوتاهی در زمینه توسعه ظرفیت نیروگاهی و نیز تامین نشدن سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های موجود به بروز خاموشی در کشور دامن زده و مردم هر زمان منتظر اعمال خاموشی‌های جدید بودند.

در همین رابطه «همایون حائری» معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو گفته بود: متأسفانه طی چند سال اخیر تراز تولید و مصرف برق به هم خورده بود و همین نکته باعث می‌شد که در تابستان‌ها دچار محدودیت‌هایی شویم که به صنعت و بخش خانگی اعمال می‌شد.

این روند ادامه یافت تا آنکه دولت سیزدهم مصدر امور را به دست گرفت و با انتخاب «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیروی این دولت عزم جدی برای برطرف کردن این مشکل ایجاد شد.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های محرابیان توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور بود به‌گونه‌ای که وی وعده داد تا ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کند.

افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق طی ۴ سال

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به برنامه وزیر نیرو برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق طی چهار سال، گفته بود: این برنامه شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدید پذیر و ۱۰ هزار مگاوات نیز نیروگاه‌های حرارتی احداث‌شده توسط صنایع است که بر اساس آن طی چهار سال دولت مردمی ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های برق کشور اضافه خواهد کرد.

یکی از برنامه‌های «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم در زمان آغاز به کار دولت، توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور به میزان ۳۰ هزار مگاوات بود.

وی، ‌ همان زمان گفت: به‌منظور توسعه زیرساخت‌های تامین برق در کشور و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی، ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا چهار سال آینده به شبکه برق کشور اضافه می‌شود.

محرابیان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۵ هزار مگاوات از این ظرفیت توسط نیروگاه‌های جدید حرارتی و تبدیل واحدهای سیکل‌ ساده به سیکل‌ترکیبی، ۱۰ هزار مگاوات با سرمایه‌گذاری صنایع در بخش تولید برق و ۱۰ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های تجدید پذیر تامین خواهد شد.

وی تاکید کرده است که برای تحقق این برنامه، تفاهم‌نامه‌ای برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با صنایع منعقد شده است که این امر با حمایت وزارتخانه‌های نیرو و صمت عملیاتی خواهد شد.

تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران نشان از آن دارد که ۹۵۶ مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاهی تاکنون محقق شده است.

بر اساس این گزارش نیروگاه‌های گازی با ۳۰۷ مگاوات سهمی ۳۲.۱ درصدی از افزایش ظرفیت نیروگاهی را به خود اختصاص داده‌اند. نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با ۵۰۰ مگاوات و سهم ۵۲.۳ درصدی مقام نخست افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور در سال ۱۴۰۰ را از آن خود کرده‌اند.

نیروگاه‌های تولید پراکنده با ۱۲۰ مگاوات و سهم ۱۲.۵ درصدی و نیز نیروگاه‌های تجدید پذیر با ۲۹ مگاوات و سهم ۳ درصدی جایگاه بعدی افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور در دولت سیزدهم را به خود اختصاص داده‌اند و به‌این‌ترتیب ظرفیت منصوبه نیروگاهی به رقم ۸۶ هزار و ۳۸۸ مگاوات رسید که دستاورد بزرگی برای صنعت برق کشور و رفع خاموشی‌ها است.

علاوه بر تلاش برای ظرفیت نیروگاهی گام دیگر دولت سیزدهم برای جلوگیری از تکرار خاموشی‌ها تامین به‌موقع سوخت نیروگاه‌های موجود بود.

«همایون حایری» درباره عبور از زمستان بدون خاموشی گفته بود: زمستانی که گذشت، زمستان سختی بود و باوجود محدودیتی که در قسمت تامین سوخت گاز با توجه به رشد مصرف گاز خانگی داشتیم، اما همکاری‌های بسیار خوبی با وزارت نفت، صمت و سایر دستگاه‌ها صورت گرفت و توانستیم این زمستان را بعد از چند سال محدودیتی که اعمال می‌شد، بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذاریم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو زمستان بدون خاموشی را دستاورد بسیار خوبی برای دولت مردمی دانست.

این اقدام‌های وزارت نیروی دولت سیزدهم منجر به آن شد تا کشور از مشکلات ناشی از خاموشی‌های گسترده رهاشده و رضایت خاطر مردم فراهم شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس زن فوق جذاب احمد مهران ‌فر + بیوگرافی و صفر تا صد خصوصی ترین ها