بازدهی 4.4 درصدی بازار سرمایه در یک سال


بازدهی 4.4 درصدی بازار سرمایه در یک سال

بازار سرمایه در سال 1400 روندهای متفاوتی به خود دید و همین مساله باعث شد تا بازدهی این بازار برای سرمایه گذاران چندان جذاب نباشد.

بازدهی 4.4 درصدی بازار سرمایه در یک سال

به گزارش ایران اکونومیست، بورس اوراق بهادار تهران در سال 1400 روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. روزهایی که سهامداران خرد و حقیقی بازار سهام فرار را به قرار ترجیح داده و پول خود را از بازار سرمایه خارج کردند.

شاخص کل در 12 ماه سال گذشته روندهای متفاوتی داشت؛ البته در پایان در همان جایی قرار گرفت که در ابتدای سال قرار داشت. همین مساله نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در این بازار از کسب سود محروم بوده و البته که زیانی هم نکرده‌اند.

* افت 9 درصدی بازار سهام در فصل بهار

شاخص کل بورس در حالی که در ابتدای سال در کانال 1.3 میلیون واحد قرار داشت، سال 1400 را نیز در نیمه کانال یک میلیون و 300 هزار واحد به پایان برد، اما سال 1400 سالی پر فراز و نشیب بود و هر فصل و هر ماه سال برای سهامداران رنگ و بوی خاصی داشت و بورس یک رویه متفاوت را به ثبت رساند.

بازار سهام در ماه‌های ابتدایی سال همان روند سال گذشته را در پیش گرفت و در فروردین ماه با کاهش 102 هزار واحدی به کانال 1.2میلیون واحدی بازگشت و بازدهی منفی 7.83 درصدی را به ثبت رساند.

بازدهی 4.4 درصدی بازار سرمایه در یک سال

اردیبهشت سال 1400 همان در بر روی همان پاشنه چرخید و افت شاخص این بار شاخص کل را به کانال 1.1 میلیون واحدی بازگرداند. شاخص کل بورس در این ماه کاهش 99 هزار و 132 واحدی داشت و بازدهی این ماه بازار سهام نیز منفی 8.21 درصد بود.

اما در خردادماه بازار سرمایه در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری روند صعودی به خود گرفت و رشد 79 هزار واحدی شاخص کل در این ماه تا حدودی توانست افت شاخص در دو ماه ابتدایی را جبران کند، اما هنوز شاخص کل در کانال 1.1 میلیون واحدی قرار داشت. بازدهی بورس در خردادماه 7.13 درصد بوده است.

به عبارت دیگر، بهار فصل نزول شاخص های عملکردی بورس بود. در آخرین روز معاملاتی این فصل در 31 خرداد ماه شاخص کل بورس در رقم یک میلیون و 168 هزار واحد قرار داشت تا بازدهی بورس در فصل بهار منفی 9.24 درصد باشد. شاخص کل هموزن نیز به سطح 370 هزار واحد رسید.

بازدهی 4.4 درصدی بازار سرمایه در یک سال

* رشد بورس در تابستان گرم سال 1400

با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و آرام گرفتن قیمت ارز و طلا در کشور، بازار سرمایه نیز به یک وضعیت متعادل و صعودی در تابستان دست پیدا کرد.

شاخص کل بورس در تیرماه سال گذشته با رشد 136 هزار و 433 واحدی، توانست بازدهی 11.49 درصدی را برای سهامداران به همراه بیاورد. این شاخص در مردادماه نیز بیشترین میزان رشد در سال 1400 را به ثبت رساند و 226 هزار و 854 واحد رشد کرد و قله بورس در سال گذشته در این ماه به دست آمد. بازدهی بازار سهام در مردادماه 17.14 درصد بود.

اما با مشخص شدن برنامه دولت در زمینه کنترل کسری بودجه و کاهش تورم، بازار سرمایه به این مساله واکنش منفی نشان داد و کاهش شاخص در شهریور ماه رخ داد. بازدهی منفی 8.26 درصدی شاخص کل در این ماه نشات گرفته از همین موضوع بود.

بازدهی 4.4 درصدی بازار سرمایه در یک سال

به عبارت دیگر، در آخرین روز کاری شهریور شاخص کل بورس در رقم یک میلیون و 386 هزار واحد قرار گرفت تا بازدهی فصل تابستان مثبت 19.82 درصد شود. شاخص کل هموزن نیز در سطح 415 هزار و 495 واحد قرار داشت. شاخص کل توانست خود را در کانال 1.4 میلیون واحدی تثبیت کند. البته این شاخص تا نیمه کانال 1.5 میلیون واحدی نیز پیش رفت، ولی نتوانست آن را حفظ کند.

* پائیز بدون هیجان بورس

بورس در مهرماه افت و خیز چندانی نداشت و یک روند متعادل اما منفی را پشت سر گذاشت. شاخص کل در این ماه با افت 14 هزار و 360 واحدی روبرو شد و بازدهی منفی یک درصدی را به جای گذاشت.

شاخص کل بورس در آبان ماه نیز مانند مهرماه روندی عادی داشت و بازدهی منفی 0.04 درصدی داشت و به میزان 626 واحد کاهش یافت. این شاخص در آذرماه نیز با افت روبرو شد و 48 هزر و 148 واحد پایین آمد و بازهم بازدهی بورس منفی 3.42 درصد شد.

در انتهای آذرماه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و 318 هزار واحد رسید و بازدهی فصل پائیز منفی 4.44 درصد شود.

بازدهی 4.4 درصدی بازار سرمایه در یک سال

* جنگ شاخص سازها و کوچک ها در زمستان 1400

بازار سهام در زمستان نیز روندی عادی و بدون نوسان های زیاد داشت. دی ماه بورس با افت 77 هزار واحدی مواجه شد و بازدهی منفی 5.68 درصدی را برای سهامداران به همراه داشت. بهمن ماه نیز افت شاخص به دلیل نوسان کم بازار سرمایه تنها هفت هزار و 399 واحدی کاهش یافت و منفی 0.58 درصد بازدهی را به ثبت رساند.

اما در اسفندماه به دلیل شکل گیری مناقشه روسیه و اوکراین قیمت فلزات اساسی و نفت در بازارهای جهانی به شدت رشد کرد و همین مساله باعث شد تا تقابل های جذابی در بازار سرمایه شکل بگیرد. تقابل سهم های ریالی و دلاری، تقابل سهم های کوچک و بزرگ، همه و همه در ماه پایانی سال اتفاق افتاد.

بورس در اسفندماه 99 هزار و 845 واحد رشد کرد و وارد کانال 1.3 میلیون واحدی شد. بازدهی شاخص کل در این ماه نیز مثبت 7.29 درصد بوده است. به عبارت دیگر، در آخرین فصل سال شاخص کل بورس در آخرین روز کاری به سطح یک میلیون و 367 هزار واحد رسید تا بازدهی فصل زمستان مثبت 0.61 درصد شود.

بازدهی 4.4 درصدی بازار سرمایه در یک سال

بورس در سال 1400 در مجموع 4 ماه با رشد روبرو شده و در 8 ماه دیگر با افت قیمت ها همراه بوده است. در مجموع در سال 1400 بازار سرمایه بازدهی 4.4 درصدی داشته است. کاهش اعتماد به بورس که از سال 99 آغاز و در سال گذشته نیز ادامه داشت، سبب خروج پول سهامداران حقیقی از بازار سهام شد. همین موضوع در سال 1400 بزرگترین چالش بازار سرمایه بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟