چگونه غذا خوردن می تواند ژن های ما را تغییر دهد


چگونه غذا خوردن می تواند ژن های ما را تغییر دهد

دانشمندان بر این باورند که مواد موجود در غذا می توانند مکانیسم های مولکولی را تحریک کنند که دی ان ای ما را دوباره برنامه ریزی می کند.

به گزارش الف به نقل از اسپوتنیک، در علم، حتی یک جهت جدید به وجود آمده است - که رابطه محصولات غذایی با بیان ژن را مطالعه می کند. آیا می توان با کمک رژیم غذایی بر فرآیندهای بیوشیمیایی در بدن تأثیر گذاشت و خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش داد.
به عنوان مثال با خوردن شیر در طی سالها توسط یک عده خاص از مردم، ژن اون مناطق عوض شده است.
زیست شناسان مدت هاست دریافته اند که ژنوم هر موجود زنده ای قادر است با محیط سازگار شود. به لطف این، همه موجودات زنده، از جمله انسان، به طور مداوم تکامل می یابند. سبک زندگی، آب و هوا، قرار گرفتن در معرض پاتوژن های خاص، و عوامل دیگر، ظهور و تداوم گونه های ژنتیکی را تعیین می کند که سازگاری و حداکثر بقا را تضمین می کند.

یک مثال معمولی: در میان ساکنان شمال اروپا، محصولات لبنی تازه نه تنها در تمام عمر، بلکه بیشتر در دوران نوزادی توسط بدن جذب می شوند. شیر حاوی دی ساکارید لاکتوز است که برای هضم آن به آنزیم خاصی به نام لاکتاز نیاز دارد. ژن کد کننده آن معمولا فقط در نوزادان فعال است. پس از جدا شدن از پستان، بیان آن ضعیف شده و سطح لاکتاز کاهش می یابد. با این حال، در هلندی ها، سوئدی ها، نروژی ها، دانمارکی ها و بریتانیایی ها، لاکتاز تا 20 سال و گاهی در طول زندگی تولید می شود.
تجزیه و تحلیل دی ان ای، بقایای کاوش های باستان شناسی نشان داد که 10-12 هزار سال پیش، جهش های مربوطه در ژنوم اروپای شمالی ظاهر شد. به گفته دانشمندان، این مزیتی را در مبارزه برای بقا به ارمغان آورد و امکان جمعیت مناطقی را فراهم کرد که برای کشاورزی چندان مناسب نبودند، اما برای پرورش گاوهای شیری کاملاً مناسب بودند.
یعنی با خوردن چندین ساله شیر توسط مردم این کشورها، ژن ساکنان این مناطق به شیر عادت کرده ست و آنزیمهای مخصوص را تولید می کند و موجب تغییر ژن آنها برای مدتهای طولانی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!