سهیمه المپیک؛ نوشدارو بعد از حذف سهراب


سهیمه المپیک؛ نوشدارو بعد از حذف سهراب

تهران- ایرنا- حذف نام سهراب مرادی از لیست کاروان اعزامی ایران به بازی‌های المپیک 2020 توکیو در حالی بود که خبر کسب سهمیه وی در زمانی منتشر شد که رکورددار جهان نتوانست از آن استفاده کند.

به گزارش ایرنا، یکی از سرشناس‌ترین غایبان کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو سهراب مرادی بود قهرمانی که ورزش دوستداران این رشته در یک دهه فراز و فرودهای زیادی از زندگی ورزشی او را مشاهده کردند اما با این وجود، نام سهراب ایران با رکوردشکنی‌های پرتکرار گره خورده است رکوردهایی که در دسته‌های ۹۴ و ۹۶ کیلوگرم وزنه‌برداری جهان و المپیک به نام این ملی‌پوش اصفهانی ثبت شده است.

وی که مهرماه سال ۱۳۹۲ به خاطر مثبت شدن نمونه دوپینک یک محرومیت کوتاه مدت را تجربه کرده بود توانست مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو را کسب کند و در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ قهرمانی جهان را از آن خود کند.

سهیمه المپیک؛ نوشدارو بعد از حذف سهراب

سهراب مرادی پس از کسب مدال زرین المپیک موفق شد در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۷ آناهیم آمریکا در دسته ۹۴ کیلوگرم مدال طلا کسب کرد و در مسابقات ۲۰۱۸ عشق‌آباد ترکمنستان در دسته ۹۶ کیلوگرم به عنوان قهرمانی جهان رسید

وی در این ۲ تورنمنت رکوردهای جهان را نیز جابجا کرد.

مرادی در سال ۲۰۱۷ با مهار مجموع ۴۱۷ کیلوگرم موفق شد رکورد این دسته را پس از ۱۷ سال جابجا کند. وی در یکضرب آن مسابقات ۱۸۴ کیلوگرم و در دوضرب موفق به مهار ۲۳۳ کیلوگرم شد. فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری این رکورد را در دسته ۹۴ کیلوگرم به نام مرادی بایگانی کرده است.

پس از تغییر دسته‌های وزنه‌برداری مرادی همچنان با اقتدار ظاهر شد و در دسته ۹۶ کیلوگرم نیز رکورددار بود. وی در عشق‌آباد ترکمنستان با مهار مجموع ۴۱۶ کیلوگرم رکورد این دسته را از آن خود کرد. وی در یکضرب ۱۸۶ کیلوگرم و در دوضرب ۲۳۰ کیلوگرم را مهار کرد. رکورد مجموع این دسته هنوز در اختیار مرادی است.

سهیمه المپیک؛ نوشدارو بعد از حذف سهراب

سهراب مرادی که با کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ برای تمام رقیبان جهانی خود خط و نشان کشیده بود به دنبال کسب دومین مدال طلا در المپیک توکیو بود. اما خبری در خردادماه سال ۱۳۹۸ منتشر شد که کارشناسان از آن به عنوان شوک به کاروان ورزشی ایران یاد می کردند. کتف مرادی زیر وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی در رفت و این مصدومیت به پاشنه آشیل قهرمان نامدار ایران تبدیل شد. مرادی با وجود گذراندن یک دوره درمانی در آلمانی نتوانست امتیازات لازم را برای حضور در المپیک کسب کند.

ملی‌پوش اصفهانی وزنه‌برداری ایران در تمرینات وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی را در یکضرب مهار کرده بود که این اتفاق موجب مصدومیت وی شد.

وی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ در مسابقات قهرمانی آسیا به روی تخته رفت اما با مرد رکوردها فاصله زیادی داشت و نتوانست حد نصاب را کسب کند. فدراسیون برای حضور وی در توکیو این قهرمان را به کشور کلمبیا اعزام کرد اما مصدومیت کتف سهراب مرادی موجب شد تا وی نتواند در آن تورنمنت امتیازی کسب کند. مرادی پس از بازگشت به ایران با بیان اینکه «المپیک قسمت من نبود» رسما با این آوردگاه بزرگ خداحافظی کرد اما این پایان راه نبود.

سهیمه المپیک؛ نوشدارو بعد از حذف سهراب

فدراسیون وزنه‌برداری نام علی داودی و علی هاشمی را برای اعزام به توکیو اعلام کرد و فدراسیون جهانی نیز رسما امتیاز این ۲ وزنه‌بردار را تایید کرد با اعلام نام داودی و هاشمی ۲ سهمیه ایران برای توکیو کامل شد و کیانوش رستمی و سهراب مرادی شانسی برای حضور در المپیک نداشتند اما با انصراف ورزشکاران ساموا از حضور در المپیک داستان حضور مرادی دوباره نقل محافل شد اما سهمیه مرادی نوشدارو بعد از حذف سهراب بود و وی از پرواز ایران به سرزمین آفتاب جا ماند.

اعزام نشدن مرادی و شایعه سازی درباره حذف عمدی وی، دلخوری ایجاد کرد که در نهایت موجب قهر سهراب با اردوهای تیم ملی شد این قهر در نهایت به حذف نام دارنده مدال طلا از لیست اعزام به مسابقات قهرمانی جهان شد. مرادی بعد از این اتفاق در لیگ با تیم ذوب‌اهن اصفهان شرکت کرد اما تنها یکبار به روی تخته رفت و در هفته پایانی نیز مصدومیت کتف وی عود کرد تا همگان منتظر پایان زندگی قهرمانی این نابغه ورزشی باشند.

البته این پایان داستان مرادی و وزنه‌برداری ایران نیست زیرا تغییر و تحولات احتمالی فدراسیون بدون شک بر روی تصمیم نابغه ورزشی ایران تاثیر خواهد گذاشت تا وی و کیانوش رستمی بتوانند در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو بار دیگر به روی تخته بروند. با حذف دسته ۹۶ کیلوگرم از رقابت‌های وزنه‌برداری بدون شک رکورد مجموع این دسته به نام مرادی نیز ثبت خواهد شد و به احتمال زیاد او باید در دسته ۱۰۲ کیلوگرم به روی تخته برود. دسته‌ای که رسول معتمدی پدیده وزنه‌برداری ایران در آن حضور دارد.

سهیمه المپیک؛ نوشدارو بعد از حذف سهراب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 10 فروردین + فیلم