فارس من| اعتراض مراکز ترک اعتیاد به واگذاری داروهای آگونیست به داروخانه‌‌ها/ ما را کنار نگذارید


فارس من| اعتراض مراکز ترک اعتیاد به واگذاری داروهای آگونیست  به داروخانه‌‌ها/ ما را کنار نگذارید

به گزارش خبرنگار گروه رفاه و آسیب های اجتماعی خبرگزاری فارس، اخیراً جمعی از مخاطبان سامانه مردمی فارس من با راه اندازی یک پویش ۱۲۰۰ نفری، خواستار حل مشکلات مراکز ترک اعتیاد و بیماران در کشور شده اند. این مخاطبان، در این پویش...

به گزارش خبرنگار گروه رفاه و آسیب های اجتماعی خبرگزاری فارس، اخیراً جمعی از مخاطبان سامانه مردمی فارس من با راه اندازی یک پویش ۱۲۰۰ نفری، خواستار حل مشکلات مراکز ترک اعتیاد و بیماران در کشور شده اند. این مخاطبان، در این پویش نوشتند: «متاسفانه با کم رنگ شدن نگاه کارشناسی در وزارت بهداشت در سنوات اخیر و حاکم شدن دیدگاه‌های صنفی گروه خاصی از جامعه پزشکی در دوره وزیر قبلی بهداشت طرح واگذاری توزیع داروهای آگونیست توسط داروخانه‌ها (علی رغم مخالفت جامعه علمی و کارشناسی کشور در این حوزه) تصویب و ابلاغ شد.»

این پویش همچنین می افزاید: «معاونت درمان وزیر بهداشت با همراهی معاونت غذا و دارو بدون شنیدن نظرات و دیدگاه‌های نمایندگان ۲۵هزار نفر پزشک و پرستار و روانشناس شاغل در این حوزه بر ادامه روند قبلی در وزارت بهداشت تاکید دارند و در حال برنامه ریزی برای اجرای آن هستند. طرح توزیع داروخانه‌ای داروهای ترک اعتیاد باعث فراری شدن بیماران تحت پوشش این مراکز از طرح درمان بدلیل‌عدم مراجعه ایشان به داروخانه‌ها از ترس آبرو و … و بر باد رفتن تمامی زحمات درمانگران و زحمتکشان این حوزه باشد که به واقع هم اکنون با درآمدی حداقلی در قیاس با سایر بخش‌های درمانی مانند داروخانه‌ها و مطبهای زیبایی و … به این حرفه مشغولند».

در همین رابطه، خبرنگار فارس با مدیر این پویش گفت‌وگویی داشته است. مدیر این کمپین با انتقاد از رویکرد وزارت بهداشت در قبال مراکز ترک اعتیاد و بیماران، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، اصل رازداری بیماران اعتیاد مخدوش می شود، ما امروز در مراکز درمان سوء مصرف مواد یا همان مراکز ترک اعتیاد، تنها بیماران معتاد را ویزیت می کنیم و اجازه نداریم بیماران دیگر را ویزیت و درمان کنیم از طرفی دیگر بیماران ما تنها هم طیف های خود را در مراکز درمانی می بینند این در حالی است که در داروخانه ها ترددهای بیماران دیگری به چشم می خورد که بیماران ما نمی توانند از ترس آبرو نمی توانند به مراکز داروخانه ها مراجعه کنند.

وی افزود: در مجموع ۸ هزار مرکز درمان اعتیاد در کشور وجود دارد که به طور متوسط حداقل ۵ کارمند دارند، در صورت عملی شدن طرح، حدود ۴هزار کارمند بیکار خواهند شد.

مدیر این پویش که خود داری یک کمپ در مناطق شمالی کشور است، اظهار کرد: موضوع نشت دارو به بازار آزاد نیز بسیار حائز اهمیت است، اگر سری به مراکز ما در مناطق مختلف کشور بزنید خواهد دید که چندین لایه مراقبتی و سامانه ایداتیس برای مقابله با نشت دارو به بازار آزاد طراحی و اجرا شده است اما این اقدام در داروخانه ها به ثبت اسامی بیماران در یک رسید و نوشتن داروی تحویلی به معتادان خلاصه می‌شود.

وی اضافه کرد: مثالی را بگویم، برای یکی از نزدیکان من به خاطر بیش فعالی، داروی ریتالین تجویز شده، این دارو در آذرماه بشدت کمیاب شد، علیرغم تولید داخلی بودن هرروز به داروخانه مورد اعتماد سازمان مراجعه میکردم و تقاضای دارو میکردم اما هر بار میگفتند موجود نیست.

این مدیر کمپین خاطرنشان کرد: بنده نمی‌گویم تمام مراکز بدون اشکال هستند اما راهش این نیست دارو را به داروخانه ها بدهند و عملاً ما را حذف کنند، بلکه تنها راه آن بازرسی سختگیرانه و عادلانه است.

به گزارش فارس، براساس فرآیند پیگیری مشکلات مخاطبان سامانه فارس من، خبرگزاری فارس موظف است این سوژه‌ها را پس از انتشار مشکلات مخاطبان، از نگاه کارشناسی موضوع را بررسی و تحلیل نماید. برای امضای این پویش به اینجا مراجعه کنید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها