روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )


در این مطلب به معرفی روستاهای آستارا پرداخته ایم . 67 روستای آستارا که سرسبز با مردمانی مهمان نواز که اغلب آنها ترک زبان هستند . در ابتدا با شهرستان آستارا آشنا می شویم .شهرستان آستارا از شهرستان‌های ساحلی استان گیلان در شمال ایران است. مرکز این شهرستان، شهر آستارا است. این شهرستان با کشور […]

در این مطلب به معرفی روستاهای آستارا پرداخته ایم . ۶۷ روستای آستارا که سرسبز با مردمانی مهمان نواز که اغلب آنها ترک زبان هستند . در ابتدا با شهرستان آستارا آشنا می شویم .شهرستان آستارا از شهرستان‌های ساحلی استان گیلان در شمال ایران است. مرکز این شهرستان، شهر آستارا است. این شهرستان با کشور جمهوری آذربایجان همسایه است. بیشتر مردم این شهرستان به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند،همچنین زبان فارسی و زبان تالشی نیز در این شهرستان رواج دارد.

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )
در مناطق کوهپایه‌ای شهرستان نظیر عنبران محله مردمان به زبان تالشی صحبت می­ نمایند. شغل اکثر مردم شهرستان آستارا صادرات یا واردات کالا از جمهوری آذربایجان و کشاورزی است. همچنین این شهرستان همه ساله به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری است که از شهرهای مختلف ایران و کشورهای قفقاز به این شهرستان مسافرت می‌کنند. وجود بازارچه ساحلی، پاساژهای متعدد نیز باعث رونق وضعیت اقتصادی این شهرستان شده‌است. وسعت این شهرستان ۴۳۰ کیلومتر مربع است.

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )

تقسیمات کشوری

شهر: آستارا
بخش مرکزی شهرستان آستارا
دهستان حیران
دهستان ویرمونی
شهر: لوندویل
بخش لوندویل
دهستان چلوند
دهستان لوندویل

تاریخچه

منطقه آستارا تا پایان دوران صفوی بخشی از ولایت گیلان بود. پس از کشته‌شدن نادرشاه، آستارا مرکز یک حکومت نیمه‌مستقل به نام خانات تالش شد. با انعقاد عهدنامه ترکمانچای و جدا شدن نیمی از سرزمین تالش از ایران، ادارهٔ امور بخش‌های باقی‌مانده از خانات تالش، از جمله آستارا، در اختیار نایب‌السلطنه عباس میرزا حکمران آذربایجان قرار گرفت. قسمتی از مناطق مذکور بین خان‌های محلی گیلان به صورت تیول تقسیم شده و مابقی به ایالت آذربایجان ضمیمه شد و تا پایان دوران قاجاری نیز به همان شکل باقی ماند. در تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ خورشیدی، بخش آستارا از گیلان جدا شد و به زیرمجموعهٔ شهرستان اردبیل از استان آذربایجان شرقی محسوب شده بود. در سال ۱۳۳۶، با تأسیس فرمانداری، به یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی ارتقا پیدا کرد. شهرستان آستارا از خرداد ۱۳۳۹به استان گیلان ملحق گردید.از دوره بیستم مجلس شورای ملی، شهرستان آستارا دارای نماینده مستقل بوده‌است.

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )

جغرافیا

شهرستان آستارا از شمال با کشور جمهوری آذربایجان، از غرب به شهرستان نمین (استان اردبیل)، از جنوب به شهرستان طوالش همسایه‌است. همچنین از شمال به رودخانه مرزی آستاراچای، از جنوب به رود قره‌سو و از غرب به کوه‌های تالش محدود می‌شود.

جاهای دیدنی آستارا

در سایت سیری در ایران به معرفی تک تک جاهای دیدنی آستارا پرداخته ایم .

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )

آبشار لاتون
تله کابین حیران

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )
گردنه حیران
پناهگاه حیات وحش لوندویل

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )
باغ پرندگان آستارا
کوته کومه
تالاب استیل

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )
آستاراچای
پارک جنگلی بی‌بی یانلو
ساحل صدف
جنگل فندقلو
باغ ملی
باغ چای عباس‌آباد

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )
بهشت کاکتوس‌ها
کوه اسپیناس
ساحل شریعتی
آسیو شوان (آسیاب آبی)
چشمه آب گرم علی داشی
پیست کارتینگ حیران
سورتمه (حیران)

اماکن تاریخی

قلعه شیندان
قلعه تک آغاج
بقعه پیرقطب الدین
بقعه شیخ تاج‌الدین محمود خیوی
بقعه سیدمحمد دوست
امامزاده ابراهیم و قاسم
دبیرستان حکیم نظامی
کتابخانه عمومی شماره یک آستارا
مدرسه شهیدمدنی (به نام پیشین: مدرسه داریوش)
مدرسه سنایی سیبلی
طرق مظفری
بازار آستارا

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )
آثار تاریخی
اکنون قدیمی‌ترین بنای منطقه متعلق به دوره ایلخانی بوده و تعداد دیگر از آثار دوران صفویه و قاجاریه این بنای کهن را همراهی می‌کنند. شایان ذکر است که بناها و آثار دوران اسلامی منطقه شهرستان آستارا اکثراً شامل قبور قدیمی و بقاع و آرامگاه‌هایی هستند که در دامنه کوه‌ها و جنگل‌ها به صورت متروک و برخی بدون تاریخ و بنا واقع شده‌اند و از لحاظ فیزیکی وضعیت مناسبی ندارند.

کشاورزی و دامداری

این شهرستان با توجه به شرایط ویژه اقلیمی از مناطق مستعد کشاورزی به‌شمار می‌آید و یکی از فعالیت‌های مهم مردم این شهرستان می‌باشد. از محصولات مهم کشاورزی آن می‌توان برنج، گندم، جو، ذرت، محصولات جالیزی و سبزیها را نام برد. سطح زیر کشت این شهرستان۴۲۹۵۸ هکتار که برنج، سبزی و صیفی، مرکبات و میوه‌های دانه دار برداشت می‌شود. در نتیجه کاشت برنج در شالیزارهای شهرستان آستارا، گمان بر این است که برخی ارقام برنج مانند رقم حسنی در اثر انتخاب سنتی توسط کشاورزان، از این شهرستان نشات گرفته‌اند.کاشت برنج در ۳۲۰۰ هکتار زمین و شالیکوبی در ۱۰ کارخانه برنجکوبی تولید به ۱۵۱۰۷ تن محصول در سال منجر می‌شود همچنین از ۳۰۰ هکتار زمین زیر کشت توتون هر ساله ۲۱۰ تن برگ سبز به دست می‌آید.گندم نیز در ۳۹۸ هکتار کشت می‌شود و ۴۹۲ تن در سال محصول می‌دهد.

شهرستان آستارا به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی برای کشت نباتات علوفه‌ای و برخورداری از مراتع برای دامپروری نیز مستعد است. در این شهرستان گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیرو تخم مرغ و عسل تولید می‌گرددو انواع مختلف ماهی پرورش وصید و خاویار تولید می‌گردد.

از دیگر فعالیت‌های اقتصادی شهرستان زنبورداری است که از رونق زیادی برخوردار است و براساس آمارگیری از زنبورداران، در سالجاری مقدار ۲۵۸ نفر از اعضاء تعاونی زنبورداران شهرستان آستارا با ۳۷۵۰۹ کلنی زنبورعسل مقدار ۷۹۴ تن عسل به ارزش اقتصادی سی و پنج میلیارد ریال پرورش دادند. وجود دریای خزر علاوه بر اینکه صید ماهی را رواج داده‌است موجب ایجاد کارخانجات صدف کوبی گردیده که در آن‌ها از صدف‌های اطراف ساحل، خوراک طیور تهیه می‌کنند شهرستان آستارا از مراکز مهم کشاورزی در استان گیلان به‌شمار می‌رود که همه ساله بخش وسیعی از تولیداتی چون؛ برنج، کیوی، ازگیل، خرمالو، ذرت و گندم، علاوه بر عرضه در بازار مصرف داخلی به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر می‌گردد.

نخستین باغ کیوی گیلان در شهرستان آستارا با ۲۲ سال قدمت در فضایی به مساحت دو هکتار معروف به ‘باغ کیوی ماهوتی دایر شده‌است. مرکز تحقیقاتی به منظور مطالعات کارشناسی ایجاد باغات کیوی در شمال و همه مناطق مستعد کشور در کنار قدیمی‌ترین باغ کیوی استان گیلان دایر می‌شود. باغ کیوی برادران شیبانی به مساحت پنج هکتار در حومه آستارا هر ساله به تولید بیش از ۱۵۰ تن کیوی می‌پردازد.

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )

روستاهای آستارا

روستای آق مسجد

آق مسجد، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای آقچای

آقچای، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد.

روستای باباعلی

باباعلی، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان چلوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای باسکم چال

باسکم چال، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای باش محله لوندویل

باش محله لوندویل،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان چلوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۹۶ نفر بوده‌است.

روستای باغچه‌سرا

باغچه‌سرا، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶۷ نفر بوده‌است.

روستای برزنا

برزنا، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای بهارستان

بهارستان،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای بی‌بی یانلو

بی‌بی یانلو، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای بیجاربین

بیجاربین،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۲ نفر بوده‌است.

روستای تله‌خان

تله‌خان، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸ نفر بوده‌است.

روستای جبرئیل محله

جبرئیل محله، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستای چلوند

چلوند، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان چلوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸۱ نفر بوده‌است.

روستای چلوند پایین

چلوند پایین، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان چلوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۷۵ نفر بوده‌است.

روستای چملر

چملر،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۲ نفر بوده‌است.

روستای حاجی امیر بالا

حاجی امیر بالا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آستارا در استان گیلان ایران است.

روستای حاجی امیر پایین

حاجی امیر پایین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آستارا در استان گیلان ایران است.

روستای حیران

حیران نام روستایی تالش نشین و ییلاقی در شهرستان آستارا واقع در استان گیلان است.این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر آستارا قرار دارد. حیران از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده‌است.منطقه حیران از توابع شهرستان مرزی بندر آستارا در منتهی‌الیه شرق استان گیلان با ۲۲۰۰ هکتار مساحت است که از این میزان ۱۲۰۰ هکتار به مستثنیات اشخاص و ۱۰۰۰ هکتار به منابع ملی تعلق دارد.
حیران عربی شده واژه تالشی «هیران» است. هیران در زبان تالشی به معنای مکان ابر و مه می‌باشد. «هیر» یا «هر» در زبان تالشی به معنی ابر و مه است و «ان» پسوند مکان است. یکی از ویژگی‌های گردنه حیران نیز مه آلودگی هوا در بیشتر اوقات سال است.

به دلیل ییلاقی بودن منطقه، ساخت بناهای ویلایی در سال‌های اخیر چشمگیر بوده‌است. به‌طوری که در طول فصول گرم سال جمعیت این روستا به بیش از ۲۰۰۰ نفر می‌رسد اما جمعیت ثابت آن در حدود ۳۰۰ نفر می‌باشد؛ که به شغل کشاورزی مشغول بوده و در طول سال مخصوصاً بهار و تابستان، رستوران‌ها و مغازه‌هایی را در کنار جاده برای کسب و کار باز می‌کنند. منطقه حیران از یک سو مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌است و از سوی دیگر مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق است که از میان آن رود آستارا، آقچای عبور می‌کند که این رود مرز ایران و کشور آذربایجان را تعیین می‌کند. این روستا به دلیل زیبایی طبیعی آن، به عنوان یکی از منطقه‌های نمونه گردشگری در ایران به‌شمار می‌رود و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در سالیان اخیر، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و ساخت و ساز بناهای تفریحی و گردشگری در آن افزایش یافته‌است.
گردنه
از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا، است که در مسیر راه ارتباطی آستارا – نمین قرار گرفته‌است. این گردنه که به همراه روستای ونه‌بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان می‌باشد، از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن آستارا رود عبور می‌کند. این رود تعیین‌کننده مرز استان گیلان ایران و جمهوری آذربایجان است.این گردنه در بیشتر زمانها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند. با این وجود این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطهٔ آن از سطح آبهای آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است؛ در واقع علت اصلی مه تقریباً دائمی گردنهٔ حیران رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد این گردنه.>

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )

روستای حیران سفلی

حیران سفلی، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸ نفر بوده‌است.

روستای حیران علیا

حیران علیا یکی از روستاهای استان گیلان است که در دهستان حیران شهرستان آستارا واقع شده‌است.

روستای حیران علیا

حیران علیا،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای حیران وسطی

حیران وسطی، رروستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴ نفر بوده‌است.

روستای خان حیاطی

خان حیاطی، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان چلوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۹ نفر بوده‌است.

روستای خانبلاغی

خانبلاغی، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان حیران قرار دارد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰ نفر بوده‌است.

روستای خانه‌های آسیاب

خانه‌های آسیاب، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۰۳ نفر بوده‌است.

روستای خسرومحله

خسرومحله، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان لوندویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۴ نفر بوده‌است.

روستای خشکه دهنه

خشکه دهنه،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است.این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۲۴ نفر بوده‌است.

روستای خلج محله

خلج محله، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چلوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۷۷ نفر بوده‌است.

روستای خلیله سرا

خلیله‌سرا، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چلوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۱ نفر بوده‌است.

روستای دربند

دربند، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. روستای «دربند » از توابع شهرستان آستارا در استان گیلان، یکی از این نمونه هاست که به خاطر قرار گرفتن در نزدیکی تالاب «استیل آستارا» مشمول این تابلوی زردرنگ هم می شود. هم‌نشینی ی دریا، جنگل و جلگه، تنوع گیاهی و جانوری مناسبی را در این منطقهٔ غربی دریای خزر به وجود آورده که تالاب استیل یکی از بهترین نمونه‌هایش است، تالابی که نما اصلی اش «هِستل » است و به زبان محلی «آبگیر‏» معنا می‌دهد. در این منطقهٔ حافظت شده، باید انتظار تماشای گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فردی را داشته باشید که هرساله مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. همین جاذبه‌ها باعث شده دربند، روستای همسایهٔ تالاب تبدیل به یک روستای گردشگری منطقه شود و با خانه‌های روستایی و جنگلی اش میزبان مسافران و پرنده نگران تالاب باشد.
این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۴ نفر بوده‌است.

روستای دگرمانکشی

دگرمانکشی،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای دمیر اوغلی کش

دمیر اوغلی کش، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۲ نفر بوده‌است.

روستای دیله

دیله، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لوندویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای زره ژیه

زره ژیه، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳ نفر بوده‌است.

روستای سرالیوه

سرالیوه، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لوندویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۷ نفر بوده‌است.

روستای سلی

سلی یک روستا در ایران است که در دهستان چلوند شهرستان آستارا واقع شده‌است. سلی ۳۰ نفر جمعیت دارد.

روستای سیبلی

این روستا در دهستان لوندویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴۹ نفر بوده‌است.

روستای سیج

سیج، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.

روستای شاغلا

شاغلا،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای شونان

شونان، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای شونده چولا

شونده چولا،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌است.

روستای شیخ علی محله

شیخ‌علی محله،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹ نفر بوده‌است.

روستای شیخ محله

شیخ‌محله،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده‌است.

روستای صیادلر

صیادلر ، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۵ نفر بوده‌است.

روستای عباس‌آباد

عباس‌آباد،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا با جمعیت ۳۶۲۳ نفر پر جمعیت ترین روستای شهرستان آستارا محسوب میشود.این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۲۳ نفر بوده‌است.

روستای عسکرآباد

عسکرآباد، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای عنبران‌محله

عنبران‌محله یکی از روستاهای دهستان ویرمونی از توابع شهرستان آستارا در استان گیلان ایران است. این روستا قطب اصلی زبان تالشی از شاخه زبان‌های ایرانی‌تبار در آستارا به‌شمار می‌رود که پیشتر در کل این شهرستان رایج بود.۲۰۸۸ نفر

روستای عوض‌لر صیادلر

عوض‌لر صیادلر، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستای فندق‌پشته

فندق پشته،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵ نفر بوده‌است.

روستای قره‌سو

سیاآو یا قره‌سو روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۲۴ نفر بوده‌است.

روستای قلعه

قلعه، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۴ نفر بوده‌است.

روستای کانرود

کانرود، روستایی از توابع بخش لوندویل شهرستان آستارا در استان گیلان واقع شده است که در ۸ کیلومتری جاده آستارا به تالش، که از سمت شمال به روستاها و نواحی دربند و عباس‌آباد، از سمت جنوب به روستای سیبلی و نواحی اطراف لوندویل، از سمت شرق به دریای خزر و از سمت غرب به جنگل‌های دیله و عشایرنشین لاتون و کوه‌اسپیناس پیوند دارد. باشندگان به زبان‌ تالشی سخن می‌گویند. و شغل آن‌ها اغلب کشاورزی است و در مهمان‌نوازی و مهربانی و فرهنگ دوستی شهره هستند. مناطق و محله‌هایی متعددی دارد که گسترده‌ترین آن‌ها داداش آباد، صفرآباد، گل حسن محله، باش محله و شونده کش هستند.

روستای کانرود در دهستان لوندویل قرار دارد و براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، جمعیت آن ۲۶۴۰ نفر بوده‌است و پرجمعیت‌ترین روستای شهرستان آستارا است.بر اساس این سرشماری، در شهرستان آستارا، پس از روستای کانرود، به ترتیب روستاهای ویرمونی، عنبران محله، خشکه دهنه، عباس آباد، سیبلی و باغچه سرا از لحاظ جمعیت در رتبه‌های بعدی هستند.

روستای کرده‌سرا

کرده‌سرا،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان لوندویل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۶۸ نفر بوده‌است.

روستای کشفی

کشفی،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۶ نفر بوده‌است.

روستای کوته کومه

روستای کوته کومه در استان گیلان و در ۹ کیلومتری شهر لوندویل واقع شده‌است؛ روستایی است کوچک با حدود ۲۰ خانه و مردمانی تالشی و اهل تسنن.این روستا بالغ بر ۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد. مردم روستا عمدتاً در محل به زبان تالشی سخن می‌گویند.عمده شهرت این روستا بدلیل وجود آبشار لاتون بلندترین آبشار استان گیلان است. دیگر مکان مشهور این روستا آبگرم کوته کومه است.

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )
روستای کوته کومه یکی از روستاهای توریستی و گردشگری گیلان است. جمعیت این روستا بالغ بر ۱۰۰۰ نفر است. این روستا از نظر تقسیمات کشوری از توابع دهستان چلوند بخش لوندویل شهرستان آستارا می‌باشد.
این روستا در عرض جغرافیایی ۳۸درجه ۱۸ دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۴۸درجه ۴۶ دقیقه شرقی قرار دارد.ارتفاع متوسط آن از سطح دریا آزاد ۷۵ متر است. این روستا در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب شهر لوندویل قرار دارد. رودخانه لوندویل از میان آبادی عبور می‌کند.

روستاهای آستارا ( معرفی 67 روستای آستارا )

روستای گودی اولر

گودی اولر،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷ نفر بوده‌است.

روستای گونش

گونش،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چلوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای گیلاده

گیلاده،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۶ نفر بوده‌است.این روستا در مسیر آبگرم علی داشی،مئشه سویو و جنگل های فندقلو قرار دارد.تمام اهالی روستا به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.

روستای لمیرمحله

لمیرمحله، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۶ نفر بوده‌است.

روستای مشند

مشند، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۸ نفر بوده‌است.

روستای میه کومی

میه کومی،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چلوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای نظرمحله

نظرمحله،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش لوندویل که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان چلوند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای ونه‌بین

ونه‌بین، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۴ نفر بوده‌است.

روستای ویرمونی

ویرمونی،روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. روستای ویرمونی در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۴۰ نفر بوده‌است.

روستای هودول

هودول، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. هودول روستایی تالش نشین در پهنه ها و دامنه میان کوه هایی که در پست ترین ارتفاعات مشرف به جنوب جلگه آستارا هستند ،واقع است .نوع سکونت در این ده از قبل و ایام قدیم و از بدو شکل گیری به دلیل نوع و روش کوچ و زندگی عشایری مردمان تازه سکنا یافته به شکل پراکنده نشینی بوده و هر خانواده در بخش خاصی از ده و به فواصلی معین از طایفه ای دیگر اسکان یافته و به مرور زمان با گسترش خانواده ها و تغییر سبک زندگی یکجا نشین شده و به روستای کنونی توسعه میابد هودول در ابتدا به بافت خاصی از روستا که جمعیتی بیشتر و متمرکزتر نسبت به سایر بخشها داشت اطلاق میشد نام هودول واژه ای به زبان تالشی است و از دو بخش «هو»به معنی باز و پهن و گسترده _«دول» به معنی دره و فاصله و پهنه بین دو کوه تشکیل شده .به قسمت گسترده کنونی در ابتدا و بدوا ربو کنور(به معنی رودخانه کنار) گفته میشد ولی به دلیل استفاده بیشتر از واژه هودول این نام به مرور بر سایر بخشها نیز اطلاق شد و رسمیت یافت .اماکن مسکونی و زمین های کشاورزی این روستا عمدتا در مجاورت دو طرف رودخانه و منتهی به دامنه کوه های اطراف است و این بافت از مرز جنوبی دهستان ویرمونی تا روستای بالای هودول (تله خان)امتداد دارد و انتهای تله خان به دامنه مرتفع تر کوه ها مشرف می‌باشد. فاصله این روستا با شهر آستارا بطور تقریبی هفت کیلومتر برآورد شده و زمان ماشین رو پانزده دقیقه و پیاده روی ۴۵ دقیقه الی یکساعت است، و دارای جاده آسفالت خط کشی شده و از امکانات اصلی زندگی همچون برق و گاز برخوردار است.
این روستا در دهستان ویرمونی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۳ نفر بوده‌است.

روستای هوژیه

هوژیه، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای هولستون

هولستون، روستایی از روستاهای آستارا از توابع بخش مرکزی که در استان گیلان واقع شده است. این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان