تولید گندم به 10 میلیون تن می رسد


تولید گندم به 10 میلیون تن می رسد

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به کسری نیاز کشور از طریق واردات، کمبودی در عرضه گندم واحد‌های نانوایی نداریم.

آقای علیقلی ایمانی گفت: با توجه به آنکه روسیه ۴۷ تا ۴۸ میلیون تن و اوکراین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تن گندم صادر می‌کند؛ بنابراین با درگیری روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.

به گفته او، با توقف صادرات روسیه این نگرانی در جهان به وجود آمد که در برخی کشور‌ها قحطی نان اتفاق بیفتد.

ایمانی می‌گوید: بنابر آمار حدود ۵ میلیون تن گندم با احتساب ذخایر استراتژیک وارد شد که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال زراعی ۱۴۰۰_۹۹، حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تولید شد که ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از این میزان خرید تضمینی شده است.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به پراکنش بارش و شرایط مساعد بارندگی نسبت به سال قبل و نزدیک شدن به فصل برداشت این امیدواری وجود دارد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، از حدود ۶ میلیون هکتار بیش از ۱۰ میلیون تن گندم تولید شود که با احتساب ذخایر استراتژیک نیازی به واردات نداریم.

طبق گفته مسئولان اتحادیه و تشکل‌ها سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن گندم مورد استفاده قرار می‌گیرد که سال گذشته به سبب شرایط خشکسالی بخشی از گندم مورد نیاز از طریق تولید داخل تامین شد که با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و شرایط جوی پیش بینی می‌شود که سال زراعی فعلی نیازی به واردات نداشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟