بازگشت نمازهای ویژه ماه رمضان به مسجد ایاصوفیه پس از 88 سال


بازگشت نمازهای ویژه ماه رمضان به مسجد ایاصوفیه پس از 88 سال

هیئت عالی مذهبی ترکیه اعلام کرد که نمازهای تراویح که مسلمانان هر شب در ماه مبارک رمضان انجام می دهند، برای اولین بار پس از 88 سال به مسجد ایاصوفیه استانبول باز می گردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « english.alaraby»، هیئت عالی مذهبی ترکیه اعلام کرد که نمازهای تراویح که مسلمانان هر شب در ماه مبارک رمضان انجام می دهند، برای اولین بار پس از 88 سال به مسجد ایاصوفیه استانبول باز می گردند.

علی ارباس، رئیس سازمان دیانت ترکیه که یک نهاد عمومی مسئول نظارت بر مناسک دینی است در این باره گفت: برای اولین بار پس از 88 سال، مسجد ایاصوفیه در ماه رمضان امسال پذیرای مومنان برای نماز تراویح خواهد بود.

وی افزود: انشالله با اقامه نماز اول وقت شاهد این لحظه زیبا خواهیم بود.

ارباس تاکید کرد که این نماز در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه در ماه مبارک رمضان در ایاصوفیه اقامه می شود.

اگرچه ساختمان ایاصوفیه که به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گرفت در سال 2020 به مسجد تبدیل شد اما شیوع ویروس کرونا مانع از برگزاری نماز در این مکان شده بود.

این بنا برای اولین بار به عنوان یک کلیسای جامع مسیحی بین سال های 532 تا 537 پس از میلاد در زمان امپراتور ژوستینیانوس اول ساخته شد و مهمترین بنای بیزانسی به حساب می آید.

پس از فتح قسطنطنیه (استانبول کنونی) توسط عثمانی ها در سال 1453، پس از تأسیس جمهوری سکولار مدرن ترکیه در سال 1923، قبل از افتتاح به عنوان موزه در سال 1935 به مسجد تبدیل شد.

این بنا در سال 1985 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد و در ژوئن 2020، مقامات ترکیه ایاصوفیه را دوباره به مسجد تبدیل کردند.

سال گذشته کمیته میراث جهانی آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد ، یونسکو از ترکیه خواست تا گزارشی در مورد وضعیت حفاظت از ایاصوفیه ارائه کند و نگرانی شدید خود را در مورد عواقب تبدیل این ساختمان به مسجد عنوان کرد.

ترکیه به سرعت انتقاد یونسکو را رد کرد و آن را «غرض‌آمیز و سیاسی» خواند.

پایان پیام/7

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران