ویژگی های شخصیت جالب «بچه» در مجموعه «مهمونی»


ویژگی های شخصیت جالب «بچه» در مجموعه «مهمونی»

تابناک: نزدیک سی سال پیش، یک بچه شاگرد‌کفاش با کلاهی قرمز، سر از برنامه «صندوق پست» درآورد. بچه‌ای که دیالوگ‌های متفاوتش با صدای حمید جبلی، در همان قسمت اول، چنان مورد توجه قرار گرفت که برای همیشه عضو ثابت برنامه‌های طهماسب باقی ماند....

ویژگی های شخصیت جالب «بچه» در مجموعه «مهمونی»

تابناک: نزدیک سی سال پیش، یک بچه شاگرد‌کفاش با کلاهی قرمز، سر از برنامه «صندوق پست» درآورد. بچه‌ای که دیالوگ‌های متفاوتش با صدای حمید جبلی، در همان قسمت اول، چنان مورد توجه قرار گرفت که برای همیشه عضو ثابت برنامه‌های طهماسب باقی ماند. کلاه قرمزی، مثل بچه‌های معمولی نبود. وسط حرف‌های طهماسب می‌پرید، کلمات را پس‌وپیش ادا می‌کرد و به طور کلی آداب و معاشرت نمی‌دانست. برای همین بود که مدام از زبان طهماسب جملاتی مثل «دهانت را ببند»، «هل دادن کار خوبی نیست.»، «نگو آهان، بگو بله»، «نیا توی صورت من»، «وسط حرف من نپر» و ... می‌شنیدیم. در واقع ایرج طهماسب برای اینکه مخاطبان کودکش را با آداب و معاشرت آشنا کند، به شیوه لقمان حکیم عمل کرده بود و انتخاب یک شخصیت بی‌قید به چارچوب‌های اخلاقی برای این منظور جواب می‌داد.

در آن دوره‌ای که تلویزیون پر از مجری‌هایی بود که نصیحت می‌کردند و رگه‌ای از شوخ‌طبعی نداشتند، چی از این بهتر بود که یک مجری از پخش شدن آب دهان عروسک توی صورتش به ستوه بیاید و مدام از دستش آچمز شود؟ کلا‌ه‌قرمزی، در محیط بسته جامعه دهه هفتاد، مثل یک سوپاپ اطمینان عمل کرد. مقابل تمام دستورالعمل‌های تربیتی ایستاد و با شیطنت‌هایش باب جدیدی را در آن دوره باز کرد. حالا نزدیک سی سال بعد از تولد کلاه قرمزی، طهماسب بار دیگر در نقطه شروع ایستاده و بچه در برنامه «مهمونی» یک جور‌هایی در امتداد کلاه قرمزی «صندوق پست» است. با این تفاوت که بچه، کودکی قانون‌گریز و بی‌اعتنا به آداب و معاشرتی است که در سال ۱۴۰۱ زندگی می‌کند. طبیعتا بی‌ادبی‌ها و فحش‌ها و رفتارهایش شکل جدیدی به خود گرفته و کلماتی از دهانش بیرون می‌آید که شنیدنش از زبان کودکان امروزی زیاد هم بعید نیست. بچه با وجود همه اینها، لطافتی کودکانه دارد، شیطنت می‌کند، احساساتی است و از اینکه طهماسب به دلش راه می‌آید و او را پیش خودش نگه می‌دارد لذت می‌برد. برای همین است که مدام قول می‌دهد با ادب شود.


نکته قابل توجه در این بین رفتار خود طهماسب است. او حالا بیشتر شبیه به یک پدربزرگ رفتار می‌کند تا یک پدر. خیلی بیشتر نرمش نشان می‌دهد و انتظار ندارد بچه کاملا با ادب و طبق چارچوب عمل کند. به او می‌گوید فحش ندهد و به جایش داد بزند یا اول فحش‌هایش را با او چک کند. در صورتی که سی سال پیش در جایگاه آقای مجری، چنین نرمش‌هایی از او نمی‌دیدیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟