نخستین جشنواره محلی تابش در دشتستان برگزار شد


نخستین جشنواره محلی تابش در دشتستان برگزار شد

نخستین جشنواره محلی تابش با استقبال کم نظیر قشرهای مختلف مردم استان بوشهر در روستای تاریخی خلیفه در شهر شبانکاره دشتستان به کار خود پایان داد.

نخستین جشنواره محلی تابش با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ گردشگری روستایی به همت جمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ دوست استان بوشهر ۲۸ اسفند پارسال کار خود را آغاز و پس از ۲ هفته و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، سنتی و ... شب گذشته در روستای خلیفه شبانکاره به کار خود پایان داد.

دبیر نخستین جشنواره محلی تابش در ارتباط با برگزاری این جشنواره گفت: نخستین جشنواره تابش با هدف توسعه گردشگری روستایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان بوشهر به ویژه در شهرستان دشتستان با همکاری شماری از هنرمندان و فرهنگ دوستان و حمایت خاندان مظفری از اهالی روستای خلیفه در شهر شبانکاره دشتستان برگزار شد.

حسین مظفری بیان کرد: با توجه به اینکه امسال نخستین سال برگزاری این جشنواره بود شاهد استقبال کم نظیر مردم استان و حتی مسافران نوروزی از این جشنواره بودیم.

وی ادامه داد: از جمله ویژه برنامه‌های این جشنواره می‌توان به برپایی نمایشگاه خوراک، صنایع دستی، اجرای موسیقی محلی، تجلیل از مشاهیر استان و پخت غذاهای محلی اشاره کرد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

دبیر نخستین جشنواره محلی تابش اضافه کرد: اجرای موسیقی از جمله برنامه‌های مورد استقبال حاضران در جشنواره بود به طوری که در طول مدت برگزاری این جشنواره، گروه‌های موسیقی از جمله فانوس، شبدیز، شالو، دیار، بوم، آوای موج، هم نوا و لیان به اجرای برنامه پرداختند.

مظفری اظهار کرد: همچنین در روز پایانی این جشنواره احسان عبدی پور هنرمند اهل خرم آباد با سورنای لرستانی آهنگ لحظه تحویل سال را نواخت ضمن اینکه با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان ملودی سحری خوانی لرستان هم اجرا شد.

نخستین جشنواره محلی تابش در دشتستان برگزار شد

تدوین ۳ پرونده برای ثبت در آثار ملی کشور

نکته قابل توجه و ارزشمند در این جشنواره محلی، اقدام عوامل برگزاری این جشنواره برای ثبت آثار ملی بود به طوری که ۳ پرونده برای ثبت آثار محلی استان بوشهر تدوین و به مراکز ذیربط ارسال شد.

مظفری در مورد این سه پرونده گفت: در حاشیه برگزاری این جشنواره رقص دواره از رسوم باستانی و تاریخی شبانکاره و حیات داوود به عنوان میراث ملموس برای ثبت در آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شد.

وی بیان کرد: همچنین شیوه نوازندگی نی انبان استاد پولاد قهرمانان از هنرمندان نامی شبانکاره به عنوان گنجینه زنده بشری برای ثبت در آثار ملی تدوین و ارسال شد.

دبیر نخستین جشنواره محلی تابش گفت: سومین پرونده مربوط به ثبت حلوای سرد و بندو بود که با توجه به شیوه طبخ خاصی که در منطقه شبانکاره و حیات داوود دارد برای ثبت درآثار ملی تدوین شد.

مظفری اضافه کرد: در ادامه معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان بوشهر، آثار صنایع دستی بیش از ۲۰ هنرمند هم استانی شامل ساز، حصیربافی، گلیم، گبه، جاجیم، سفال، سرامیک در معرض دید قرار گرفت.

نخستین جشنواره محلی تابش در دشتستان برگزار شد

معرفی و تجلیل از مشاهیر استان بوشهر

وی افزود: معرفی و تجلیل از مشاهیر استان بوشهر از جمله هنرمندان و ورزشکاران، نویسندگان و... از دیگر برنامه‌های جانبی نخستین جشنواره محلی تابش بود که در این بخش از افرادی، چون ایرج صغیری، پیمان رجبی، دکتر رضوان فر، خانواده مهدی طارمی، عبدالرضا ملاح زاده کاپیتان سابق تیم ملی امید، محمد حسین زاهدی فر داور بین المللی تجلیل شد همچنین در روز ۷ فروردین به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، غلامحسین دریانورد، حیدر و محمد مظفری، احمد قربانی، جهانشیر یاراحمدی، رامتین بالف، شاهین بهرام نژاد از هنرمندان استان تجلیل شدند.

دبیر نخستین جشنواره محلی تابش تصریح کرد: همزمان با اختتامیه این جشنواره جشن امضا آلبوم موسیقی لوکا کاری از گروه موسیقی لیان بوشهر با حضور محسن شریفیان سرپرست گروه و آکا صفوی خواننده گروه لیان برگزار شد.

لازم به ذکر است سرای تابش به عنوان میزبان برگزاری این جشنواره به همت خاندان مظفری در خلیفه با رویکرد فرهنگی و توسعه پایدار گردشگری احداث شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز