ایرانخودرو TF-21 در راه بازار… سلام رنو، خداحافظ پژو!
در جریان بازدید وزیر صمت از مجموعه ایرانخودرو در 13 فروردینماه، پروژه جدید توسعهای این شرکت با کد TF-21 به وزیر معرفی شد. این خودرو که در کلاس ابعادی B قرار دارد، طبق وعده مدیرعامل ایرانخودرو قرار است تا ظرف 18 ماه آینده بر روی خط تولید قرار بگیرد. The post ایرانخودرو TF-21 در راه بازار… سلام رنو، خداحافظ پژو!...
محمد جواد نورائی یگانه: به گزارش ایکوپرس، در جریان بازدید وزیر صمت از مجموعه ایرانخودرو در ۱۳ ام فروردینماه، پروژه جدید توسعهای این شرکت به وزیر معرفی شد.
این خودرو که در کلاس ابعادی B قرار دارد، طبق وعده مدیرعامل ایرانخودرو قرار است تا ظرف ۱۸ ماه آینده بر روی خط تولید قرار بگیرد.
مشخصات فنی و امکانات ایرانخودرو TF-21
در فاز اول، پیشرانه این خودرو از خانواده موتور TU و در دو نسخه دستی و اتوماتیک خواهد بود و در فاز بعدی از موتور سه سیلندر ملی در TF-21 استفاده خواهد شد.
این خودرو قابلیت اجرای استانداردهایی مانند تصادف با عابر پیاده، سیستم ایمنی اخطار فشار باد تایر، راهنمایی راننده در تعویض دنده، سیستم پایداری الکترونیکی و کاهش مصرف سوخت را دارد.
کوچ از پژو به رنو
پس از انعقاد برجام و ورود برندهای مختلف به ایران، شراکتهایی میان خودروسازان دولتی و برندهای بزرگی همچون رنو و پژو شکل گرفت.
در جریان این ارتباطات فنی مهندسی، شرکت ایرانخودرو موفق شد تا نقشهها و الگوهای فنی پلت فرم CFM-A رنو نیسان را در اختیار بگیرد.
این پلت فرم در سال ۲۰۱۵ برای پوشش بازارهای ارزانقیمتی نظیر هند و برزیل و بر مبنای مگا پلت فرم Common Module Family (CMF) شکل گرفت. خودروهای متنوعی در کلاس ابعادی A، A الکتریکی و B نظیر رنو کویید، داتسون ردی –گو، رنو K-ZE، رنو تریبر، رنو کیگر و نیسان مگنت بر مبنای همین پلت فرم میباشند. محصولات این پلت فرم بسته به امکانات فنی – رفاهی و استانداردهای ایمنی از ۵ هزار الی ۱۲ هزار دلار قیمت دارند.
طبق اظهارات منابع آگاه در ایرانخودرو، با توجه به خروج تدریجی محصولات قدیمی نظیر ۴۰۵، ۲۰۶، پارس و سمند از خط تولید و عدم امکان تولید خودروی ارزان و اقتصادی بر مبنای پلت فرم بومی شده PF1 پژو (IKP1)، قرار است تا سبدی از محصولات بهروز و ارزان برمبنای پلتفرم CMF-A بهتدریج جایگزین محصولات قدیمی شوند.
در همین راستا اولین محصولی که با این ساختار در دستور طراحی و تولید ایرانخودرو قرار گرفته، خودروی کا ۱۱۲ است. این خودرو در ابعاد کلاس A و طبق الگوی رنو کویید طراحی شده است. کا ۱۱۲ اولین خودروی ایرانی خواهد بود که با موتور ۱ لیتری سه سیلندر به بازار عرضه خواهد شد. این نسخه از موتور سه سیلندر ملی، در حدود ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۸ نیوتون متر گشتاور دارد و برای خودروهای کوچک شهری طراحی شده است.
TF-21 از کجا آمده؟
بر مبنای شنیدهها و با توجه به فعالیت اخیر مرکز تحقیقات ایرانخودرو و شرکت جتکو بر روی پلت فرم CMF-A، محصول جدید ایرانخودرو نیز بر مبنای همین ساختار خواهد بود. ازنظر ابعاد، نظر به اینکه این خودرو در کلاس B قرار دارد، میتوان توقع داشت تا الگوی توسعه یافته CMF-A که CMF-A+ نام دارد، بر روی این خودرو پیاده شده باشد. با این اوصاف بایستی منتظر خودرویی مشابه به رنو کیگر، رنو تریبر ۷ نفره و یا نیسان مگنیت باشیم. این خودروها همگی در سگمنت مینیکراسهای شهری با طول زیر ۴ متر قرار داشته و در حدود ده هزار دلار قیمت دارند.
با توجه به ابعاد تا حدی بزرگتر و وزن بیشتر TF-21 نسبت به کا ۱۱۲، قطعاً شاهد نصب موتوری با قدرت حدود ۹۰ تا ۱۰۰ اسب بخار بر روی آن خواهیم بود.
رقبا و قیمت احتمالی ایرانخودرو TF-21
طبق بررسیهای به عمل آمده ازآنجاییکه این خودرو جانشین خانواده ۲۰۶ و رانا محسوب میشود، بایستی شاهد رقابت این خودرو با اطلس و سهند سایپا باشیم. در مورد قیمت نیز با توجه به امکانات ذکر شده شاهد قیمتی در محدوده ده هزار دلار (به دلیل نوسانات ریال امکان پیشبینی ریالی وجود ندارد) خواهیم بود.