ممنوعیت افزایش بهره‌برداری از منابع آب محدوده‌ بندان تمدید شد


ممنوعیت افزایش بهره‌برداری از منابع آب محدوده‌ بندان تمدید شد

بیرجند - ایرنا - شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حفر چاه عمیق، نیمه عمیق، احداث قنات یا هرگونه افزایش بهره‌برداری از منابع آب در محدوده‌ مطالعاتی بندان واقع در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تا پنج سال دیگر تمدید شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، ممنوعیت حفر چاه عمیق، نیمه عمیق و احداث قنات یا هرگونه افزایش بهره‌برداری از منابع آب به منظور جلوگیری از افزایش افت سطح آب زیر زمینی در محدوده‌ مطالعاتی بندان به مدت پنج سال دیگر تا پنجم اسفند ۱۴۰۵ تمدید شد.

براساس این اطلاعیه با توجه به نتایج مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده، بهره‌برداری بیش از حد از منابع زیر زمینی و وقوع خشکسالی‌های مستمر باعث افت سطح آب زیر زمینی و کسری حجم مخزن محدوده مطالعاتی بندان شده است، از این رو به منظور جلوگیری از افزایش افت سطح آب زیر زمینی در محدوده یادشده، به موجب ماده ۴ قانون توزیع عادلانه آب، ممنوعیت‌های مذکور از سوی وزارت نیرو اعمال می‌شود.

این مناطق از شمال از محل تلاقی مرز محدوده‌های مطالعاتی هامون هیرمند، دورح و بندان در امتداد مرز محدوده مطالعاتی به نقاط ارتفاعی ۱۳۰۸، ۲۱۳۸، ۲۵۱۸ (کوه باران) و ۲۳۷۱ و از آنجا تا محل تلاقی مرز محدوده‌های مطالعاتی علی‌آباد، سهل‌آباد و بندان تعیین شده است.

همچنین در ناحیه شرق از کوه پاترگی در امتداد مرز محدوده مطالعاتی به کوه‌های ملکدون و چرمگو (نقطه ارتفاعی ۱۰۸۵) سپس به نقطه ارتفاعی ۱۳۸۹ و از آنجا تا محل تلاقی مرز محدوده‌های مطالعاتی هامون هیرمند، دورح و بندان محدود می‌شود.

از سمت جنوب نیز از محل تلاقی فوق در امتداد مرز محدوده مطالعاتی به نقطه ارتفاعی ۱۳۴۲ و در ادامه در امتداد مرز مذکور به نقطه ارتفاعی ۴۸۲ و از آنجا تا کوه پاترگی تعیین شده است.

همچنین از سمت غرب از محل تلاقی فوق در امتداد مرز محدوده مطالعاتی به نقاط ارتفاعی ۱۱۴۱ و ۱۳۷۴ و از آنجا تا محل تلاقی مرز محدوده‌های مطالعاتی بندان، علی‌آباد و هامون هیرمند به عنوان مناطق ممنوعه اعلام شده است.

پیش از این در سال جاری براساس اعلام وزارت نیرو حفر چاه عمیق، نیمه عمیق، احداث قنات یا هرگونه افزایش بهره برداری از منابع آب در محدوده‌ مطالعاتی گزیک آواز و محدوده‌ مطالعاتی دیهوک واقع در استان خراسان جنوبی تا پنج سال دیگر تمدید شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور