جدیدترین کامیون ولوو نسل 5 مدل 2021 در ایران + عکس


جدیدترین کامیون ولوو نسل 5 مدل 2021 در ایران + عکس

کامیون های ولوو در ایران بزند ولوو از سال‌ها پیش در نسخه‌های مختلف در بازار ایران حضور داشته و یکی از دلایل محبوبیت این برند در ایران نیز همین سابقه حضور است. البته که قوی و با استحکام بودن و خدمات خوب ولوو نیز دلیل دیگر موفقیت...

کامیون های ولوو در ایران

بزند ولوو از سال‌ها پیش در نسخه‌های مختلف در بازار ایران حضور داشته و یکی از دلایل محبوبیت این برند در ایران نیز همین سابقه حضور است. البته که قوی و با استحکام بودن و خدمات خوب ولوو نیز دلیل دیگر موفقیت این برند در ایران است. از سال ۹۷ شمسی آخرین سری کامیون‌های ولوو در ایران توسط سایپا دیزل مونتاژ شد و با بازگشت تحریم‌ها این خودروساز معروف برای همیشه از ایران رفت، البته نباید این نکته فراموش شود که خدمات به محصولات این برند در بازار ایران توسط شرکت رنا پا برجا ماند.

آخری سری ولوو مونتاژ شده در ایران نسخه ولوو FH نسل چهارم بود که در نسخه ۵۰۰ اسب بخاری و اواخر با موتوری دارای استاندارد آلایندگی یورو 5، تولید شد.

نسل پنج کامیون ولوو

در سال ۲۰۲۱ میلادی، انتطارها به پایان رسید و پس از ۷ سال سری جدید کامیون‌های ولوو تولید شد. ناگفته نماند که سری جدید تنها تغییرات جزئی را داشته و بگونه‌ای بوده که آغاز تولیدات نسل‌های آینده و مفهومی ولوو خواهد بود. ولووهای نسل جدید در انواع نسخه‌های FH، FM، FMX و FL تولید شدند.

ولوو برای اولین بار عرضه انبوه نسخه‌های الکتریکی محصولات خود را نیز با نسل پنجم معرفی کرد که شامل ولوو FH500 الکتریکی و ولوو FM مختص کارهای درون شهری و برون شهری بود. جالب است بدانید نسخه نسل پنجم الکتریکی ولوو از موفق‌ترین کامیون‌های الکتریکی بوده‌اند که در اروپا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ولووهای نسل پنجم آنقدر بی‌صدا هستند که یک صدای اضافی برای آن‌ها تعبیه شده که در معابر درون شهری با زدن کلید آن و پخش صدای مصنوعی کوچک از بروز حوادث جلوگیری شود.

نسل پنجم در ایران

برای مخاطبین و هواداران ولوو در ایران، حضور نسل پنج تا چندی پیش تنها یک آرزوی بزرگ بود، اما به لطف ادامه‌دار شدن واردات، نسل پنجم کامیون ولوو برای اولین‌بار در اواخر مردادماه سال ۱۴۰۰ وارد ایران شد، یعنی حدود یک سال پس از تولید این نسل، شاهد حضور آن در بازار ایران بودیم. در اوایل البته شایعاتی مبنی بر عدم دریافت پلاک این کامیون‌ها پخش شد اما با افزایش تعداد آن‌ها و واردات نسخه‌های بیشتر، این حواشی نیز پایان یافت.

جدیدترین کامیون ولوو نسل 5 مدل 2021 در ایران + عکسنسل پنجم کامیون‌های ولوو

در ابتدا تنها ولوو اف‌اچ‌های نسخه ۵۰۰ اسب بخاری وارد شدند و سپس تعداد محدودی نسخه ۵۴۰ که البته پلاک کردن این نسخه یک شرط اضافی دارد. طی آخرین مطالبی که به دست ما رسیده، تعدادی اف‌ام‌ایکس نسل پنج و اف‌ام نسل پنج نیز به تازگی به ایران وارد شده‌اند.

در دی‌ماه سال گذشته، اولین سری‌های نسل پنج از گمرکات ترخیص و در بهمن‌ماه اولین ولوو نسل پنج با رنگ آبی پلاک ملی ایران را دریافت کرد و خیال همه را نیز بابت مشکل شماره‌گذاری راحت کرد. سایپا دیزل بعنوان تنها نمایندگی انحصاری ولوو در ایران مسئول خدمات پس از فروش این کامیون‌ها در ایران است و با توجه به بروز و جدید بودن این کامیون‌ها، قطعاً خدمات پس از فروش آن‌ها نیز چالش بزرگی است.

ویژگی و تغییرات نسل پنجم

کامیون‌های ولوو نسل پنجم از نظر موتور، گیربکس، و کابین دچار تغییراتی شده‌اند اما ساختار و نوع سیستم‌های دیگر آنچنان تغییری نکرده است. موتور ولوو های نسل پنجم نسخه آی سیو قرار داده شده (البته به سفارش مشتری) که آخرین سری تکنولوژی ولوو بر روی آن‌ها استفاده شده است. موتورهای آی سیو مجهز به توربو کامپوند (سیستم جفت سوپر) سیستم کاهنده آلایندگی جدید و بروزتر که ۳۰ درصد CO2 کمتری تولید می‌کند و سیستم سوخت‌رسانی جدید که ترکیب آن با سیستم گیربکس آی سی، سالانه ۷ درصد مصرف سوخت را نسبت به یک ولوو عادی کمتر می‌کند.

جدیدترین کامیون ولوو نسل 5 مدل 2021 در ایران + عکسنسل پنجم کامیون‌های ولوو

به لطف سیستم توربو کامپوند، موتور ۱۲.۸ لیتری ۵۰۰ اسب بخاری ۲۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند که ۳۰۰ نیوتون‌متر نسبت به یک موتور ۵۰۰ اسب بخاری عادی بیشتر است. در بخش طراحی آنچنان تغییرات اساسی را در کابین نسخه‌های مختلف مشاهده نمی‌کنیم و صرفاً تغییرات کوچکی در بخش‌هایی که جنبه آیرودینامیکی و درگیری باد داشتند، انجام شده است.

اصلی ترین تغییر در بخش چراغ‌ها انجام شده، که نسل جدید چراغ‌ها تماماً LED بوده و مانند یک خط L شکل قرار داده شده‌اند. طراحی این سبک چراغ‌ها بدلیل این است درگیری‌های جریان باد که در نسل‌های قبلی بود، دیگر در این سری کاهش یابد و بدنبال این تغییرات مصرف سوخت نیز کاهش یابد.

در طراحی ولوو های نسل پنج در تمامی نسخه‌ها، تغییرات در جلو پنجره و لوگو ولوو را می‌توانیم ببینیم، طوریکه خطوط بالا و پایین لوگو نازک‌تر شده و خود آرم اصلی نیز کمی نسبت به نسل‌های قبلی نازک‌تر و بزرگ‌تر شده است.

طرح جلو پنجره تماماً تغییر کرده و اصلی‌ترین تغییر محافظ جلو پنجره است که در نسل‌های قبلی باز بود اما در این نسل بسته شده که این موضوع نیز به دنبال کمتر شدن درگیری جریان باد است. چهارچوب اصلی کابین‌ها و لوازم دیگر با نسل‌های قبلی در سری‌های مختلف مانند اف‌ام و اف‌اچ کاملاً یکسان است و تغییری نکرده است.

تغییرات داشبورد

همانطورکه در ابتدای مقاله گفتیم، نسل پنجم ولوو شروع تغییرات و آغاز تولیدات نسل‌های آینده و مفهومی خواهد بود. تغییراتی که در بخش داخلی قابل مشاهده است کاملاً این موضوع را تایید می‌کند. در بخش صفحه کیلومتر، تماماً بخش‌های قبلی کنار رفته و ما یک صفحه نمایش دیجیتالی فوق‌العاده با کیفیت را می‌بینیم. صفحه کیلومتر نسل پنج ولوو در سری‌های مختلف، بهترین صفحه کیلومتر دیجیتالی است که در انواع کامیون‌های نسل جدید بکار رفته است.

این صفحه کیلومتر عملکرد فوق‌العاده‌ای در روشنایی روز با نور مستقیم دارد و کاملاً خوانا است. این صفحه کیلومتر دیجیتالی دارای چند بخش مجزا و طرح‌های مختلف، هماهنگ با شرایط مختلف رانندگی است. بر روی داشبورد صفحه دیجیتالی دیگری قرار داده شده که تنظیمات و اطلاعات بسیاری روی آن بکار رفته است. نویگیشن، دوربین نقطه کور، دوربین دنده عقب، پخش ویدیو و آهنگ، قابلیت انواع اتصال‌های مختلف، تنظیمات ساعات و نوع رانندگی، مشاهده کردن فراخوان‌ها و شرایط هر بخش از کامیون، ارتباط با پشتیبانی‌ها، و تماماً لمسی بودن، بخش از قابلیت‌های این صحفه دیجیتالی است.

جدیدترین کامیون ولوو نسل 5 مدل 2021 در ایران + عکسنسل پنجم کامیون‌های ولوو

کلیدهای روی داشبورد تنها بزرگ‌تر شده‌اند تا از نظر طراحی با صفحه‌های دیجیتال، هماهنگ‌تر شده باشند. در بخش درونی کابین به جز موارد بالا، در تمامی نسخه‌های ولوو هیچ تغییرات دیگری مشاهده نمی‌شود.

ولوو های نسل پنج با اینکه در تمامی بخش‌ها عملکرد بسیار خوبی را داشتند، اما عنوان کامیون برتر سال ۲۰۲۱ اروپا را نتوانستند نصیب خود کنند، که اصلی‌ترین دلیل آن تغییرات بیشتر و به اصطلاح فضایی‌تر شدن رقیب سرسخت این برند در این سال، یعنی داف ۲۰۲۱ بود، که عنوان کامیون برتر سال را نصیب خود کرد.

مشخصات فنی

موتور کامیون‌های نسل پنجم ولوو در صورت سفارش، می‌تواند موتورهای I-Save باشد و یا به انتخاب مشتری موتورهای سری قبل که البته هر دو استاندارد آلایندگی یورو شش را دارند نیز قابل نصب هستند. مشخصات موتورهای آی سیو را در قسمت‌های قبلی مقاله اشاره کردیم، جالب است بدانید این موتورها از نظر صدا نیز بسیار پیشرفت کرده‌اند و در نسخه‌های دیزلی صدای کامیون بسیار کم شده است. موتورهای مورد استفاده در نسل جدید ۹، ۱۳ و یا ۱۶ لیتری هستند.

نسل جدید گیربکس آی شیفت ولوو روی این کامیون بکار رفته که مهم‌ترین شاخصه آن مجهز بودن به سیستم I-See است. این سیستم با توجه به توپوگرافی که از جاده در اختیار دارد، مشخص می‌کند کامیون در چه قسمتی از جاده که سر بالایی است، نیروی بیشتری داشته و یا در سرازیری نیرو را کمتر می‌کند. این قابلیت تاثیر بسیاری در کم کردن مصرف سوخت دارد. البته سیستم I-See فقط برای گیربکس‌های آی شیفت اتوماتیک 12 سرعته نصب شده است.

جدیدترین کامیون ولوو نسل 5 مدل 2021 در ایران + عکسنسل پنجم کامیون‌های ولوو

سری نسل پنجم کامیون‌های ولوو از نظر شاسی، تعلیق، دیفرانسیل‌ها و سیستم‌های برقی مشابه نسل‌های قبلی هستند و آنچنان تغییری را نداشته‌اند.

سیستم های برتر نسل پنج

ولوو های نسل پنج دارای سیستم و آپشن‌های زیر هستند که تعدادی قابل سفارش و تعدادی نیز به صورت استاندارد بر روی تمامی محصولات نصب می‌شوند.

دوربین نقطه کور و فعال شدن در زمان راهنما زدن به سمت راست، چراغ‌های تطبیقی که با توجه به شدت نوری که دریافت می‌کنند، شدت نوردهی خود را تنظیم می‌کنند، آپشن تابلو خوان که با توجه به تابلوهای جاده که سیستم مشاهده می‌کند، رفتارهای کامیون را تنظیم می‌کند، حالت نیمه خودران در کامیون‌های تمام فول، حرکت نکردن کامیون در زمانی که مانعی در نقطه کور باشد، سیستم پایداری که اطلاعات تمامی بخش‌های کامیون را به صورت لحظه برای راننده نشان می‌دهد، سیستم کروز تطبیقی با قابلیت تنظیم فاصله با خودروی جلو، سیستم تنظیم خودکار ارتفاع محورهای عقب در هنگام بارگیری (در کامیون‌های با تعلیق بادی).


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر